محمدحسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه با ابراز تاسف از وقوع زمین لرزه در این استان اظهار کرد: دل‌های همه ایرانیان نجیب و نوع‌دوست برای آسیب‌دیدگان از زلزله لرزید و ایران یکپارچه در غم سنگین از دست دادن شماری از هم‌وطنانمان عزادار شد. همراهی، همدلی، مردم در نقاط مختلف کشور ستودنی است.

وی در رابطه با شایعات وقوع مجدد زمین لرزه گفت: زلزله یک مخاطره طبیعی است که از منظر علمی قابل پیش‌بینی نیست و احتمال تکرار زلزله، سخنی غیرکارشناسی بوده و التهاب عمومی را افزایش می‌دهد؛ لذا ضروری است از بازنشر چنین موضوعاتی در فضای مجازی اجتناب شود.

این مقام قضایی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی مناسب در مواقع زمین لرزه تصریح کرد: با توجه به اعلام رئیس مرکز لرزه‌نگاری مبنی بر وجود ۳ پیش‌لرزه چهل دقیقه قبل از زلزله اصلی، اطلاع‌رسانی به موقع و سامان‌مند در این خصوص ضرورت مغفول‌مانده‌ای است که لازم است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه ادامه داد: این واقعه تلخ تلنگری است که در احداث بناء ایمنی، استحکام و مقاوم‌سازی در ساخت تمامی ابنیه به ویژه در ساخت بنا‌های مراکز آموزشی و درمانی به‌عنوان یک اولویت جدی در دستور کار باشد. زیرا تخفیف از استاندارد‌های ضروری که موجب تلف نفوس می‌شود هرگز پذیرفته نیست.

صادقی بیان کرد: برداشت کمک‌های امدادی بیش از نیاز و ذخیره کردن آن در حالی‌که شماری از هم‌وطنان در انتظار کمک هستند، موافق اصول اخلاقی نیست.

این مقام قضایی در رابطه با خرید و فروش اقلام ضروری مردم نیز گفت: خرید و فروش اقلامی که دستگاه‌های امدادی و حمایتی میان مردم آسیب‌دیده توزیع می‌کنند ممنوع است و در صورت مشاهده به جد برخورد قضایی خواهد شد؛ لذا مردم این افراد را به ماموران معرفی کنند. پلیس Police نیز تکلیف شناسایی و برخورد با این موضوع را دارد.

وی در ادامه به تشریح برخی اقدامات دستتگاه قضایی در ارائه خدمات مناسب به مردم زلزله زده اشاره کرد و گفت: پس از این که دادستان محترم کل کشور بر ضرورت نظارت مستقیم بر امدادرسانی‌ها تاکید کرد لذا به دادستان شهرستان‌های اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و دالاهو اعلام کردیم که بر این کار توجه ویژه داشته باشند و بر امدادرسانی و ارائه خدمات مطلوب به حادثه‌دیدگان نظارت مستقیم کنند.

این مقام قضایی ادامه داد: همچنین به دادستان این شهرستان‌ها اعلام کرده ایم در خصوص تخریب اماکن جدیدالاحداث که مجری یا ناظر پروژه دستگاه‌های دولتی بوده‌اند ضمن تهیه گزارش مصور و جامع از حجم و دامنه تخریب‌ها و در صورت لزوم اخذ نظریه کارشناسی چنانچه استفاده از مصالح نامرغوب، نادیده انگاشتن استاندارد‌های تعریف شده، عدم اجرای صحیح و مطلوب پروژه یا ضعف نظارت در جریان تکمیل بنا در ایجاد خسارت یا توسعه دامنه یا شدت تخریب تأثیرگذار بوده است در راستای حفظ حقوق عمومی گزارش امر را تا پایان ماه جاری برای استحضار دادستان کل کشور به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان ارسال کنند.

صادقی ادامه داد: همچنین در نامه‌ای به ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کردیم با توجه به استقرار واحد‌های پزشکی قانونی در تمامی نقاط آسیب دیده از زلزله و تأمین نیروی متخصص به میزان مورد نیاز و وظایف ذاتی که حسب قانون Law در تشخیص علت مرگ اشخاص به سازمان پزشکی قانونی محول شده است به واحد‌های تابعه ابلاغ کنند از صدور جواز دفن در خصوص جانباختگان رأساً اجتناب کرده و تمامی اجساد را منحصراً به پزشکی قانونی انتقال دهند، مبرهن است عدم توجه به موارد موصوف مستوجب مسئولیت بعدی خواهد بود.

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین به دادستان‌های شهرستان‌های تابعه اعلام شد ضروری است در صیانت از اموال آسیب دیدگان از زلزله در شهر‌ها و روستا‌های درگیر حادثه Incident نیز اهتمام جدی معمول شود و از جابجایی اموال داخل شهر و نیز در گلوگاه جلوگیری شود.

صادقی به یکی دیگر از اقدامات قضایی دادستانی استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در راستای ایمن سازی بنا‌های آسیب دیده شود مقرر شد که دادیار دادسرا بر وظیفه شهرداری کرمانشاه مطابق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری به تکلیف قانونی خود در خصوص ایمن سازی و کاستن از مخاطرات بنا‌های آسیب دیده از زلزله‌ی اخیر نظارت داشته باشد.

این مقام قضایی بیان کرد: در مواردی که مالک املاک خصوصی حضور ندارد یا از همراهی به هر جهت استنکاف می‌کند مطابق ضوابط قانونی به نمایندگی از دادستان و در راستای حفظ حقوق عمومی و جلوگیری از آسیب به شهروندان اقدام فوری معمول و نتیجه را با تهیه گزارش جامع و مصور از اقدامات انجام شده به اطلاع برساند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه در پایان گفت: خوشبختانه شرایط در مناطق آسیب‌دیده به تدریج به سمت و سوی پایداری حرکت می‌کند و تیم‌های حمایت روانی، اجتماعی سازمان بهزیستی در منطقه مستقر و مشغول ارائه خدمت هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟