انتخاب آزمایشی 2 زندان برای فعالیت‌های پژوهشی

به گزارش رکنا، محمدمهدی حاج‌محمدی در دیدار با سیدحجت‌اله علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه ‌قضاییه با بیان اینکه در بحث جرم شناسی می‌توانیم کار پژوهشی مشترک با پژوهشگاه انجام دهیم گفت: پژوهش در حوزه‌ موضوعات روانشناسی مرتبط با زندانیان، می‌تواند به بهبود وضعیت زندان‌ها کمک کند.

به نقل ازپژوهشگاه قوه ‌قضاییه، وی با تأکید بر مساله آموزش در زندان‌ها افزود: با انجام اقدامات لازم و هنرمندانه، سازمان زندان‌ها باید منشأ بازگشت زندانیان به جامعه باشد و آموزش‌ها به صورت مبنایی، عمیق‌تر، ریشه‌ای و هدفمند ارائه شود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور اظهارداشت: افراد نخبه، جوان و ارزشی با حضور در پژوهشگاه قوه‌قضاییه می‌توانند دلسوزانه مشکلات را بررسی کنند و پژوهشگاه قوه‌قضاییه باید کمک کند تا سازمان زندان‌ها در حوزه آموزش و بازگشت زندانیان به جامعه هدف‌گذاری دقیق داشته باشد.

حاج محمدی با تأکید بر ضرورت طبقه‌بندی و تفکیک زندانیان گفت: در یک بیمارستان هم هر بیمار باید در بخش مربوط به خودش نگهداری و درمان شود و نمی‌توان بری همه یک نسخه پیچید.

رئیس سازمان زندان‌ها اضافه کرد: پژوهشگاه قوه‌قضاییه می‌تواند به عنوان یک مدیر نیابتی در بخش زندان‌ها تعامل لازم را برقرار کند تا در حوزه زندان و زندانبانی به نقطه ایده‌آل و مطلوب برسیم و تا جایی پیش رویم که رهبر انقلاب از بابت زندان‌ها و زندانیان خیالشان راحت باشد.

وی خاطرنشان کرد: بحث کاهش جمعیت کیفری تنها ماموریت زندان نیست؛ درست است که یک زندانبانی موفق منجر به کاهش جمعیت کیفری می شود اما نهادهای دیگر نیز موثر هستند.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به اینکه تمام پرسنل زندان‌ها باید مربی شوند، گفت: یک اداره کل آموزش و پژوهش و یک مرکز پژوهشی در قم داریم و با تمام وجود برای تعامل و همکاری با پژوهشگاه قوه قضاییه اعلام آمادگی می‌کنیم.

در این دیدار سیدحجت‌اله علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه ‌قضاییه با تاکید بر اعلام آمادگی برای حمایت و همکاری با سازمان زندان‌ها، افزود: در سیستم قضایی کشور، سازمان زندان‌ها مسئولیت سنگین نگهداری، اصلاح و تربیت زندانیان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اولویت‌های پژوهشی برای حمایت از پایان‌نامه‌ها گفت: اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه قوه‌قضاییه مبتنی بر نظام نیازسنجی پژوهشی و با بهره گیری از منابع مختلف از جمله اسناد بالادستی، نظام استنادی پژوهش‌های پیشین و شناخت وضعیت محیطی، نظام ایده‌یابی و اولویت‌های پژوهشی اعلامی از سوی ارکان مختلف قوه قضاییه احصاء شده است.

علم‌الهدیاضافه کرد: پژوهشگاه قوه قضاییه برای همکاری پژوهشی با بخش‌های مختلف قوه قضاییه اعلام آمادگی کرد تا موضوعات مورد نیاز و چالش مدنظر آنها در کارگروه مشترک تعریف و کار پژوهشی بر روی آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم پژوهشگاه در تعامل با سازمان زندان‌ها را تنوع تخصص ها عنوان کرد و افزود: تنوع در مسائل مرتبط با نظام زندانبانی بسیار است که گروه حقوق و علوم اجتماعی، حقوق و روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و اقتصاد و حقوق و مدیریت قضایی پژوهشگاه می‌تواند در این زمینه برای ارتقای سطح زندان‌ها مثمر ثمر باشد.

به پژوهشگران پژوهشگاه قوه قضائیه اعتماد شود

محمد بهادری جهرمی قائم مقام پژوهشگاه قوه‌قضاییه نیز در این دیدار اظهار داشت: در پژوهشگاه قوه قضاییه الزام سازمانی مقرر کردیم تا نیازسنجی و پژوهش با همکاری مستمر دستگاه‌ها و نهادها برای حل مشکلات و مسائل قوه‌قضاییه صورت گیرد.

وی افزود: یکی از ملزومات کارهای پژوهشی از جمله در حوزه زندان‌ها این است که پژوهشگران به داده‌های سازمان زندان‌ها دسترسی داشته باشند و این امر نیازمند بسترسازی و تعامل است تا پژوهش مفید و کاربردی صورت گیرد.

ضرورت وجود پیوست علمی و رسانه‌ها در اجرای طرح‌ها

در ادامه محمودرضا کریمی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه امروزه وجود پیوست رسانه‌ای برای هر طرح یا فعالیتی از جمله فعالیت‌های پژوهشی یک اصل و ضرورت است افزود: در یک سال گذشته در حوزه رصد و پایش اخبار و تولیدات چند رسانه‌ای اقدامات خوبی در پژوهشگاه قوه قضاییه انجام شده است.

وی پیشنهاد داد سازمان زندان‌ها قبل از اجرای هر طرح و پروژه‌ای، با برگزاری نشست‌های علمی در پژوهشگاه قوه قضائیه نقاط قوت و ضعف طرح‌ها را مشخص کند و به عبارتی تمام طرح‌های سازمان زندان‌ها یک پیوست و پشتوانه علمی و رسانه‌ای داشته باشد.

ضرورت ترسیم معماری جدید علمی در سازمان زندان‌ها

شهید شاطری پور رییس پژوهشکده حقوق جزا و جرم شناسی پژوهشگاه قوه‌قضاییه نیز در این دیدار گفت: رئیس سازمان زندان‌ها به لحاظ تنوع مدیریت‌ها به مثابه یک هیات وزیران برای اداره امور زندانیان است بنابراین همه کارهای هیات وزیران را می‌توان از سوی سازمان زندان‌ها نسبت به دولت و نهادهای دولتی مطالبه کرد.

وی ادامه داد: سازمان زندان‌ها معماری جدید علمی در تراز انقلاب اسلامی نیاز دارد که در این زمینه پژوهشگاه قوه‌قضاییه می‌تواند کمک کند.

شاطری پور افزود: پژوهشگاه قوه قضاییه موضوعاتی از قبیل مجازات حبس و جایگزین‌های آن و کاهش ازدحام جمعیت زندان‌ها را مورد بررسی قرار داده و به صورت کتاب منتشر کرده است.

وی با بیان اینکه زندان اجتماع محور و زندان هوشمند از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد اظهارداشت: تحول در هویت و شخصیت سازمان زندان‌ها باید در میز مشترک سازمان زندان‌ها و پژوهشگاه قوه‌قضاییه صورت گیرد به این شکل که مسائل در کارگروه مشترک قرار گرفته و پاسخ پژوهشی مناسب ارائه و سازمان زندان‌ها آن را عملیاتی کند.

شاطری پور اضافه کرد: پژوهشگاه قوه‌ قضاییه می‌تواند حلقه پیوند دستگاه قضا و زندان با جامعه دانشگاهی و مشاور علمی امین سازمان زندان‌ها باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟