در یک صبح دل انگیز پاییزی که صدای خش خش برگ ها زیر پای رهگذران طنین انداز بود. در مسیر خانه تا محل کارم افرادی را سوار بر دوچرخه می‌دیدم که عده‌ای برای رفتن سر کار و برخی برای ورزش پای در رکاب شده بودند. با دیدن شوق در چهره آنان یاد دوران کودکی و خاطرات سیاه و سفید دوچرخه های بدون ترمزکه با اهرم پاهایمان و به برکت آج کفش هایمان آن را متوقف می کردیم افتادم، آن زمان دوچرخه تنها دارایی کودکان بود، آن روزها نمی‎‌دانستیم این وسیله بهترین مرکب جاده سلامتی و نشاط است. و بهترین گزینه برای جابه جایی در مسافت‌های کوتاه، تحقق حمل و نقل پاک و دوستدار محیط زیست به شمار می‌رود. شهرداری قزوین نیز که از پیوستن به شهرهای طرفدار محیط زیست عقب نمانده و اقدامات موثری در ترویج فرهنگ دوچرخه سواری به عنوان وسیله حمل و نقل پاک درون شهری انجام داده است. در سال های اخیر اهتمام ویژه‌ای به بسترسازی برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری داشته و با ایجاد مسیرهای ویژه سعی در افزایش رغبت شهروندان در استفاده از دوچرخه در حمل و نقل درون شهری داشته است.

احداث بیش از 40 کیلومترمسیر دوچرخه در سطح شهر قزوین

سعید جهانگیری مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین درگفت‌وگو با خبرنگار ما می گوید: با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، وسایل نقلیه و در نتیجه آلودگی و همچنین شرایط مناسب توپوگرافی قزوین، دوچرخه به عنوان مدل حمل و نقل پاک شناخته می شود، از این رو مطالعه، برنامه ریزی و اجرای مسیرها و تسهیلات دوچرخه جزو اولویت برنامه‌های سازمان حمل و نقل شهرداری قزوین قرار گرفته است.

وی برنامه های در حال اجرای سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین را مطالعه طرح جامع ترافیک، تهیه و توزیع پرسش نامه و جمع آوری دادهای مورد نیاز از شهروندان، گزارش تصادفات فوتی و جرحی دو چرخه سواران طی 4 سال اخیر و همچنین اقدامات انجام شده در زمینه ترویج دو چرخه سواری بر شمرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در خصوص احداث مسیر دوچرخه سواری در معابر و محلات صورت گرفته است، اظهار می دارد: با توجه به مصوبه وزارت کشور در سال  93 و بر اساس طرح جامع ترافیکی، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین نسبت به برنامه ریزی طراحی و اجرای مسیرهای دوچرخه اقدام کرده است.

جهانگیری می‌افزاید: همچنین بر اساس طرح جامع ترافیک شهر قزوین، با توجه به تقاضای مردمی در زمینه دوچرخه در سال 90 به تفکیک مناطق شهر قزوین برآورد نسبت حجم به ظرفیت معابر و همچنین بر اساس انتخاب نوع مسیرهای دوچرخه با توجه به نوع معابر اقدامات اساسی صورت گرفته است.

این مسئول می افزاید: به منظور نیاز سنجی و بررسی تقاضای دوچرخه سواران در سطح شهر قزوین اجرای مسیرهای دوچرخه توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین اولویت‌بندی شده و با نظرسنجی از دوچرخه سواران در خصوص وضعیت مسیرهای موجود دوچرخه، نیازسنجی مسیرهای جدید صورت گرفته است. همچنین توسعه مسیرها و تدوین استراتژی و ارتقای کیفیت مسیرها و ایمن سازی نقاط حادثه خیز نیز از دیگر اقداماتی بود که در این راستا انجام شده است.

جهانگیری با بیان این مطلب که عدم احساس ایمنی و امنیت در دوچرخه سواری به عوامل متعددی بستگی دارد،  عنوان می کند:  عدم رعایت حق تقدم توسط رانندگان، عدم وجود مسیر ویژه، مناسب نبودن مسیرهای ویژه دوچرخه سواری، عدم اعمال قانون توسط پلیس، و نبود محل مناسب و ایمن برای توقف از عواملی است که در دوچرخه سوار احساس نبود ایمنی و امنیت ایجاد می کند.

 وی همچنین علت نامناسب بودن مسیر دوچرخه را توقف خورو، موانع، عابر پیاده، عدم جداکننده فیزیکی، همچنین عدم پیوستگی مسیر، عنوان می‌کند.

به گفته وی هم اکنون بیش از 40 کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر قزوین موجود است که عملیات مرمت و بازسازی و ایمن سازی در این مسیرها به صورت مستمر انجام می‌شود. و در حال حاضر ایجاد مسیر دوچرخه میر عماد حدفاصل میدان سرداران تا ضلع غربی میدان میرعماد در دست بررسی و اقدام است.

جهانگیری ادامه می دهد: مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان امام خمینی(ره) با مشارکت و همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین در دست اجرا است. همچنین سال گذشته حد فاصل دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) تا میدان سرداران مسیر دوچرخه احداث شد  و طرح ایجاد مسیرهای دیگر نیز در سطح شهر قزوین در دست بررسی است و اجرای آن منوط به مصوبه های کمیته فنی شورای ترافیک است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین با بیان اینکه شهرداری قزوین به عنوان یک سازمان پیشرو توانسته است اقدامات و فعالیت های چشمگیری در راستای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری انجام دهد، خاطرنشان می کند: طراحی و نصب ایستگاه‌های دو چرخه در مراکز پرتردد از جمله مساجد، مدارس و مراکز خرید ‌انعقاد قرارداد با پیمانکاران جهت ایجاد ایستگاه های  دوچرخه اشتراکی بوستان بانوان، برگزاری همایش‌های همگانی دوچرخه در هر فصل وسه شنبه های بدون خودرو به صورت هفتگی، برگزاری نمایشگاه‌های دوچرخه جهت تعمیر، آموزش و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، ایجاد اولین زیرگذر ویژه دوچرخه در جهت اتصال مسیر دوچرخه سلامت، برگزاری مسابقه دوچرخه سواری دانش آموزان  و تقدیر از دانش آموزان و کارمندان دوچرخه سوار  از جمله اقدامات صورت گرفته توسط سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین در راستای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری است.

همسویی شهرداری قزوین با هیات دوچرخه سواری

حسن آصفی رئیس هیات دوچرخه سواری استان نیز در گفت‌وگو با «پیام شهر» عنوان می کند: با همت و مطالبه گری مردم و البته همسو بودن شهرداری قزوین با هیات دوچرخه سواری، تا به امروز در شهر قزوین نزدیک به ٥٠ کیلومتر مسیر دوچرخه احداث شده. همچنین با پیگیری‌های مستمر حدود 70 درصد این مسیرها ایمن سازی و جداسازی شده است.

آصفی با بیان اینکه به طور قطع مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر قزوین  بی نقص نیست، اظهار می دارد:  با مطالبات مردمی شهرداری قزوین نسبت به بهسازی و مرمت مسیرها اقدام کرده است.

رئیس هیات دوچرخه سواری استان قزوین می افزاید:  معضلات این مسیرهای تفکیک شده، حضور موتور سواران و توقف خودروها در مسیر است که مانع حرکت صحیح دوچرخه سواران می شود؛ البته این موضوعات در جلسه مشترک معاونت حمل و نقل و پلیس راهور در حال بررسی و چاره اندیشی است.

این مسئول با بیان این مطلب که سازمان بهداشت جهانی دوچرخه را ایمن ترین وسیله حمل و نقل درون شهری معرفی کرده است، بیان می کند: ایجاد ایستگاه های کرایه دوچرخه در سطح شهر به ویژه در مناطق مرکزی شهر و همچنین ایجاد پارکینگ های بیشتر جلوی درب ادارات و حتی در نزدیکی مراکز تجاری، حل اتصالات مسیرهای دوچرخه به یکدیگر و در نهایت حمایت از مسابقات داخل شهری و برون شهری برای جذب حداکثری جوانان به این ورزش مفرح از جمله اقدامات هیات دوچرخه سواری استان قزوین است.

آصفی با اشاره به ضرورت و اهمیت استفاده از دوچرخه در شرایط همه گیری ویروس کرونا به عنوان حمل و نقل پاک، اذعان می دارد: استقبال عمومی از این ورزش بسیار چشمگیر است به طوریکه غیر از دوچرخه سواران حرفه ای افرادی که از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، بیش از گذشته در شهر رویت می شوند.

 به گفته آصفی، سه شنبه های بدون خودرو که بالغ بر ٦ سال متمادی هرهفته ساعت یک ربع به ٧ صبح از میدان میرعماد به مقصد یکی از پارک های شهر انجام می شود که نقش مهمی در استقبال شهروندان به استفاده از دوچرخه، حفظ محیط زیست و شادابی و سلامت جامعه دارد.

مهدی آقا کاشی قهرمان دوچرخه سواری کشور نیز در این باره به »پیام شهر« می گوید: دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش همگانی، آسان و کم هزینه نسبت به سایر رشته های ورزشی به خصوص در زمان شیوع ویروس کرونا بین شهروندان قزوینی طرفداران زیادی داشته است.

آفا کاشی با اشاره به اینکه در خیابان های پرتردد، مسیر دوچرخه قسمتی از خیابان است و اغلب رانندگان از آن به عنوان پارکینگ استفاده می کنند، می افزاید: لازم است زیرساخت های لازم در مکان های پرتردد برای ورزش دوچرخه سواری فراهم شود  و مکانی مشخص  و امن برای پارک دوچرخه در محلات شلوغ و پرتردد تعبیه شود.

قزوین رکنا سید مرتضی نصری

کدخبر: 642676 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟