وقوع حریق در 650 هکتار از اراضی استان/ در 90 درصد مواقع عامل حریق انسانی است

له گزارش رکنا، قدرت‌الله مهدیخانی اظهار کرد: قزوین از استان‌های حادثه خیر در کشور به شمار می‌رود که روند آتش سوزی مراتع و مزارع آن در ۲ سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به بارندگی‌های امسال و افزایش سطح پوشش گیاهی در سطح استان اظهار داشت: با گرم شدن هوا، علف‌های هرز در مراتع و منابع طبیعی، مستعد آتش سوزی می‌شوند که در برخی موارد این آتش سوزی‌ها منجر به حریق‌های گسترده می‌گردد.

مهدیخانی ادامه داد: احتمال بروز آتش سوزی در تمام مناطق استان که دارای مرتع و علفزار است وجود دارد اما بیشترین گزارش طی این مدت از منطقه طارم سفلی، بویین‌زهرا و تاکستان بوده است.

این مسوول بابیان اینکه روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ حادثه آتش سوزی مربوط به مراتع و باغات استان گزارش می‌شود، افزود: متاسفانه با افزایش دما این تعداد روز به روز افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: متولی مهار آتش در شهرها شهرداری، در روستا دهیاری و در مراتع و جنگل‌ها اداره منابع طبیعی و در مزارع کشاورزی جهاد کشاورزی و در مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست است که باید به‌عنوان فرمانده میدان حادثه وارد عمل شده و در صورت کمبود امکانات و یا تجهیزات از سایر دستگاه‌های کمک درخواست کنند.

مهدیخانی، به نقش دهیاران به عنوان نیروهای میدانی موثر و مطلع در روستا اشاره کرد و افزود: دهیاران به‌عنوان مسوول مدیریت بحران روستا نقش مهمی در هماهنگی، اطلاع رسانی و بسیج مردمی در ساعات اولیه آتش‌سوزی برعهده دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با قدردانی از دهیاری‌ها از آنان خواست که تا پایان فصل گرما هوشیارانه بوده و مداوم در آماده باش باشند.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دهیاران، شهرداری‌ها و اهالی روستاها در پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع، بسیار ضروری و مورد تاکید است، زیرا طبق بررسی‌های انجام شده، در ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین تاکید کرد: با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان هزینه و خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در مراتع و مزارع را به حداقل رساند.

مهدیخانی به امکانات و تجهیزات اطفای حریق در صورت وقوع آتش سوزی در مراتع اشاره کرد و گفت: امکانات و تجهیزات استان قزوین تا حدی می‌تواند پاسخگوی کنترل آتش سوزی‌های احتمالی باشد ولی با افزایش تعداد و دامنه حریق‌ها قطعا امکانات برای مهار حریق کافی نخواهد بود.

وی فرهنگ سازی و آموزش در تبیین جوامع محلی و روستایی، نصب تابلهای هشدار دهنده در مناطق و معابر پر تردد و نیز عرصه بحرانی تفرجگاهی و حاشیه جاده‌ها را ضروری دانست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 579347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟