سواد رسانه‌ای اولویت حکمرانی حوزه سلامت

به گزارش رکنا، محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در وبینار هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعات که امروز دوشنبه سوم آبان، برگزار شد، با محوریت «ضرورت تحولات حکمرانی نظام سلامت و سواد رسانه­‌ای»(با مروری بر ظرفیت­‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به این تحول) به سخنرانی پرداخت و گفت: تحولات فضای مجازی، امروز تقریباً همه عرصه­‌های زیست انسانی را تحت تأثیر قرار داده است.

وی مهم‌ترین سطح این تأثیرگذاری را سطح حکمرانی دانست و گفت: این تحولات، قلمرو، کنشگران و الگوهای حکمرانی را دچار تغییر و تحول جدی کرده است. به عبارت دیگر، امروز رسانه نه به عنوان یکی از حوزه­‌های حکمرانی، بلکه به عنوان یک کنشگر فعال، کارگزاران حاکمیتی را به چالش کشیده است.

بهمنی زمینه­‌های بروز چنین تحول بزرگی را تحول در ارتباطات انسانی دانست و گفت: ارتباطات انسانی از حیث گستره، بسترها، ابزارها و سرعت از تحولات فناورانه متأثر شده است. انسان امروز دیگر تنها مخاطب ساختارها و کارگزاران حاکمیتی نیست بلکه مردم در یک ساختار شبکه‌ای، خودشان کاربر و کنشگر فعال هستند.

وی افزود: شاید بتوان گفت پاندمی کرونا سبب شد تا اهمیت این موضوع برای زیست بوم بهداشت و درمان در همه جهان نمایان­‌تر و ملموس­‌تر شود و به نظر می­‌رسد، سونامی رسانه­‌ای که در دنیا در جریان است، در حوزه بهداشت و درمان، اهمیت و اولویت سلامت روان نسبت به سلامت جسم را بیش از پیش پررنگ­‌تر کرده است. در این دو سال شاهد بودیم که گاهی رسانه چالش­‌برانگیزی کرونا را چند مرتبه ضریب بیشتری بخشید و از سوی دیگر هم گاهی شاهد بودیم که رسانه به عنوان یک یار قوی و مؤثر نظام سلامت کشورها را یاری رساند.

رئیس مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  به تهدیدها و فرصت‌های رسانه‌ای در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: واضح است که نظام­‌های حکمرانی و از جمله نظام حکمرانی بهداشت و درمان باید تدابیری را اتخاذ کند که فرصت و ظرفیت رسانه­‌ها و به ویژه رسانه­‌های نوین را بر تهدیدهای رسانه­‌ای غلبه دهد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، اگر پیش از این، در الگوی حکمرانی حوزه سلامت، دانش و مهارت حوزه پزشکی، ابزارها و سخت­‌افزاها و زیرساخت­‌های بهداشت و درمان در صدر اولویت­‌ها قرار داشت، امروز و در آینده، سواد رسانه­‌ای اگر نگوییم در صدر اولویت­‌ها، دست کم در فهرست مهمترین­‌ها باید قرار گیرد. روشن است که راهکارهای تحقق این اولویت­‌گذاری جدید، از جنس راهکارهای نرم و شناختی است. مضمون مهم و کلیدی این اولویت، ارتقای شناخت، آگاهی و قدرت انتخاب­‌گری مردم است.

بهمنی با تأکید بر اینکه محوریت بخشیدن به سواد رسانه­‌ای در زیست بوم سلامت کشور، تنها با مخاطب قرار دادن مردم محقق نخواهد شد، گفت: ارتقای سواد رسانه­‌ای مردم بسیار مهم است، اما ارتقای سواد رسانه­‌ای را در روابط عمومی­‌ها، مدیران و کادر درمان هم باید در دستورکار قرار داد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پیشگام اعتلای سواد رسانه­‌ای در کشور، تمام قد در خدمت این مهم است. تجربه حدود یک دهه فعالیت در این عرصه را ما دو دستی تقدیم شما خواهیم کرد و همه ظرفیت زیرساختی و انسانی را هم در معرض بهره­‌برداری مشترک قرار می­‌دهیم.

 

کدخبر: 733190 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟