سواد رسانه‌ای جزو متون درسی حوزه‌های علمیه قرار می‌گیرد

به گزارش رکنا از قم،  حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن میرمرشدی دبیر همایش و پویش طلاب و فضای مجازی با اشاره به تداوم پویش و همایش «طلاب و فضای مجازی» در سال تحصیلی جاری بیان کرد: سال تحصیلی قبلی حوزه‌های علمیه با عنوان «حوزه و فضای مجازی» نام گرفت و همین امر اتفاقات گوناگونی را رقم زد که یکی از آن‌ها، راه‌اندازی همایش و پویش «طلاب و فضای مجازی» بود.

 

میرمرشدی افزود: البته این همایش و پویش در سال تحصیلی جدید هم بر اساس تعریف شعار جدید سال یعنی «حوزه علمیه قم، افقِ پیشِ رو، صد سال جهاد، اجتهاد و خدمت» و بر مبنای کیفی تر شدن آن به همراه افزایش حمایت ها و آموزش ها دنبال می شود.

 

دبیر همایش و پویش «طلاب و فضای مجازی» ادامه داد: باید توجه داشت که در شعار جدید سال تحصیلی حوزه های علمیه نکات مهمی مورد دقت نظر قرار گرفته که شکوفایی حوزه نوین قم با تمرکز بر بازتأسیس آن توسط مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی معروف به آیت الله مؤسس از آن جمله است، ضمن آن که در این شعار به آفاق پیشِ رو و آینده‌ حوزه متناسب با تغییرات اجتماعی و سیاسی هم توجه شده است.

 

وی اهتمام حوزه‌ های علمیه به مسئله مردمی بودن، زیست اجتماعی، تعامل با امت و نقش آفرینی در عرصه ‌های اجتماعی و سیاسی را از دیگر ویژگی های شعار سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه دانست و اضافه کرد: اصل دانش‌ بنیانی و خردمحوری در حوزه های علمیه نیز در کنار پویایی حوزه ها در خدمت به انسان و به تعالی رساندن آن ها در این شعار مورد توجه قرار گرفته است.

 

میرمرشدی همچنین ارتقای سواد رسانه ای طلاب از برنامه های اولویت دار در مدیریت حوزه های علمیه عنوان کرد و یادآور شد: به همین منظور مقرر شده تا تولید محتوا در این عرصه در کتب درسی حوزه های علمیه هم دنبال شود.

 

وی افزود: بر این اساس، تولید متن آموزشی سواد رسانه ای در دست اقدام است تا پس از استفاده از آن در برخی مدارس و به صورت نمونه، این عنوان به صورت رسمی جزو متون درسی حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

 

دبیر همایش و پویش «طلاب و فضای مجازی» سپس در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در قم درباره اهمیت پیگیری «جهاد تبیین» مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که جریانات مختلف رسانه ای دشمن، همواره  سعی در مشوّش کردن اذعان مردم داشته و دارند و تلاش می کنند تا با ایجاد شبهات مختلف، ناامیدی و یأس را در بین مردم بگسترانند و با استفاده از ابزار فضای مجازی، اعتقادات و باورهای مردم را سست کنند.

 

وی اضافه کرد: همین امر سبب شده تا مقام معظم رهبری بحث جهاد تبیین را اعلام کنند و از این رو ضروری است تا حوزه های علمیه به این ندای رهبری لبیک بگویند.

 

میرمرشدی ادامه داد: البته باید توجه داشت که پاسخ گویی به شبهات، از دیرباز جزو رسالت های ذاتی حوزه ها بوده، اما تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت جایگاه حوزه های علمیه به عنوان یک مرجع تشخیص در دین و دینداری ایجاب می کند تا حوزه این زاویه از رسالت خویش را به صورت پُررنگ تر دنبال کند.

 

وی همچنین اذعان کرد: البته موضوع «جهاد تبیین» در سطح کلان مدیریت حوزه های علمیه در دست پیگیری است و مقرر شده تا یک عملیات اجرایی چند بعدی برای آن نوشته شود تا همه بخش های حوزه سهم خود را در تحقق آن ایفا کنند.

نظری / قم

 

کدخبر: 742726 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟