کدام موزه‌های کشور به زودی افتتاح می‌شوند؟

به گزارش رکنا، محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه‌های کشور درباره روند تاسیس موزه‌های کشور گفت: به طور میانگین ما هر ۵ روز یک موزه را افتتاح می‌کنیم؛ این روزها هم در آستانه افتتاح چند موزه قرار گرفته ایم. اگر بخواهم از تنوع موزه‌ها بگویم باید به موزه گربه ایرانی و تبدیل شدن کاخ مرمر به موزه اشاره کنم. هم اکنون در آستانه افتتاح یک موزه منطقه‌ای در بوشهر و یک موزه استانی در یاسوج هم هستیم. صنعت نفت نیز موزه کرمان را افتتاح می‌کند.

او بیان کرد: باور من همیشه این بود تا زمانی که موزه به عنوان یک دغدغه عمومی جامعه مطرح نشود، در امر موزه داری موفق نیستیم. اگر همین مسئله را در دنیا هم ببینید، متوجه می‌شوید که بیش از۷۰ درصد موزه‌های آمریکا، نهاد مردمی هستند. ما در عرصه وقف، موزه‌های غیردولتی چون موزه آستان قدس رضوی و موزه آستان حضرت معصومه (س) را داشتیم؛ اما این موزه‌ها به نوعی عمومی هستند. اینکه یک فرد یا یک خانواده صفر تا صد یک موزه را بنا بگذارند و به پیش ببرند از نظر من به یک تحول اجتماعی نیاز دارد. البته این اتفاق هم اکنون در کشور ما افتاده است و من از رخ دادن آن بسیار خوشحال شدم. بنابراین سعی کردم راه تاسیس موزه‌های خصوصی را هموار کنم.

مدیرکل امور موزه‌های کشور از تداوم مسیر تاسیس موزه‌های خصوصی کشور خبر داد و گفت: هم اکنون کشور ما از نظر اقتصادی شرایط خاصی دارد و به نظر نمی‌رسید که در چنین شرایطی، کسی به حوزه فرهنگی و مسائل مرتبط با آن توجه کند؛ ما در همین شرایط شاهد علاقه برخی از افراد جامعه به تأسیس موزه‌های خصوصی هستیم.

کارگر گفت: هم اکنون در خصوص آمار تأسیس موزه ۲۰ درصد از پیش بینی خودمان جلوتر هستیم. آرزویم این است که در سال ۱۴۰۰ و در آستانه ورود به قرن پانزدهم بتوانیم با توفیقات الهی تأسیس هزارمین موزه کشورمان را جشن بگیریم. تحقق تأسیس هزارمین موزه کشور در آستانه ورود به قرن پانزدهم به این معنی است که کارنامه ۸ سال اخیر ما با ۸۰ سال گذشته برابری می‌کند.

او ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم که در سال آینده حدود ۱۵۰ موزه را به مرحله افتتاح برسانیم و صد در صد با این برنامه‌ریزی فاصله میان تأسیس موزه‌ها به ۲ روز و نیم می‌رسد.

مدیرکل امور موزه‌های کشور اظهار کرد: ما درصدد تأسیس شعبه شماره ۲ موزه ملی در شهر آفتاب هستیم. این اتفاق، اتفاق مهمی برای ما و موزه ملی ایران است و در قالب آن یک باره نزدیک به ۲۰ هزار متر مربع به فضای موزه‌ای ما اضافه می‌شود. ما با تأسیس شعبه شماره ۲ موزه ملی می‌توانیم برخی از اتفاقات موزه‌ای کشور را در آنجا برگزار کنیم.

او افزود: در واقع تأسیس شعبه شماره ۲ موزه ملی در شهر آفتاب یکی از برنامه‌ریزی‌های ما برای آینده است. یکی از برنامه‌ریزی‌های دیگر ما برای آینده این است که بتوانیم نمایشگاهی با ۱۴۰۰ اثر اسلامی داشته باشیم؛ یعنی با توجه به اینکه قرن چهاردهم را پشت سر می‌گذاریم، می‌خواهیم از هر سال یک اثر برجسته را انتخاب کنیم و آن‌ها را در نمایشگاهی با عنوان ۱۴۰۰ اثر در دوران اسلامی در معرض دید عموم قرار دهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 542389 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟