معرفی پادکست های مطرح فارسی

به گزارش رکنا ،  تو همین مدت تونستم کلی پادکست فارسی و خارجی فوق العاده پیدا کنم. تو این مقاله براتون یه لیست از پادکست‌های مورد علاقه ام تهیه کردم که به مرور هم آپدیت میکنم. طبیعتا موضوعات مورد علاقه ام در انتخابم تاثیر داشتن ولی موارد جانبی مثل کیفیت صدا، لحن گوینده و خب طبیعتا گرافیکش هم تاثیر گذار بود.

الان دیگه چند وقتی میشه که من از زمان تو تاکسی، اتوبوس یا حتی موقع انجام کارهای خونه پادکست گوش میدم و خوبیش اینه که اینقدررشد پادکست فارسی با سرعت بوده که هر روز دارم یه پادکست جدید و با کیفیت پیدا میکنم.

حالا قلا از معرفی پادکست های فارسی بهتره جواب یه سوال رو بدیم:

پادکست چیست؟

پادکست یه فایل صوتیه. یه جورایی شبیه به رادیو، ولی لحنش خیلی راحت تر و صمیمی تره. البته همه چیز کاملا بستگی به گوینده داره. خوبیش اینه که مثل رادیو مجبور نیستین تو زمان خاصی اونو گوش بدین و هر وقت که بخواین در دسترسه. حتی اگر اینترنت نداشته باشین می تونین از قبل رو گوشیتون دانلود کنین و بعدا هرجا که دوست داشتین گوش بدین.

اگر گوشی اندروید دارین بهترین راه گوش دادن به پادکست های ایرانی اپلیکیشن ناملیک هستش. از اینجا می تونید انبوهی از پادکست های ایرانی رو با توجه به موضوعات مورد علاقه تون پیدا کنید.

اگر گوشیتون IOS هستش خود اپلیکیشن پادکست که به صورت پیش فرض روی مبایلتون نصب شده بهترین گزینه هستش. از خوبیاش اینه که فقط مخصوص پادکست های ایرانی نیست و یک مجموعه بزرگ از پادکست های خارجی رو هم داره و از معایبش اینه که بعضی از پادکست های ایرانی توش پیدا نمیشه که البته تعدادشون خیلی محدوده.

خیلی از پادکست های ایرانی کانال تلگرام هم دارند و فایل پادکستشون رو اونجا در اختیار شنونده ها قرار میدن. خلاصه اینکه با یه سرچ ساده از اسم هر پادکست می تونین راه های دسترسی مختلفش رو پیدا کنید.

بهترین پادکست های فارسی

لیستی از بهترین پادکست های فارسی که باید شنید

#۱ پادکست احسانو

پادکست احسان عبدی پور با اون لهجه شیرین جنوبیش از معتادکننده‌تربن پادکست‌هاییه که شنیدم. احسان روایت‌هایی رو در قالب داستان میگه و اونقدر فضاسازیش قویه که قشنگ حس و حال اون مکان و زمان رو به آدم میده. پادکست فارسی احسانو جون میده واسه ساعت‌های تو جاده و یا حتی زمانی که دلتون برای شنیدن یه قصه تنگ شده.

#۲ پادکست رادیو نیست

رادیو نیست رو به تازگی کشف کردم. یه پادکست جدید که از اولش تو همه وجه حرفه‌ای کار میکنه. رادیو نیست روایت از مکان‌های خاموشه. جاهایی مثل پلاسکو که قبلا بوده و الان نیست. موسیقی، ادیت و روایت‌ها همه عالیه. اپیزود کوچینی حسابی برامون جذاب بود.

پادکست چنل بی

اونهایی که اهل پادکست فارسی هستن می دونن که هیچ جوره نمی شه پادکست گوش داد و از روایت های جذاب علی بندری غافل شد. چنل بی با فاصله خیلی زیاد پادکست محبوب منه. تو این پادکست، علی بندری با لحن بی نهایت جذابش روایتی شنیدنی از ماجراهای واقعی رو تعریف می کنه. این پادکست شدیدا اعتیاد آوره. داستانهاش معمولا جنایی و یا ناراحت کننده ست ولی بی نهایت جذابه. اگر اولین بارتون هستش توصیه می کنم از اپیزود جنوبگان شروع کنید که داستان فوق العاده ای داره و به هیچ وجه داستان سریالی سیلک رود رو هم از دست ندین.

یکی دیگه از مزیت های این پادکست نسبت به بقیه پادکست های ایرانی داشتن یه سایت حرفه ای و خوب هستش که توش مطالب تکمیلی هر داستانی گذاشته میشه. من خودم خیلی وقتا بعد از شنیدن یک اپیزود سراغ سایت میرم و عکس ها و مطالب مرتبط باهاش رو مطالعه می کنم.

کانال تلگرام: @channelbpodcast

#۴ پادکست بی پلاس

چنل بی پلاس یه پادکست فارسی دیگه از علی بندریه که اینبار به روایت خلاصه ای از کتاب های غیر داستانی می پردازه. کیفیتش در حد همون چنل بی هستش و از مزایای اون هم برخورداره. اپیزود Everybody Lies یکی از اپیزودهای محبوب منه.

کانال تلگرام: @bpluspodcast

#۵ رادیو مرز

رادیو مرز یکی از پادکست هاییه که به تازگی پیداش کردم و طرفدار پر و پا قرصش شدم. مرضیه رسولی تو رادیو مرز در مورد مسائلی صحبت می کنه که موجب اختلاف بین آدم هاست و معمولا باعث جدا شدن دنیاشون از هم میشه. این پادکست یه حالت مستند داره و درباره هر موضوع با آدم های مختلف مصاحبه میشه. اپیزود بازگشت به ایران و بچه شهید رو به همتون شدیدا توصیه می کنم.

پادکست هنوز از لحاظ تکنیکی جای پیشرفت داره ولی هر روز داره بهتر میشه.

#۶ پادکست ۱۰ صبح

پادکست ۱۰ صبح احتمالا بهترین پادکست فارسی کسب و کاریه که تابحال گوش دادم. یه پادکست حرفه ای که توسط میثم زرگرپور و امید اخوان میزبانی میشه و حسابی بدرد کسایی می خوره که دوست دارن در باره راه اندازی کسب و کار اطلاعات پیدا کنن.

#۷ پادکست سفر محتوا

از اونجایی من خودم تو زمینه محتوا فعالیت می کنم و همیشه دوست دارم بیشتر ازش یاد بگیرم، این پادکست حسابی برام بدرد بخور بوده. اگر دوست دارین از نوشتن محتوا سر در بیارین و یا کسب و کاری دارین که با کمک محتوا می تونید بازاریابی کنید، این پادکست حتما بدردتون می خوره.

#۸ پادکست کرن

پادکست کرن یه پادکست حرفه ای در مورد موسیقیه. بردیا دوستی گوینده این پادکست تو هر اپیزود یک قطعه موسیقی ایرانی رو مورد تحلیل قرار میده. پادکست بسیار حرفه ایه ولی برای شنیدنش لازم نیست که شما هم یک شنونده حرفه ای باشین. اپیزودها کوتاه و اونقدر جذاب هست که تمرکز شمارو برای 20 دقیقه جلب کنه.

کانال تلگرام: @koronpodcast

#۹ پادکست پرگار بی بی سی فارس

اگر اهل بی بی سی فارسی هستین قطعا برنامه پرگار رو به میزبانی داریوش کریمی می شناسین. این برنامه سالهاست که برنامه محبوب من در بی بی سی هستش و از بینندگان همیشگیش بودم. حالا که مشغله ام زیاد شده و فرصتی برای دیدن برنامه ندارم، گوش دادن به پادکستش رو جایگزین کردم. پرگار اصولا یک بحث آزاد بین دو یا چند نفره که به موضوعات سیاسی، دینی و البته گاهی عقیدتی و ادبی می پردازه. میزبانش فوق العاده مسلط و حرفه ای هستش و همیشه افراد حاضر در بحث کارشناسان مربوط به موضوع با دیدگاه های متفاوت هستند.

#۱۰ پادکست رادیو دیو

رادیو دیو یه مجله شنیداریه که موسیقی و ادبیات رو ترکیب می کنه و هر دفعه از یک مکان و یا موضوع محتوایی با کیفیت رو تحویل میده. مثلا یک روز شمارو به کوچه پس کوچه های پاریس می بره و روز دیگه به محله ساغری سازان رشت. انتخاب قطعه ها بسیار دقیق و هوشمندانه است و می تونه برای کمتر از نیم ساعت ذهن شمارو به رویا پردازی در موقعیت دیگه ای روی زمین وادار کنه.

کانال تلگرام: @radiodeev

#۱۱ پادکست رادیو کارنکن

تو این پادکست امین آرامش سراغ آدمهایی میره مسیرهای شغلی غیرمتعارفی رو پیش گرفتن و یه جورایی از نقطه امنشون بیرون اومدن تا کاری رو که بهش عشق می ورزن انجام بدن.

#۱۲ پادکست String Cast

استرینگ کست یه پادکست علمیه که هر دفعه به یکی از جدید ترین موضوعات از بحث های علمی و فناوری می پردازه. بسیار حرفه ای و با کیفیت و البته لحنش هم نسبتا جدیه.

کانال تلگرام: @stringcast

#۱۳ پادکست رادیو دست نوشته ها

رادیو دست نوشته ها یه پادکست خوب و باکیفیته که به بازنگری تاریخ معاصر ایران می پردازه. همین تازگی ها پیداش کردم و حسابی مجذوب اپیزود ۸ به بعدش شدم که به ۴۰ سال تاریخ موسیقی ایران به قلم سخر سخایی می پردازه. اگه مثل من علاقه مند به تاریخ معاصر باشین حتما ازش لذت می برین.

کانال تلگرام: @radiodastneveshteha

#۱۴ پادکست رادیو جولون

پادکست رادیو جولون از معدود پادکست های خوب در زمینه سفره. کیمیا که از دوستان اهل سفرم هستش با دوستش سالار این پادکست رو اداره می کنن و هر دفعه راجع به یک مقصد و یا یک موضوغ مرتبط با سفر گپ می زنن. مطالب پادکستشون خیلی مفیده. مثلا اپیزودهای هندشون حسابی بهم برای برنامه ریزی سفر هندم کمک کرد. علاوه بر اینکه انتخاب موسیقیشون هم عالیه. خلاصه اگه دنبال یه پادکست مثبت و پرانرژی هستین، رادیو جولون رو از دست ندین.

کانال تلگرام: @radiojoloun

#۱۵ پادکست فردوسی خوانی

اگر سالهاست مثل من آرزو دارین که شاهنامه رو بخونین و درک بهتری ازش داشته باشین، پادکست فردوسی خوانی این کارو براتون راحت می کنه. راستش این برای خودم و احتمالا خیلی از ایرانی های دیگه بسیار شرم آوره که هیچ وقت نفیس ترین اثر هنری کشورمون رو به طور کامل مطالعه نکردیم. احتمالا بارها داستان های شاهنامه رو تو کتاب های مدرسه و … شنیدین ولی شاهنامه خیلی فراتر از داستان سیاوش و مرگ سهرابه. پادکست فردوسی خوانی در هر قسمت، یکی از داستان های شاهنامه رو روخوانی می کنه و با زبان ساده داستان رو براتون تعریف می کنه.

#۱۶ رادیو دال

رادیو دال یه نمونه دیگه از پادکست هایی هستش که به داستان های مهاجرت می پردازه. مهاجر های ایرانی از کشور های مختلف از تجربیات زندگی، تحصیل و کار در مقصدهای مختلف می گن و البته توضیحات جالبی هم از شهر محل زندگیشون می دن.

کانال تلگرام: @radiodaal

#۱۷ پادکست دایجست

پادکست دایجست به موضوعات خیلی متفاوتی می پردازه. از تاریخ و سیاست گرفته تا موضوعات اجتماعی. پادکست سعی داره موضوعات پیچیده دنیا رو به زبانی خلاصه و ساده بیان کنه و البته با کیفیت بالایی هم اینکارو می کنه.

کانال تلگرام: @digesttt

#۱۸ رادیو پرچم سفید

پادکست پرچم سفید یه پادکست به میزبانی احسان طریقت هستش که به داستان جنگ های دنیا می پردازه و هر فصلش درباره پرونده ی یک جنگه. البته پادکست خیلی نوپاست و اپیزود های خیلی زیادی نداره ولی همین اپیزود های اول درباره جنگ جهانی دوم اونقدر خوب و عالی روایت میشه که جا داشت حتما اینجا معرفی بشه.

#۱۹ ناوکست

ناوکست یه پادکست عالی و باکیفیته که در حال حاضر در فصل اولش داره به بررسی کتاب انسان خردمند می پردازه. کتاب انسان خردمند خیلی وقته که تو ویترین هر کتاب فروشی ای در ایران و خارج دیده میشه. کتاب به هویت انسان می پردازه و بسیار جالبه. یه جاهاییش تمام برداشتتون از آنچه باور داشتین رو زیر و رو می کنه و گوبنده پادکست هم با صدا و لحن جذابی همه چیز رو براتون توضیح میده.

#۲۰ پادکست مترونوم

پادکست مترونوم تو هر اپیزود سراغ سرگذشت یه قطعه موسیقی میره. یه چیزی شبیه به پادکست کرن همه بجای تمرکز در موسیقی، درباره محتوا اون قطعه و داستان ساخته شدنش میگه. اپیزود آفتابکاران جنگل از محبوب‌ترین اپیزود‌های منه.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 625120 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟