به گزارش رکنا، جلیل رسولی خوشنویس و هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشیخط، در خصوص حذف این رشته هنری از بیشتر جشنواره‌های داخلی گفت: من در هیچ یک از این جشنواره‌ها حضور ندارم؛ به همین دلیل منطق متولیان آن‌ها را برای این تصمیم نمی‌دانم. اما مشکلی که به نظرم در این امر بی تاثیر نبوده این است که در حال حاضر کار‌های نقاشیخط بسیار ضعیف هستند.

وی افزود: به دلیل ازدیاد این آثار که عیار هنری پایینی دارند، تاحدودی ارزش این هنر شکسته شده و سطح کار‌ها پایین آمده و دلیل این وضعیت هم استقبالی است که در این چند سال از آثار نقاشیخط در حراج‌های داخلی و خارجی صورت گرفته است.

طراح نامواره فیلم «محمد رسول الله» با بیان اینکه تعدادی از خوشنویسان در سال‌های ابتدایی فعالیتم کار‌های نقاشیخط مرا رد می‌کردند و می‌گفتند که خط باید با همان چارچوب و قواعد کلاسیک نگارش شود، اظهار کرد: الان همان افراد نقاشیخط کار می‌کنند، اما کارشان نیست؛ زیرا خوشنویسی راه طول و طویلی دارد و نقاشیخط رنگ شناسی می خواهد. باید فرم را بشناسی، روانشناسی و شناخت آناتومی کلمات و ... برای این هنر ضروری است. بنابراین باید کسانی در این حوزه حضور داشته باشند که آگاهی دارند؛ اما متاسفانه امروزه این اتفاق نمی‌افتد.

رسولی در پاسخ به اینکه آیا لازم است هنرمند نقاشیخط خوشنویسی بلد باشد یا خیر، گفت: حتماً باید خوشنویس باشد. مگر یک نفر مانند حسین زنده رودی که خطاط نیست، اما نقاشیخط‌های بسیار قوی دارد. بجز او بقیه کسانی که خط بلد نیستند، کپی می‌کنند. یک بخش از این، یک بخش از آن و ... . به همین دلیل کار به دل مخاطب نمی‌نشیند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: قبول دارم که فعالیت در نقاشیخط مخصوصاً برای هنرمندان امروزی بسیار سخت است؛ زیرا هر کاری که لازم بوده، هرراهی که وجود داشته پیش‌تر توسط هنرمندان دیگر طی شده است. خود من هر کاری که لازم بوده انجام داده‌ام و پس از چهل و پنج سال هنوز هم بعضی وقت‌ها در کار کم می‌آورم؛ بنابراین باید پذیرفت که ایجاد نوآوری در این عرصه بسیار دشوار است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 539187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟