رییس کل دادگستری قزوین:کاهش 13 درصدی ورود پرونده ها
​رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری استان در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافته است.
 
به گزارش خبرنگار ما ، حجت الاسلام والمسلمین نوراله قدرتی در حاشیه نشست هم افزایی حقوقدانان جبهه انقلاب اسلامی پیرامون سند تحول قضایی افزود : سند تحول قضائی به‌عنوان برنامه ۵ ساله قوه قضائیه تدوین و پس از تقدیم به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی  و تأیید ایشان، اجرای آن از ابتدای دوره جدید در دستورکار قرار گرفت.
 
وی بیان کرد: برای اجرای ماموریت‌های این سند سه مرحل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده است، در برنامه کوتاه مدت باید برخی از ماموریت‌ها و راهکار‌های این سند تا تیرماه سال ۱۴۰۰، در میان مدت تا تیرماه سال ۱۴۰۱ و در بلند مدت تا پایان سال ۱۴۰۲ اجرا شود.
 
رییس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد : در این سند از همه دلسوزان انقلاب اسلامی دعوت شده با تمام توان خود در مسیر تحول مشارکت فعال نمایند و با استفاده از نظارت همگانی مردمی بر مبنای اصل امر به معروف و نهی از منکر، راه تحقق این سند را هموار کنند.

قدرتی اظهار کرد : این سند بر مبنای هفت ماموریت قوه قضاییه لحاظ شده است که در تمام آن‌ها نقش مردم مشاهده می‌شود، به عنوان مثال در ماموریت چهارم که مربوط به "کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام" است، بحث استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای کشف جرم مطرح و سامانه‌ای تحت عنوان "سامانه گزارشدهی مردمی" پیش بینی شده است، همه این موارد بیانگر آن است نگاه قوه قضاییه بر آن است که اگر قرار است در راستای گام دوم انقلاب تحول شکل بگیرد، مردم اساس کار بوده و جایگاه خاص خودشان را دارند.
 
وی گفت: برای حل این مشکل در سند تحول بنیادین دو راهکار پیش بینی شده است، راهکار اول طراحی دو سامانه تحت عنوان " سامانه مدیریت پرونده" و " سامانه آراء متعارض" است، به این ترتیب تمامی آراء متعارض در سراسر کشور جمع آوری شده و بعد دیوان عالی کشور به عنوان مسئول این کار، آن‌ها را به سمت صدور آراء وحدت رویه هدایت می‌کند.
 
 این مقام مسئول خاطر نشان کرد: راهکار دوم شناسایی قوانین و مقررات متعارض، مبهم و ناقص با داده‌کاوی اطلاعات "سامانه آراء متعارض" با تمرکز بر قوانین مرتبط با ۱۰ عنوان اولویت‌دار جرائم و دعاوی از طریق پیگیری تنقیح و اصلاح قوانین مرتبط است.

 قدرتی در پایان گفت : در رابطه با تخصصی کردن فرایند‌های رسیدگی در سند تحول بنیادین دو راهکار پیش بینی شده است، راهکار اول تدوین و پیگیری تصویب آیین‌های دادرسی تخصصی با اولویت آیین دادرسی تجاری و آیین دادرسی خانواده و راهکار دوم ایجاد شعب تخصصی رسیدگی با ساختار‌های متناسب با اولویت دعاوی خانواده و دعاوی تجاری است.
 
قزوین رکنا سید مرتضی نصری

 

کدخبر: 652803 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟