وزیر ارشاد: نیازمند نهضت تولید محتوا هستیم/ رئیس کانون‌های مساجد تغییر می‌کند

به گزارش رکنا، چهارمین نشست تخصصی هیأت‌ها و تشکل‌های دینی برگزیده مهرواره هوای نو عصر امروز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست طرح سؤالات و مطالبات جامعه هیأتی کشور از مسئولان مختلف است.

توجه به حلقه‌های میانی با بیانیه گام دوم انقلاب شروع شد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در این نشست در پاسخ به سؤال حجت‌الاسلام سیدعلی جزایری مدیر مؤسسه طلایه‌داران ظهور اهواز در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت و  ایجاد حلقه‌های میانی در کشور اظهار داشت: انقلاب اسلامی در طول این سال‌ها تجربیات مختلفی داشته است. به طور مثال در بدو انقلاب نهادهای مردمی در کنار نهادهای حکومتی شکل می‌گرفت. امروز به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که انقلاب نیازمند تغییر رویکرد است و جدای از ساختارها باید به حلقه‌های میانی هم توجه شود. این کار سال‌ها در جمهوری اسلامی و بدنه نهادهای فرهنگی رواج داشته است که هیأت‌ها یکی از نمونه‌های آن است. در گام دوم انقلاب اسلامی این رویکرد رسماً شروع شده است.

وی با  اشاره به اینکه جوانان، جبهه فرهنگی و مردمی‌سازی کلیدواژه‌های تحول در بیانیه گام دوم انقلاب هستند، بیان داشت: در وزارت ارشاد به دنبال پیاده‌سازی عملی این کلیدواژه‌ها هستیم. به همین منظور در مسئولیت‌ها عناصری را به کار بستیم که سابقه فعالیت در جبهه مردمی را داشته‌اند.

نیروهای انقلابی وارد عرصه مدیریت تولیدات سینمایی شدند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال ابوالفضل رفیعا مدیر شبکه مساجد تدبرمحور در خصوص تولید فیلم‌های سینمایی پیرامون موضوعات دینی و شهدا تصریح کرد: کار تغییر ریل در حوزه نمایشی به صورت جدی آغاز شده است و ساختارها و افراد تصمیم‌گیر در این حوزه در حال تغییر هستند. در زمان حضور بنده در وزارت ارشاد ۲۰۰ فیلم در حال تولید، اخذ مجوز و یا طی فرایند برای اکران بودند که کار ما را بسیار سخت کرده بود. در حال حاضر تمام عناصر تصمیم‌گیر این حوزه را تغییر دادیم و به طور مثال آقای محمد خزاعی که به عنوان مسئول سازمان سینمایی منصوب شد سازنده فیلم‌های قلاده طلا و به وقت شام است و دبیر جشنواره فیلم فجر هم آقای امینی سازنده فیلم گاندو منصوب شد که همه از عناصر انقلابی هستند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تمام آیین‌نامه‌های موجود را تغییر دادیم تا دیگر نظارت‌ها سلیقه‌ای نباشد، عنوان کرد: در جشنواره گذشته خانم معراجی در نشست خبری نکته‌ای را مطرح کرد که آن را تقطیع کردند و به وزارت ارشاد حمله کردند. در صورتی که آن فیلم نقطه مثبت کار ما بود و در زمان فیلم‌نامه سکانسی را اضافه کردیم تا نشان دهیم بچه‌ متولد شده حاصل عقد شرعی بوده است و آن صحبت مطرح شده در اعتراض به تصمیم ما بود.

۲۵ فیلم‌نامه جدید در بنیاد فارابی درحال ساخت است

وی افزود: هم‌اکنون در بنیاد فارابی ۲۵ فیلم‌نامه جدید در حال بررسی و انعقاد قرارداد است تا ان‌شاءالله فضای سینمای کشور را تغییر دهد.

تشکل‌های دینی به بودجه دولتی نباید متکی باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد مسئول هیأت انصارالولایت یزد مبنی براینکه آیا به دنبال ساختارسازی در کنار تشکل‌های دینی موجود هستید، گفت: به دلیل عدم برنامه‌ریزی در خصوص ارتباط با تشکل‌های فرهنگی و مردمی گاهاً دچار افراط و تفریط می‌شویم. من جداً مخالف پول‌پاشی در حوزه فرهنگ هستم و معتقدم در این حوزه نباید دغدغه کمبود بودجه داشت زیرا مسائل مهم‌تری وجود دارد. ما بنا داریم امکان کنشگری تشکل‌های فرهنگی را افزایش دهیم تا آنان را قدرتمندتر کنیم تا در نهایت اصلاً به بودجه دولتی متکی نباشند. مشکل اصلی ما در حوزه فرهنگ بودجه نیست بلکه در تولید محتوا ضعیف هستیم.

اسماعیلی با بیان اینکه ما در وزارت ارشاد کمبود بودجه نداریم و از هر فرد صاحب ایده‌ای حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: بنیاد فارابی را مأمور کردم تا سفارش کار و ایده دهد. ما نیازمند نهضت تولید محتوا هستیم و این اصلاً به معنای پول‌پاشی نیست بلکه بنا داریم با استفاده از شبکه‌های موجود مانند سازمان تبلیغات اسلامی به تولید محتوا بپردازیم.

رئیس کانون‌های مساجد تا پایان اردیبهشت تغییر می‌کند

وی در پاسخ به سؤال اسلامی مدیر مؤسسه مدینة‌النبی شیراز در خصوص برنامه‌های وزارتخانه برای خروج کانون‌های مساجد از انفعال گفت: رئیس کانون‌‌های فرهنگی و هنری مساجد تا پایان این ماه تغییر می‌کند.

ما ۲۶ هزار کانون مساجد در سطح کشور داریم که یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها ما تحول و مردمی‌سازی این کانون‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این روزها قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگی را در دستور کار داریم که باید کانون اصلی آن را مساجد قرار بدهیم. مسجد بزرگترین داشته ما در حاکمیت دینی است و تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید به مساجد رود و حتی حوزه فیزیکی این فعالیت‌ها مانند نمایش فیلم باید در مساجد باشد.

وزارت ارشاد از ۷۵۰۰ مؤسسه فرهنگی و هنری حمایت می‌کند

اسماعیلی در پاسخ به سؤال خانم جعفری از مؤسسه مطاف عشق استان قم در خصوص حمایت از گروه‌های جهادی فعال در عرصه فرهنگ و ارشاد گفت: ما ۷۵۰۰ مؤسسه فرهنگی و هنری دارای مجوز داریم که حمایت از آنها یکی از فعالیت‌های وزارتخانه است. برای حمایت از گروه‌های فرهنگی محدودیتی نداریم و صرفاً آنان باید در قالب مؤسسه ثبت شوند. این گروه‌ها می‌توانند خود را در قالب مؤسسات تک منظوره یا چند منظوره به ثبت برسانند.

وی با اشاره به تأکید چند باره مقام معظم رهبری به بحث جهاد تبیین یک مطالبه از هیأت‌ها و تشکل‌های دینی کشور مطرح کرد و بیان داشت: دولت از ابتدای آغاز به کار خود با مسئله مهم اصلاح و بازسازی اقتصاد کشور مواجه شد که یکی از مهم‌ترین اقدامات آن اصلاح نظام فعلی پرداخت یارانه‌ها بود. ارز ۴۲۰۰ منشأ فسادهای بزرگ بود و برآورد ما این است که ۳۰ درصد از آن به دست مردم نمی‌رسید و موجب فاصله طبقاتی شده بود. دولت بعد از تفاهم با مجلس در بودجه ۱۴۰۱ حذف آن را شروع کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: دشمن با تمام سازوکار رسانه‌ای خود وارد شده است تا مانع اجرای این کار شود. دولت ۲ ماه زودتر یارانه‌ها را پرداخت کرد و از شب گذشته نیز امکان برداشت آن را فراهم کرد. شاید افزایش قیمت‌ها برای عده‌ای شوکه‌کننده باشد اما باید جریانات مختلف را اقناع و همراه کرد.

هیأت‌ها از تصمیمات اقتصادی دولت حمایت و آنان را برای مردم تبیین کنند

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم شبکه بزرگ هیأت که بزرگترین شبکه اجتماعی انقلابی کشور است پشت‌سر دولت مردمی برای اجرای این مأموریت بزرگ قرار گیرد. این کار به آبروی جریان انقلاب گره خورده است و نیاز به عزم همگانی دارد که مقام معظم رهبری نیز در کمک به این فعالیت تأکید کرده‌‌اند.

 

نشست هیات

نشست هیات

کدخبر: 779952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟