به گزارش رکنا، محمدحسین آقاسی روز دوشنبه افزود: در پرونده هایی که در برخی شعب دادگاه انقلاب تشکیل می شود افرادی به عوان کارشناس پرونده در دادگاه حاضر می شوند و در معیت دادگاه، به نحوی به قاضی برای رسیدگی ها کمک می کنند که حضور این افراد با توجه به اینکه در مرحله تحقیقات مقدماتی از متهم بازجویی کردند، یک مقدار از نظر روانی مانع دفاع آزادانه متهم در داداگاه می شود و عمل درستی نیست.

این وکیل دادگستری افزود: مطلقا به حضور این افراد در دادگاه در قانون اشاره ای نشده و فقط و فقط نماینده دادستان باید در مقام قرائت کیفرخواست و دفاع از آن در جلسه دادگاه حضور داشته باشند. قانون پیش بینی کرده قاضی دادگاه، متهم یا متهمان، وکلای آنها و نماینده دادستان در پرونده های کیفری که بحث کیفرخواست مطرح است در دادگاه حضور داشته باشند.

آقاسی توضیح داد: در پرونده هایی که رسیدگی علنی است، افراد دیگری هم می توانند در جلسه دادگاه حضور داشته باشند اما مطلقا حق دخالت در روند رسیدگی را ندارند در حالی که این افراد (کارشناسان پرونده) در برخی محاکمات به دعوت دادگاه در جلسه حضور می یابند و در کنار رئیس دادگاه قرار می گیرند و دادگاه در مواردی با آنها تبادل نظر و سوال هایی را درباره موضوع محاکمه مطرح می کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که به بستگان درجه یک متهم اجازه حضور در چنین دادگاه هایی داده نمی شود؛ البته بعد از محاکمه، بعضاً دادگاه اجازه می دهد خانواده متهمان با آنها صحبت کنند. بنابراین بار روانی حضور کسی که در جریان تحقیقات حضور داشته، یک مقدار سنگین است و امکان دارد دادگاه را از حالت بی طرفی خارج کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وکلا می توانند با موکلان خود در جریان محاکمه ارتباط داشته باشند یا خیر گفت: ارتباط وکلا یا موکلانشان منعی ندارد و اصولا برای ارائه مشورت به موکل و ارائه خدمات حقوقی و کمک به جریان محاکمه در دادگاه حضور می یابند؛ بر این اساس محروم کردن موکل از وکیل، نقض حق داشتن وکیل برای متهم است که در ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن اشاره شده و تخلف قاضی محسوب می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟