با کسانی که امنیت کشور را به مخاطره ‌بیاندازند، برخورد می‌کنیم

به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در آیین تکریم و معارفه رئیس کل‌ دادگستری استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه امر قضاوت یک امر مهم و خطیر است، اظهارکرد: تصدی این مسئولیت و انجام وظایف به نحو احسن، در کنار سختی‌های خود، پاداش و جزای بالایی نیز دارد.

وی با بیان این‌که خداوند متعال عمل به سه امر مهم نماز، قرآن و همچنین صبر در برابر سختی‌ها را برای قضات توصیه کرده‌اند، اظهار کرد: ما در دستگاه قضایی، یک وظیفه تحت عنوان وظیفه اداری داریم که باید به نحو احسن انجام دهیم، در کنار این تکالیف، وظایف دیگری (وظایف تربیتی) نیز به عنوان مسلمان و کارگزار نظام اسلامی بر عهده داریم که باید بدان نیز توجه کنیم.

معاون اول رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: باید در کنار انجام وظایف خود، روش، منش و منطق‌مان نیز به گونه‌ای باشد که فرد مجرم را تربیت کرده و به سمت توبه بکشاند، این‌گونه نباشد که وقتی کسی از دستگاه قضایی خارج شد نه تنها چیزی یاد نگیرد، بلکه متنفر و بدبین نیز شود.

وی با اشاره به مراسم معارفه و تکریم رئیس کل دادگستری استان بیان کرد: در این جلسه علاوه بر معارفه و تکریم، از تلاش‌های رئیس کل سابق قدردانی شده و به نیروی جدید بگوییم که نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را کاهش دهد و همچنین مجموعه حاضر در این جلسه در راستای همراهی و کمک به رئیس کل جدید اعلام آمادگی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دو ویژگی شاخص حجت‌الاسلام مظفری در سمت دادگستری استان اشاره کرد و گفت: مردم‌داری، توجه به مردم و تلاش برای رفع مشکل مردم با حسن خلق و در چارچوب قانون از ویژگی‌های شاخص ایشان بود که سبب محبوبیتشان بین اکثر مردم شد؛ همچنین امام جمعه تبریز نیز به واسطه همین ویژگی محبوب مردم هست.

محسنی اژه‌ای با اشاره به کلامی از رسوال‌الله(ص) مبنی بر مدارا کردن با مردم در کنار انجام وظایف، تاکید کرد: در این رابطه باید در کنار انجام وظایف و قوانین، با مردم نیز مدارا کرده و حسن خلق داشته باشیم.

وی با بیان این‌که تجمیع مسایل مختلف از دیگر ویژگی‌های شاخص حجت‌الاسلام مظفری بود که سبب ارتقای زودهنگام ایشان به سمت معاون قضایی رییس قوه قضاییه شد، افزود: امروز کشور در شرایط خاصی قرار داشته و هدف اصلی دشمن فشار بر اقتصاد و معیشت مردم است، از این رو اقتصاد و تولید در این رابطه بسیار اهمیت داشته و دستگاه‌های قضایی نیز در این رابطه باید به نحو احسن وظایف محوله خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی نیز در این جنگ اقتصادی نقش داشته و باید سرمایه‌گذارانی که در راستای توسعه پایدار کشور فعالیت کرده و در کاهش میزان واردات نقش دارند، مورد توجه و حمایت قرار گیرند.

معاون اول رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این‌که دادگستری آذربایجان شرقی به این حوزه نیز توجه داشته و عملکرد خوبی در این رابطه داشته است، افزود: سیاست اصلی برخورد با مفسدان و حمایت از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذارانی است که بطور صحیح فعالیت می‌کنند.

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش به همدلی و همراهی موجود بین دستگاه‌های مختلف در استان اشاره کرد و افزود: رییس کل جدید دادگستری استان برای موفقیت در امور باید با تمامی همکاران مشورت کرده و با استفاده از تمامی نقطه نظرات گام بردارند؛ همچنین از نظرات افراد باتجربه، نخبگان استانی و مردم استفاده کنند.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که 25 درصد پرونده‌های کیفری ورودی به دادگستری استان شامل سه عنوان توهین، ضرب و شتم عمدی و صدمات غیرعمدی است، افزود: در هر سه مورد از این عناوین می‌توان از ظرفیت مردمی برای حل مسائل بهره برد تا این پرونده‌ها به دستگاه قضایی وارد نشوند؛ تلاش در این رابطه باعث کاهش یک چهارم از پرونده‌های ورودی کیفری به دستگاه قضایی می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان این‌که شورای حل اختلاف بر سازش تمرکز دارد، یادآور شد: صلح و سازش بسیار اهمیت داشته و از صرف هزینه‌های مادی و معنوی اضافی جلوگیری کرده و خیر و برکت به دنبال خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات فرهنگی و تربیتی انجام شده در زندان تبریز اشاره کرد و گفت: دادگستری آذربایجان شرقی در این رابطه تقریبا در جایگاه الگو برای سایرین قرار دارد و از رییس کل جدید دادگستری استان نیز که در این موضوعات نقش داشته‌ نیز خواستاریم که نگذارد این فعالیت‌ها کم‌رنگ شود.

وی با بیان این‌که اثرات بسیار مثبتی در جامعه و فرد دارد که یک مجرم، به عنوان حافظ قرآنی و تربیت شده از زندان خارج شود، افزود: توبه منتی از سوی خداوند متعال بر بندگان بوده باید این ظرفیت را به ساز و کاری تبدیل کنیم که راه برگشت و توبه برای مجرمان در جامعه وجود داشته باشد.

طی آیینی با حضور مسئولان کشوری و استانی، موسی خلیل اللهی به عنوان رییس کل جدید دادگستری استان معرفی شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟