برگزاری همایش حکیم هزاره‌ها در همدان

به گزارش رکنا، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا گفت: در همایش حکیم هزاره‌ها اول اساتید صاحب‌نظر در حوزه فلسفه و حکمت سینوی از تهران و همدان مقالات خود را درباره میراث سینوی قرائت خواهند کرد.

توکل دارائی افزود: این همایش با مشارکت بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا ، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان همدان از ساعت ۹ تا ۱۳ روز اول شهریورماه ۱۴۰۱ در تالار فجر شهرداری واقع در میدان آرامگاه بوعلی برپا می‌شود و شرکت برای عموم آزاد است.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا با اشاره به تعطیلی آیین‌های بزرگداشت و همایش‌های سینوی در دو سال گذشته بر اثر گسترش بیماری کرونا گفت: با توجه به اینکه در سال جاری نیز احتمال می‌رفت با گسترش بیماری کرونا نتوانیم همایش ملی یا بین‌المللی برگزار کنیم، به برگزاری این آیین علمی بسنده شد و امیدواریم شرایطی فراهم شود که با حمایت وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم و استانداری همدان در شهریورماه ۱۴۰۲، همایشی بین‌المللی یا ملی با فراخوان مقاله برای بحث و بررسی در زمینه میراث شیخ‌الرئیس برپا شود.

محتوای مقالات ارائه شده در همایش حکیم هزاره‌ها و سخنرانان دعوت شده

وی درباره محتوای مقالات ارائه شده در این همایش و سخنرانان دعوت شده نیز گفت: دکتر حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مقاله‌ای با عنوان «اگر الانصاف نمی‌سوخت!»؛ و دکتر نجفقلی حبیبی مصحح کتاب القانون، نیز گزارشی درباره تصحیح علمی-انتقادی کتاب سوم القانون قرائت خواهند کرد. همچنین دکتر قاسم پورحسن، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، نیز به تشریح نظرات مطرح شده در کتاب تازه تألیف خویش با عنوان «ابن‌سینا و خرد ایرانی» خواهد پرداخت.

نیز «بررسی جایگاه ابن‌سینا در تاریخ موسیقی ایران»، مقاله‌ای است که دکتر کاوه خورابه معاون علمی- پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آن را ارائه خواهد کرد.

دارائی در ادامه درباره مقالات ارایه شده در این همایش افزود: دکتر اکبر عروتی موفق مقاله‌ای با عنوان «بررسی فلسفی- عرفانی رسالةالطیر ابن‌سینا»، دکتر فرشته ندری‌ابیانه مقاله‌ای با عنوان «طالع‌بینی از دیدگاه ابن‌سینا» و دکتر حسین شمس مقاله‌ای درباره «نوآوری‌های بوعلی‌سینا در براهین اثبات وجود خدا» ارایه خواهند کرد. این همایش با خیر مقدم و سخنرانی آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا درباره رساله عهد ابن‌سینا، شروع خواهد شد.

دارائی در ادامه با تشکر و همراهی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان در برگزاری این همایش افزود: استانداری، شهرداری و شورای شهر، دانشگاه‌های بوعلی‌سینا و علوم پزشکی، اداره کل امور کتابخانه‌های عموم، و مدیریت غرب کشور سازمان اسناد و کتابخانه ملی و صدا و سیمای مرکز همدان از همکاران این بنیاد در برگزاری همایش هستند که به‌طور ویژه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در برنامه‌ریزی علمی و اجرایی آن مشارکت و همکاری دارد.

کدخبر: 817458 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟