رونمایی از کتاب «درد بودن»

به گزارش رکنا، آیین رونمایی از کتاب «درد بودن» بازخوانی هرمنوتیکی و فلسفی کتاب «هبوط» علی شریعتی به همت خانه موزه شریعتی، پنج شنبه ۱۷شهریورماه، ساعت ۱۷در خانه‌موزه‌ی علی شریعتی برگزار می‌شود.

این برنامه با حضور ناهید توسلی (دکترای فرهنگ و زبان‌های باستانی، شاعر، قصه‌نویس و منتقد ادبی)،  حسن محدثی گیلوایی (دکترای جامعه‌شناسی و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی) و نویسنده کتاب فرامرز معتمد دزفولی (دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی) برگزار می‌شود.

تفاسیر هرمنوتیکی کتاب «درد بودن»

این کتاب حاوی تفاسیری است هرمنوتیکی از کتاب «هبوط در کویر» اثر «علی شریعتی» که در شش فصل، توسط نشر نگاه معاصر تدوین یافته است: «دغدغه‌های کلامی و دلهره‌های وجودی»، «انسان، بودن یا شدن»، «قصه‌ی دینی و زبان دینی»، «زندگی، دیالکتیک معنی‌یابی و معنایی»، «توسعه‌ی مفهومی نام خداوند»، «و» تجربه‌ی کشف خود هم‌چون یک تجربه‌ی دینی «. نویسنده با تفسیر متن اصلی، خود متنی دیگر می‌آفریند و به توصیف محتوای متن» هبوط در کویر «می‌پردازد. وی برای مثال می‌گوید: "درد بودن" درک فرتوتی و ویرانگی زمین است، چراکه او خوب می‌داند» اضطراب‌ها همه، زاده‌ی انتظارهاست و هیچ «گردو» ای «در انتظار گودو» نمایش‌نامه‌ای فلسفی، اثر ساموئل بکت است در راه نیست! جاده‌ها همه خلوت، راه‌ها همه برچیده، هستی گردویی پوکّ پس کشیدن بار و «درد بودن» و آری گفتن به زندگی، چرا؟ شرکت در مسابقه‌ای که برنده‌ای ندارد و همه بازنده‌اند!؟ اما «شجاعت بودن»، و آری گفتن به زندگی، تایید ارزش‌هاست و ضمانت انسان تنها. کنش و پرشی ایمانی در «نامتناهی ظلمات» و «تاریکی مطلق»، بی‌هیچ ما به ازایی. چرا که ایمان بدون ما به ازاست! و به این خاطر غیر معقول و چیزی از جنس عشق! و به این معنی اینان: «عشاق» و «مومنانند» که «بار بودن» را چون یک «امانت» به تایید زندگی و انسان، بی‌فرد و منت بر دوش می‌کشند و «خانه را روشن می‌کنند.»

حضور در برنامه برای تمامی علاقه مندان آزاد است و ضمنا پخش هم‌زمان برنامه در LIVE اینستاگرام موزه، به نشانی shariatimuseum اجرا می‌شود.

علاقمندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به خانه موزه شریعتی واقع در خیابان جمال‌زاده‌ی شمالی، نرسیده به خیابان فاطمی غربی، کوچه‌ی نادر، شماره ۹ مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶-۶۶۵۶۵۵۶۵ تماس بگیرند.

کدخبر: 822892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟