سراب ۱۲۰۰ شغل لاستیک سازی برای جوانان تشنه اشتغال لرستانی / ۱۵درصد پیشرفت پس از ۶ سال

به گزارش خبرنگار رکنا در خرم آباد ، از لاستیک‌سازی و ۱۲۰۰ شغلی که قرار بود برای لرستانی‌ها ایجاد کند امروز تنها یک تابلو به جا مانده است، رؤیایی که در سال ۹۳ در جریان سفر رئیس‌جمهوری به لرستان با عنوان بزرگ‌ترین پروژه صنعتی لرستان بارقه امیدی برای جوانان بیکار این استان شد.

 امیدی که ناامید شد

پروژه‌ای که قرار بود ۳۶ ماهه تمام شود امروز با گذشت ۶ سال در قالب یک زمین خالی در کوهپایه‌های خرم آباد به چشم می‌خورد تا ایجاد ۱۲۰۰ شغل برای جوانان لرستان تنها یک سراب باشد.

هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان در تاریخ ۲ تیرماه ۹۳، در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان جزئیات مصوبات سفر روحانی به این استان را تشریح کرد و در خصوص لاستیک سازی گفت: ساخت کارخانه لاستیک با ظرفیت ۲۰۰ هزار حلقه توسط شرکت ایمیدرو یکی از مصوبات سفر هیئت دولت بوده است.

 ناتوانی سرمایه‌گذار در تامین وثیقه وام

سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز در نشست خبری مجازی، نوسانات قیمت ارز را مشکل کنونی این پروژه عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذار قرارداد مربوطه را با قیمت ارز 3200 تومانی بسته که امروز ارز به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده و در تأمین وثیقه وام مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده است.

وی تصریح کرد: صندوق توسعه ملی وام موردنیاز را مصوب کرده و حتی تمدید مهلت آن را نیز گرفته‌ایم اما سرمایه‌گذار در تأمین وثیقه این وام مانده است.

 مشکل سرمایه‌گذار بحث تامین منابع ارزی است

جعفر طولابی، فرماندار خرم‌آباد در خصوص آخرین وضعیت کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در نشست خبری مجازی گفت: این پروژه در حال حاضر حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: ۶۰ هکتار اراضی مورد نیاز تملک شده و مشکل سرمایه‌گذار بحث تامین منابع ارزی است که این موضوع در دستور کار قرار دارد و امیدواریم که گشایش پیدا کند و منابع ارزی مورد نیاز تامین شود.

طولابی تأکید کرد: اگر این مشکل رفع شود، سرمایه‌گذار هم کار را شروع خواهد کرد و در این راستا پیگیری‌های زیادی داشته‌ایم.

 مشکل اصلی این پروژه سرمایه گذار است

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رکنا با اشاره به آخرین وضعیت پروژه لاستیک سازی خرم آباد، اظهار داشت: این پروژه تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی این پروژه سرمایه گذار است، عنوان کرد: با توجه به اعلام وکیل سرمایه گذار، ایشان توان ادامه کار را ندارند.

مهرداد ویسکرمی با بیان اینکه اما سرمایه گذار حاضر است که کسی شریک وی شود تا کار ادامه پیدا کند، افزود: این پروژه چند هزار میلیارد پول می‌خواهد.

ویسکرمی با بیان اینکه اگر این کارخانه ایجاد شود ۲ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد می‌شود، گفت: می‌توان به صورت فاز بندی آن را افتتاح کرد.

وی، تصریح کرد: ما هنوز پیگیر هستیم که از طریق نهادهای انقلابی و یا یک سرمایه گذار عظیم آن را به سرانجام برسانیم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، گفت: در این کارخانه تا حالا پیشرفت جدی نداشته ایم.

به هرحال اگر این پروژه طبق برنامه زمانبندی پیش می رفت، درگیر نوسانات بازار ارز و ... نمیشد و الان جوانان بیکارترین استان کشور بجای دیدن تابلوی لاستیک سازی لرستان در زمینی خالی، شاهد اشتغال و رونق تولید بودند.

شاید به جرات می توان گفت عدم پیگیری مدیران در خصوص اجرای طرح ها طبق برنامه زمانبندی شده یکی از اصلی ترین دلایل نیمه تمام ماندن پروژه ها در لرستان است، تا جایی که به لرستان سرزمین پروژه های نیمه تمام نیز لقب می دهند.

لرستان، خرم آباد_ امین پارسا

 

کدخبر: 662691 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟