منشاء ۸۰ درصد آسیب‌های اجتماعی اعتیاد است

به گزارش خبرنگار رکنا از خرم آباد، کرم یاری، در کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد که در سالن جلسات بهزیستی لرستان، برگزار شد، اظهار کرد: در علم پزشکی سرماخوردگی را ام الامراض می‌دانند و می‌تواند زمینه‌ساز خیلی از بیماری‌ها باشد.

وی با اشاره به این که در بحث آسیب‌های اجتماعی اعتیاد می‌تواند زمینه‌ساز و مادر خیلی از این آسیب‌ها باشد، عنوان کرد: لرستان جز پنج استان اول آسیب‌زا در کشور است، که خیلی از اتفاقات می‌تواند به‌دنبال اعتیاد اتفاق بیافتد.

یاری با اشاره به این‌که ۲۰۹ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی استان هستند که معمولاً تعداد اعضای  این خانواده‌ها نیز بالاست، تصریح کرد: اگر هر خانوار چهار نفر عضو داشته باشد نصف جمعیت استان تحت حمایت هستند، که این معضلی برای مشکلات بعدی و آسیب‌های آینده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به این‌که اعتیاد، طلاق و بیکاری بالاترین آسیب‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، ادامه داد: در همه آسیب‌های اجتماعی لرستان جز مقام‌های بالاست که باید حساسیت ما بیشتر باشد.

وی با اشاره به کم اهمیت بودن مدیران کل نسبت به مسئله اعتیاد، عنوان کرد: اعتیاد آنقدر اهمیت ندارد که مدیران کل در جلسه آن شرکت کند و وقتی این موضوع مهم برای ما اهمیت ندارد معلوم است که اینگونه می‌شود.

یاری با اشاره به تأثیرات بالای استاندار در زمینه جذب اعتبارات مربوط به اعتیاد، بیان کرد: بهزیستی نزدیک به ۱۸۰ برنامه مأموریت دارد که بحث‌های اعتیاد پنج تا از آن‌هاست.

مدیرکل بهزیستی لرستان کمبود اعتبار در کل کشور وجود دارد، افزود: در این زمینه باید اهم و مهم کنیم، باید مشکلات مهم را بهتر دیده، چاره اندیشی کرده و برای آن کار کنیم.

وی با منشاء ۸۰ درصد آسیب های اجتماعی را اعتیاد دانست و افزود: پیشگیری همیشه بر درمان اولویت داشته است، باید بیشتر از بقیه در بحث پیشگیری حساس باشیم و به نقطه‌ای برسیم که به طور واقعی و عملیاتی قدم برداریم.

یاری با اشاره به این‌که ما مدعی ریشه کنی اعتیاد نیستیم، عنوان کرد: آمارها و مطالعات نشان می‌دهد که تنها ۲۵ درصد از افرادی که اقدام به ترک می کنند می‌توانند روی ترک خود بمانند، که باید همت و تلاش خود را بیشتر کرده و در بحث پیشگیری بیشتر کار کنیم.

مدیرکل بهزیستی لرستان با تأکید بر این‌که وظیفه ما در کمیته پیشگیری سنگینی می‌کند، افزود: ما باید به سمت آگاه‌سازی برویم و قدرت و توان نه گفتن را در مدارس به فرزندانمان آموزش دهیم که وظیفه آموزش و پرورش خیلی سنگین است.

وی ادامه داد: معضل اعتیاد کوچک و سبک نیست باید بیشتر دیده شود و تمام مسئولان کمک کنیم که به حد ۲۵ درصد بهبودی برسیم اما اگر به پیشگیری بیشتر اهمیت داده شود می، توانیم موفق تر باشیم

لرستان_خرم آباد، امین پارسا

 

کدخبر: 666876 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟