شهروندان گرامی با هدف پیگیری دقیق و سریع مسائل مطرح شده، لطفا آدرس و اطلاعات کاملی در اختیار ما قرار دهید.
راحله حسین زاده - همیشه وقتی نقدینگی در بازار کاهش می یابد در مقابل، بازار چک و چک بازی داغ می شود تا افراد با کمی تأخیر بتوانند معاملات خرد و کلانشان را انجام دهند اما همین شرایط بد اقتصادی گاهی وبالی می شود و برای طرفین یک قرارداد، درددسر هایی ایجاد می کند. موعد چک ها فرا می رسد اما به دلیل نداشتن موجودی کافی در بانک برگشت می خورد و به این صورت یک پرونده علیه صاحب چک در محاکم قضایی گشوده می شود. با توجه به اینکه تاکنون سؤالات زیادی درباره چک و ضمانت چکی از سوی شهروندان مطرح شده است، این نسخه از صدای مشاور را به این موضوع اختصاص داده ایم و برای پاسخ سؤالات شهروندان به سراغ سمیه شفیعی، وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه رفتیم.
فردی بابت ضمانت در انجام کاری به شخصی چک داده است، آیا در صورت انجام ندادن تعهد صاحب چک، می توان چک او را به اجرا گذاشت؟
چک ضمانت یا چکی که بابت تضمین انجام تعهد صادر می شود در صورتی امکان وصول دارد که متعهد در انجام تعهد خود کوتاهی کند. بر این اساس شخص می تواند در دادگاه حقوقی طرح دعوا کند و پس از احراز جرم دادگاه به موضوع رسیدگی کند و در صورت اثبات تخلف شخص متعهد، دادگاه او را محکوم به پرداخت وجه چک خود می کند.
درباره چک هایی که موجودی کافی ندارند چه باید کرد؟ چگونه فرد می تواند ضرر و زیان خود را جبران کند؟
اگر چکی موعد آن سررسید و موجودی کافی نداشت شخص دارنده چک می تواند ابتدا اقدام به برگشت زدن آن نماید و سپس با طرح دادخواستی تحت عنوان «مطالبه وجه چک» تقاضای محکومیت صادر کننده را به پرداخت وجه، خسارت تأخیر تأدیه و هزینه های دادرسی داشته باشد. ازاین رو پس از صدور حکم ضرر دیده می تواند به توقیف اموال صاحب چک و در صورت نداشتن اموال به اخذ برگ جلب و همچنین ممنوع الخروج نمودن او اقدام کند.
شخصی امضای کارفرمای خود را جعل کرده و از دسته چک او با امضای جعلی یک برگ صادر نموده و چک بعد از اتمام مدت به دلیل نداشتن موجودی برگشت خورده است، در اینجا صاحب چک چه اقدامی باید بکند؟
طبق ماده ۵٢٣ قانون مجازات اسلامی جعل امضا یا مهر دیگری جرم محسوب شده و شخص جاعل به ۶ماه تا ٢سال حبس و ٣ تا ١٢میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود بنابراین صاحب چک می تواند به اتهام جعل و استفاده از سند مجعول از کارگر خود در دادسرا طرح شکایت نماید که موضوع به کارشناس خط ارجاع و جعلی بودن آن مشخص می شود.
چه نوع چک قابل شکایت کیفری است؟
چکی که در زمان سررسید نقد شدن موجودی کافی نداشته و گواهی برگشت برای آن صادر شده باشد که در اینجا دارنده چک می تواند طبق ماده ١١ قانون صدور چک ظرف مهلت ۶ ماه اقدام به طرح شکایت کیفری خود نماید.
شخصی ضامن وامی شده اما فرد وام گیرنده اقساط خود را پرداخت نکرده و فراری شده است، چگونه می توان از آن شخص شکایت کرد و اقدام قانونی در این باره چیست؟
در صورتی که شخص ضامن اقساط وام را پرداخت نموده باشد می تواند علیه شخص وام گیرنده دادخواست مطالبه وجه مطرح کند که در این صورت دادگاه با بررسی اسناد و مدارک و استعلام از بانک درباره پرداخت وام از سوی ضامن حکم بر محکومیت وام گیرنده صادر می کند و شخص ضامن پس از صدور حکم می تواند اقدام به توقیف اموال شخص وام گیرنده کرده و در صورت نداشتن اموال، شخص ضامن قادر است به اخذ برگ جلب و ممنوع الخروج نمودن شخص وام گیرنده اقدام کند.
سود پول چک برگشتی که اعسار زده شده است چگونه حساب می شود؟
در صورتی که شخصی محکوم به پرداخت وجه چکی شده باشد، تا زمان صدور حکم قطعی بر اعسار، مدیون و خسارات تأخیر تأدیه به چک تعلق خواهد گرفت اما با اثبات اعسار بر اساس ماده ۵٢٢ قانون آئین دادرسی مدنی، خسارات تأخیر تأدیه به چک مورد نظر تعلق نمی گیرد. (اعسار یعنی شخص که به دلیل عدم دسترسی به مال خود یا کافی نبودن دارایی، قدرت پرداخت بدهی ها یا هزینه دادرسی خود را نداشته باشد)
چکی که در زمان اجاره خانه به عنوان ضمانت به بنگاه داده می شود قانونی است یا خیر؟
اگر صاحب خانه از مستأجر چکی گرفته باشد باید حتما در متن قرارداد اجاره شماره چک بابت ضمانت بودن چک قید شود و همچنین در متن چک نیز عباراتی بابت ضمانت نوشته شود و در صورتی که مستأجر از پرداخت اجاره بها خودداری یا به ملک خساراتی وارد کند موجر می تواند از طریق چک ضمانت مطالبات خود را با اثبات آن در دادگاه وصول نماید اما اگر موجر بدون هیچ دلیل موجهی اقدام به برگشت زدن چک و وصول آن نموده باشد مستاجر می تواند به اتهام خیانت در امانت از موجر شکایت کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 478986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟