به گزارش رکنا، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، حجت الاسلام نور الله قدرتی در شورای پیشگیری از وقوع جرم Crime این استان که در سالن جلسات دادگستری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری مقدم بر درمان است از این رو همه باید دست در دست هم دهیم و این کار مهم را وظیفه خود تلقی کنیم؛ چراکه نگاه به پیشگیری در قالب کار اداری و عادی نتیجه بخش نخواهد بود.
وی ادامه داد: اما اگر موفق شویم در بحث پیشگیری از وقوع جرم گام برداریم، قطع یقین در بسیاری از وظایف، کار ما سبک می شود.
رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: در قانون Law اساسی تنها قوه ای که امر پیشگیری برای آن به عنوان وظیفه اصلی در نظرگرفته شده، قوه قضائیه است البته در سایر قوانین نیز به موضوع پیشگیری اشاره شده است بنابراین انتظار می رود که سایر دستگاه ها و سازمان ها از این موضوع مهم غافل نشوند.
وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز بر این امر مهم تأکید داشتند بنابراین همه ما وظیفه داریم کمک کنیم تا امر پیشگیری به معنای واقعی با مشارکت همه اقشار حقیقی و حقوقی به اجرا درآید و همه در این امر مهم کمک کار و یاور همدیگر باشیم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین اظهارداشت: اگر پیشگیری از جرم عملی شود با هزینه کمتر آسیب های اجتماعی را کاهش می دهیم.
وی تأکید کرد: افراد در مسئولیت های مختلف از تضییع حقوق بیت المال سخن می گویند در حالی که به دلیل غفلت یا کم کاری ناشی از روشن نبودن اهمیت پیشگیری، هزاران میلیارد تومان سرمایه عمر، زندگی، امکانات این جامعه به طور صحیح استفاده نشده و یا از دست می رود در حالی که با ورود در عرصه پیشگیری که دستور عقل و دین است، بسیاری از مشکلات را شاهد نخواهیم بود تا برای آن هزینه کنیم.
وی اضافه کرد: براساس دستور قرآن اگر می خواهیم دچار آسیب نشویم باید خود، خانواده، همشهریان، اقوام و نزدیکان را مورد توجه قرار دهیم و این نظارت همگانی که در امربه معروف و نهی از منکر تجلی می یابد در صورت بی توجهی منجر به مشکلاتی می شود که در روایات مختلف از سوی ائمه معصومین (ع) هشدار داده شده است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: ما همه در جامعه سوار بر یک کشتی هستیم حال هر جای این کشتی سوراخ شود، آسیب آرام آرام کل جامعه را فرا می گیرد، آن گاه دیگر فرزندان ما نیز از این آسیب‌ها مصون نخواهند بود.
وی افزود: لازم است احساس نیاز به پیشگیری و ضرورت اجتناب ناپذیر آن برایمان ملموس شده و آن را درک کنیم، آن گاه درخواهیم یافت که کمبود بودجه نداریم بلکه باید تصمیم گیری درست و دوراندیشانه داشته باشیم البته برخی از این تصمیم ها باید به صورت کلان اتخاذ شود چراکه در مقیاس فرهنگی حرف اول را بودجه نمی زند.
حجت الاسلام قدرتی خاطرنشان کرد: وقتی محیط جامعه کم تنش و کم جرم باشد مدیران نیز می توانند خدمت کنند چراکه مدیر اجرایی باید پشت میز کار و تلاش کند و کارگشایی در کار مردم بپردازد.
رئیس کل دادگستری استان قزوین با انتقاد از عدم رعایت ضوابط در اجرای کارها عنوان کرد: نباید کسی به بهانه سرمایه گذاری بیاید و بعد از گرفتن وام میلیاردی برخی خانواده ها را با مشکل مواجه کرده و استان را نیز دچار تنش و آسیب کند و بعد اثری از او نیز نباشد حال آنکه اگر نگاه پیشگیری وجود داشت، وقتی کسی برای سرمایه گذاری می آمد بررسی های لازم از طریق دستگاه های مختلف صورت می گرفت و اگر فرد صلاحیت داشت از او هم حمایت بیشتری صورت می گرفت تا به رشد تولید و صنعت استان کمک شود.
حجت الاسلام قدرتی در پایان با اشاره به عدم حضور مدیران برخی دستگاه های عضو، یادآورشد: موضوع پیشگیری باید جدی گرفته شود چراکه کاهش جرم، کاهش جمعیت کیفری، کاهش اطاله دادرسی و کاهش ورودی پرونده ها با اجرای جدی سیاست پیشگیری از جرم محقق می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟