حقوق بشر مولفه رکن مهم امنیت ما است

به گزارش رکنا، به نقل از روابط عمومی قوه قضائیه، علی باقری کنی در آیین معارفه خود به عنوان رئیس امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: خدا را سپاس گزارم که ما را را در زمره کارگزاران برای صیانت از حقوق مردمی که خدا آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند قرار داد. سپاسگزارم از خدا به خاطر اینکه مسئولیت دفاع از مردمی که در برابر مومنین خاشع و خاضع هستند را برایم قرار داد.

وی افزود: لازم می دانم ابتدا از خداوند قادر و متعال استمداد کمک کنم که توانی را به من داده که دین لطفی را که آقای رئیسی به من داشتند ادا کنم و با تلاش و کوشش خود کمک حال بخشی از بار سنگینی که بر دوش آقای رئیسی است باشم.

باقری با بیان اینکه طبق اصل ۵۶ قانون اساسی قوه قضاییه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی ملت ایران است و این وظیفه مطلق در داخل و خارج است گفت: بخشی از این وظیفه بر عهده معاونت امور بین الملل قوه قضائیه است و آن قدر مهم است که حضرت آقا بر آن تاکید داشتند ما باید در این زمینه تلاش کنیم تا نه تنها از جسارت طرف‌های خارج به حقوق ملت ایران جلوگیری کنیم بلکه اگر تعدی صورت گرفت از همه ابزارها برای دفاع در مقابل آن استفاده کنیم تا حقوق ملت ایران استیفا شود.

دبیر جدید ستاد حقوق بشر با بیان اینکه رسالت قوه قضاییه ایجاد عدالت است، گفت: در ۴۰ سال گذشته دستاوردهای بی‌بدیلی در عرصه عدالت گستری داشتیم اما در عرصه نشر و تبیین این عدالت گستری کم کاری صورت گرفته و این کم کاری باعث شده که حضرت آقا نارضایتی خودشان را در بیانیه گام دوم انقلاب از آن ابراز کنند.

وی با بیان اینکه حقوق بشر یک حقیقت برخاسته از مبانی دینی ما است گفت: حقوق بشر مولفه قدرت نرم و رکن مهم امنیت ما است. حقوق بشر ابزار و بازیچه و تعطیل بردار نیست. ما حقوق بشر را کالای لوکس نمی‌دانیم که هنگام تبلیغات انتخاباتی از آن استفاده کنید ما نگاه‌مان به حقوق بشر بر اساس تعالیم الگوی حکومت دینی در طول تاریخ است.

باقری با بیان اینکه نگاه ما به حقوق بشر با آمریکایی‌ها تفاوت دارد دارد خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها سیاستشان بر مبنای حقوق بشر است در حالی که حقوق بشر ما شکل دهنده سیاستمان است.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه حقوق بشر یک مسئله دو وجهی است و هم جنبه تهدید زایی و هم فرصت‌زایی دارد گفت: اگر از بیرون به مسئله حقوق بشر و نگاه کنیم جنبه تهدیدی آن بروز پیدا می‌کند از بیرون دشمنان جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های مختلف ایرادهایی به حقوق بشر ما وارد می‌کند ما باید یا به آنها بی تفاوت باشیم که این امر ممکن نیست یا باید وارد نوعی تعامل با آن‌ها شویم.

وی افزود: اگر از درون به موضوع حقوق بشر نگاه کنیم نه تنها این موضوع تهدید زا نیست بلکه فرصت آفرین است. اگر از درون نگاه کنیم باید خود را مجهز کنیم تا در بازار داخل و خارج حقوق‌بشری نقش فعالی ایفا کنیم. بنابراین ما باید بر مبنای باورهای دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و منطبق با مسائل و چارچوب هایی که در نظام وجود دارد کالاهای منطبق با شرایط روز در عرصه حقوق بشری تولید کنیم و این نیازمند بسیج همه عرصه‌ها در داخل کشور شور برای تولید است.

وی در پایان ضمن تشکر از محمدجواد لاریجانی دبیر اسبق ستاد حقوق بشر گفت: ستاد حقوق بشر نماد بلوغ عقلانیت حکمرانی در جمهوری اسلامی است که در یک مرکز جمع شده و همه دستگاه‌های ذی‌ربط در سه قوه در آن حضور دارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟