مقامات با همه کودکان و جوانان منصفانه رفتار کنند

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری، کنگره بین المللی ایران و اندونزی در زمینه شهرهای دوستدار کودک با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت توانمند سازی زنان و کودکان اندونزی، بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در کنگره بین المللی ایران و اندونزی در زمینه شهرهای دوستدار کودک، با اشاره به انطباق مفاد دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک که به تصویب شورای عالی استانها نیز رسیده، گفت: از سال ۱۳۸۹ که پایلوت اجرای طرح شهرهای دوستدار کودک در ۱۲ شهر به مورد اجرا گذاشته شد و ۱۳۰۰ شهر مکلف به اجرای مفاد دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک شدند تاکنون گام های بسیار مهمی در جهت حمایت و ارتقای از حقوق کودکان برداشته شده و دو کشور مهم ایران و اندونزی در غرب و شرق آسیا می توانند در این زمینه با انتقال تجربه و همکاری های مشترک گام های اساسی-تری بردارند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با پیوستن به کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل الحاقی منع خرید و فروش و هرزه‌نگاری کودکان و تصویب قوانین کارآمد گام های مثبتی در جهت حمایت از کودکان بویژه کودکان بزه دیده برداشته و با تصویب قانون اعطای تابعیت کودکان حاصل از مادران ایرانی که با مردان خارجی ازدواج می کنند در جهت پایان دادن به بی هویتی کودکان گام برداشته است.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری که در زمینه به اشتراک گذاری رویه های شهرهای دوستدار کودک سخن می گفت افزود: مفهوم «شهر دوستدار کودک» در راستای احقاق حقوق شهروندی برای کودکان تبیین می شود. شهر دوستدار کودک، شهری است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار داده و تلاشی در راستای توسعه، مناسب سازی و بسترسازی از منظر کالبدی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان اعم از کودکان دارای شرایط خاص و استثنایی است تا آنها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کنند. تصمیم گیری در خصوص شهر، مشارکت در خانواده، جامعه و زندگی اجتماعی، دسترسی به خدمات اساسی، سلامتی، آموزش، سرپناه، امنیت در فضاهای شهری، بازی های سالم و در نهایت به رسمیت شناختن کودکان به عنوان یک شهروند با داشتن دسترسی به همه خدمات از جمله این حقوق است.

وی افزود: ایجاد بسترهای لازم برای بروز استعدادها و خلاقیت های کودکان و نوجوانان در شهر ـ ارتقاء جایگاه ملی و بین المللی شهرهای کشور به ویژه کلانشهرها در حوزه شهر دوستدار کودک ـ توسعه، نظارت، استانداردسازی، سطح بندی و نظام مندسازی فضاهای فعالیتی کودکان در شهر ـ زمینه سازی و تشویق مشارکت کودکان در مدیریت شهری، برنامه ریزی و طراحی شهری ـ تأمین امنیت و ایمنی جهت حضور فعال و با نشاط تمامی کودکان و نوجوانان در شهر و افزایش فرصت های شادی و ملاقات کودکان با یکدیگر در شهر و محلات شهری ـ کمک به ارتقاء سلامت جسمی و روانی کودکان ـ ایجاد انگیزه و تکریم و حمایت از سازمان ها و فعالان حوزه شهر دوستدار کودک ـ توسعه و ارتقاء کیفی بازیکده ها یا فضاهای بازی مطلوب برای کودکان در شهرها را اهداف شهرهای دوستدار کودک برشمرد.

عباسی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ با همکاری یونیسف و وزارت کشور، ۱۲ شهر اِوز (در استان فارس) ـ بندر عباس ـ تبریز ـ تهران ـ رشت ـ سمنان ـ شیراز ـ کرمان ـ گرگان ـ مشهد ـ همدان و یزد به عنوان شهرهای منتخب برای پایلوت شهر دوستدار کودک تعیین شدند.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دستور العمل تنظیمی در راستای مفاد کنوانسیون حقوق کودک و در جهت رعایت مصالح عالیه آنان تلقی می شود، افزود: بخش عمده مفاد دستورالعمل تنظیمی در راستای سند ملی حقوق کودک مصوب شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در افق ۱۴۰۴ می باشد.

وی افزود: نتیجه عملکرد مشترک دستگاه های مختلف از جمله مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، شهرداری ها و دهیاری ها در راستای شهرهای دوستدار کودک بر مبنای سند ملی حقوق کودک در افق ۱۴۰۴ نشان می دهد که کودکان ایرانی باید به جایگاه شایسته خود دست یافته و اهداف بزرگی از جمله «همه کودکان و جوانان ارزش و احترام داشته باشند و در اجتماع و توسط مقامات با آنها منصفانه رفتار شود. نظرها، نیازها و اولویت های همه کودکان و نوجوانان در قوانین عمومی مرتبط، سیاست ها، برنامه ها و تصمیمات تأثیرگذار لحاظ شود. همه کودکان و نوجوانان در محیطی امن، مطمئن و پاکیزه زندگی کنند. فرصت هایی برای بهره بردن از زندگی خانوادگی، بازی و تفریح داشته باشند» محقق شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟