لاریجانی: رئیس‌جمهور آمریکا تعادل توافق هسته‌ای را به هم زد

به گزارش رکنا، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز- سه شنبه - مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانش آموزان و دانشجویان گفت: امیدواریم وزیر جدید آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید گام‌های بلندی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش بردارد، لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات از وزرات آموزش و پرورش این موضوع را مطالبه کند تا کیفیت موضوع آموزش و کرامت معلمان و منزلت آنان سامان یابد.

وی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: بسیجیان، سپاهیان و ارتشیان توانستند با میراثی که از دفاع مقدس دارند، امروز هم با سلحشوری از منافع ملی و امنیت کشور پاسداری کنند.

لاریجانی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از تدبیر دولت در برداشتن گام سوم در موضوع برنامه هسته ‌ی حمایت می کند، گرچه برخی از دول حرف های نسنجیده زدند ولی منطق ایران در این موضوع روشن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآورشد: ما در توافق هسته ای تعهداتی در قبال تعهدات طرف مقابل داشتیم. رئیس جمهور آمریکا این تعهدات را به هم زد و دیگران هم تلاش درستی در ایجاد توازن در برجام صورت ندادند بنابراین سیاست میزان تعهد در مقابل تعهد طرف مقابل سیاست عادلانه و مقبولی است و هیچ شخصی درشت‌گویی در مقابل سخن عادلانه را نمی پذیرد.

وی گفت: ناپسندی کار کسانی است که در مقابل حرف حق پیشنهاد راه حل به سوی فرافکنی و غوغاسالاری در میدان دیگر می‌کنند و دعوای طولانی مدت در منطقه را در ماجرای جنگ یمن به آوردگاهی تبلیغاتی علیه ایران تبدیل می کنند.

وی اظهار داشت: آمریکا و عربستان که جنگ‌های منطقه را در چند دهه اخیر باعث شده‌اند و در اکثر کشورهای درگیر، ردپای آنان دیده می‌شود و در جنگ ناجوانمردانه با ملت مظلوم یمن به بن‌بست رسیده‌اند، نمی‌توانند سرریز ناتوانی خود را به صحنه اختلافات و درگیری هسته‌ای با ایران سوق دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر، اگر تصور می‌کنند که با ازدیاد نیرو در خلیج‌فارس به بهانه امنیت می‌توانند بر اراده پایدار ملت ایران تأثیر بگذارند، اشتباه می‌کنند چرا که این نیروها خود عامل ناامنی و اصطکاک امنیتی می‌گردند که مقصر آن، خودشان خواهند بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این تئوری پیمان امنیت خلیج‌فارس، به سرنوشت معامله کثیف قرن دچار می‌شود و نیروهای مسلح و سلحشور جمهوری اسلامی ایران، وظیفه مهمی بر عهده دارند و به موقع از منافع و امنیت ملی کشور دفاع خواهند کرد. بنده از کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌خواهم که در اجرای درست گام سوم، از طریق سازمان انرژی اتمی پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: نیروهای نظامی ایران وظیفه مهمی برعهده دارند که به موقع از آن استفاده کرده و از منافع و امنیت ایران دفاع خواهند کرد.

لاریجانی ادامه داد: از کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌خواهم تا در اجرای صحیح گام سوم از طریق سازمان انرژی اتمی پیگیری های لازم را انجام دهد، بسیار روشن است که در این شرایط حساس که ملت ایران با استقامت در برابر زیاده خواهی آمریکا و نوکران آن در منطقه ایستادگی می‌کند، انتظار داشته باشیم که صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی داشته باشند.

فحش و توهین به مجلس چیزی جز خواسته آمریکا و اسرائیل نیست

وی تصریح کرد:این توقعی حداقلی است که افراد به امنیت ملی کشور ضربه وارد نکنند. فحش و توهین به مجلس به عنوان مهمترین رکن نظام چیزی جز خواسته آمریکا و اسرائیل است؟ کسانی که این روش را انتخاب کرده اند دقیقا مخالفت صریح خود را با نظریه امام و رهبری که مجلس را در راس امور دانستند، اعلام کرده اند.

لاریجانی افزود: «نگویید که ما انتقاد کردیم. این عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف و نهی از منکر نبود بلکه فحش و توهین بود. آیا در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ سابقه ای برای چنین حرف هایی از جانب امام و رهبری بوده است؟ آیا در سنت اسلامی بزرگان دین ما در مقام نهی از منکر و امر به معروف این روش ها را مذموم نمی دانستند. بنده وارد محتوای بحث نمی شوم که در آنجا هم خلط بحث روشنی صورت گرفته است.

وی گفت: این چه وضعی است که به یک نماینده محترم یا تعدادی از آن‌ها این اتهامات دروغ را می زنند و عده‌ای از سایت های خبری هم آن را منتشر کرده و بعد معلوم می‌شود که آغازگر آن یک سایت ضد انقلاب بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: « سایت های خبری هم از نظر اختلافات سیاسی با عجله به بازنشر آن مساله پرداختند. آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده اید که آبروی مومن حرمت کعبه را دارد؟ پس چه اندازه آن را رعایت کردید؟ در پیشگاه خدا چه می گویید؟ کسی با نقد نظر نماینده مجلس مخالف نیست ولی توهین و جعل و دروغ شان متفاوتی دارد.»

رئیس قوه قضائیه با فساد سیاسی برخورد کند

لاریجانی یادآورشد: من از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌خواهم این مسائل را با جدیت بررسی کرده و به مجلس نیز گزارش دهد. همچنین از طریق قوه قضائیه نیز پیگیری لازم را به عمل آورد. از ریاست قوه قضائیه هم می‌خواهم با این فساد سیاسی برخورد کند زیرا که فساد سیاسی اهمیتی کمتر از فساد اقتصادی ندارد.

وی افزود: این وظیفه ای ملی و انقلابی است که در شرایط مصاف با دشمنان ملی، وحدت داخلی کشور حفظ شود و کسانی که این خواست ملی را که در بیانات رهبری نیز بارها تجلی یافته رعایت نمی‌کنند، به عنوان مخل وحدت ملی کشور باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه این روزها قضاوت های ناصحیحی درباره لایحه تجارت در رسانه ها مطرح شده است، امر عجیبی است که وقتی مجلس به یک قانون در اقتصاد کشور ورود می‌کند برخی در رسانه‌ها سر و صدا راه می‌اندازند که چنین و چنان بوده بدون آنکه سوابق امر را بدانند اما وقتی مجلس در این زمینه‌ها ورود نمی کند، باز هم ماجرا درست می‌کنند که چرا مجلس در مسائل اقتصادی وارد نمی‌شود.

۱۶ سال روی لایحه تجارت بحث و بررسی شده است

لاریجانی گفت: چند بار باید این مساله را گفت که این قانون به صورت لایحه در زمان دولت خاتمی به مجلس داده شد و در چند دوره در مجلس روی آن کار شد و اتفاقا زمان زیادی برای بررسی آن گذاشته شد و به هیچ وجه حرفی که می‌زنند مبنی بر اینکه با عجله انجام شد، درست نیست و اگر ایرادی وارد باشد این است که چرا این لایحه تا این حد به صورت طولانی در مجلس بررسی شد چرا که حدود ۱۶ سال در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این تصور غلطی است که همه کار روی یک لایحه باید در صحن مجلس انجام شود در حالی که کار اصلی در کمیسیون‌ها و با کمک متخصصان و مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت باید صورت گیرد و اگر کار «منقح» انجام شد دلیلی ندارد در مجلس یک کار کارشناسی شده که مورد بررسی علمی قرار گرفته، معطل بماند.

لاریجانی اظهار داشت: اگر به خاطر داشته باشید در آیین نامه قبلی مجلس روش اینگونه بود که در طرح ها و لوایح صرفا در مواردی که نظری نمایندگان ارائه می کردند، در صحن مجلس بررسی می‌شد و سپس یکجا در مورد آن رای گیری می‌شد که البته این مساله در این مجلس تغییر کرد.

وی گفت: ادعایی مطرح شده که بخش های اقتصادی در بررسی لایحه تجارت حضور نداشتند این حرف کاملا ناصحیح است و ادعایی که در صدا و سیما و رسانه ها مطرح گردید که حقوقدانان در این لایحه نظر دادند و اقتصاددانان مشارکت نداشتند حرف درستی نیست چراکه اتاق بازرگانی و دولت در بخش اقتصادی مشارکت داشتند و متن اصلی لایحه را دولت ارائه کرده است که با حضور کارشناسان اقتصادی تدوین شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنده خود از جلسات مستمری که کمیسیون با حضور اتاق بازرگانی در مجلس قبل داشتند، مطلع بودم و حتی در اجلاسی که در مجلس قبل به طور مداوم در یک هفته در مشهد برقرار شده بود، شرکت کردم و نمایندگان همه دستگاه های اقتصادی دولت و اتاق بازرگانی وقت در آن جلسات حضور داشتند. ماده به ماده این لایحه خوانده می‌شد و بحث روی آن صورت می گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: ما حتی در صحن مجلس از مسئولان اتاق بازرگانی دعوت کردیم و آقایان نظر کتبی خود را به ما ارائه دادند و در چند مورد نظر داشتند که ما با آنها گفت و گو کردیم و برخی را قبول کردند که مصلحت نیست و برخی را اصلاح کردیم و در مورد پیشنهادات هم در صحن مجلس نظر آنان اتخاذ می شد و حتی برخی مواد جهت اصلاحات و رفع ابهام به کمک ارجاع شد.

وی گفت: بحث درباره محتوای لایحه تجارت می تواند متفاوت باشد کما اینکه در کمیسیون هم نظرات مختلف بود اما اینکه در رادیو و تلویزیون یک مرتبه و بدون توجه به سوابق راه افتاده اند و طوری موضوع را مطرح می کنند که انگار این لایحه یک روزه به مجلس آمد و با عجله تصویب شد اقدام ناصواب، ناعادلانه و غلطی است که توصیه بنده به آنان این است که لااقل زحمت بکشید و ابعاد مساله بفهمید و سپس وارد کار شوید.

حکمرانی در سطح قانونگذاری از امور فکاهی نیست

وی افزود: تاسف آورتر این است برخی مجری‌ها در شبکه‌های تلویزیونی «هزل‌گویی» می کنند که هیئت نظارت بر صدا و سیما باید به این مساله رسیدگی کند و همه باید بدانند قانون‌گذاری کار جدی حکومت است و صدا و سیما موظف است فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد نه با سخنان تمسخرآمیز که مثلا «مجلس رکورد زد» حرف های وهن آمیز و غلط مطرح کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حکمرانی در سطح قانون‌گذاری از امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم اطلاع شود و آن را وسیله هجوگویی قرار دهد و هر و کر راه بیندازد. متاسفانه برخی همکاران هم در این زمینه شأن مجلس را رعایت نکردند که بنده از رئیس سازمان صداوسیما میخواهم که به این وضع نابسامان شخصا رسیدگی کند چرا که وظیفه صداوسیما در حکمرانی خوب این است که زمینه تحقق قانون را فراهم کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ضمنا آقایانی که در دولت و اتاق بازرگانی در بخش های مختلف اقتصادی صاحب نظر هستند، اگر نظری در مابقی مواد لایحه تجارت دارند به کمیسیون مراجعه کنند و نظرشان را اعلام کنند و دوباره مساله ایجاد نکنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟