لزوم گسترش فرهنگ میانجیگری در حل و فصل اختلافات/ صلح و سازش در بیش از ۱۷ فقره پرونده‌ قتل عمد

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان در نشست صمیمی ریش سفیدان، متنفذین و معتمدین شهرستان خاش با برخی از مسئولان ارشد قضایی با تاکید بر ضرورت تقویت مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: تجربیات موفق ادوار گذشته و ساختار‌های مستقر و مستحکم عشیره‌ای در استان سیستان و بلوچستان یک ظرفیت بالقوه ایده‌آل در راستای تقویت گسترش فرهنگ میانجیگری و حل و فصل اختلافات است.

رئیس کل دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان در ادامه با تشریح سیاست جنایی مشارکتی ادامه داد: حجم پرونده‌های واصله به محاکم قضایی و فرآیند اطاله دادرسی یکی از معضلات مبتلا به مخاطبین دستگاه قضا است که با توجه به منابع انسانی موجود بخش زیادی از فرایند‌های پیشرو گریز ناپذیراست.

وی با تاکید بر تقویت ساز و کار‌های نظارت، بازرسی و مشارکت‌های مردمی افزود: امروزه مشارکت مردم رکن اساسی فرآیند عدالت ترمیمی است که می‌تواند در تحقق سیاست جنایی مشارکتی، اتقان آراء صادره، افزایش رضایتمندی مخاطبین و اعطای نقش‌های حاکمیتی مردان جایگاه بسزایی را ایفا کند.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اقدامات موثر معتمدین و متنفذین قومی شهرستان خاش بیان کرد: تنها در سال گذشته بیش از ۱۷ فقره پرونده‌های مرتبط با قتل Murder عمد با استفاده از این ظرفیت به حل و فصل منجر شده و در طی روز‌های اخیر نیز دو پرونده مرتبط با قتل عمد بسیار سریع و خارج از سازوکار قضایی به صلح و سازش منجر گردیده است.

رئیس شورای عالی قضایی استان سیستان و بلوچستان در پایان ابراز امیدواری کرد: با تقویت نقش معتمدین و ریش سفیدان در ساز و کار مدیریت پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی بخشی اعظمی از پرونده‌های واصله به محاکم قضایی را کاسته و میزان رضایت‌مندی مخاطبان را افزایش دهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟