ماجرای پر التهاب مسلمان شدن یک جوان دانمارکی در «خاطرات مورتن استورم»

کتاب «خاطرات مورتن استورم»، جلد سوم از «مجموعه کتاب‌های اطلاعاتی-امنیتی» نشر شهید کاظمی است.

به گزارش رکنا، در بین کتاب‌های این مجموعه، شاید این کتاب، خاص‌ترین کتاب باشد؛دلیل این موضوع هم تا حدی به شخصیت راوی بازمی‌گردد. مورتن استورم، جوانی دانمارکی است که در خانواده‌ای پرتنش به دنیا آمده، روند تحصیلی بسیار ناموفقی داشته، در نوجوانی وارد گروه‌های خلافکار شده، کارش به زندان کشیده، بعد طی اتفاقی با اسلام آشنا و مسلمان شده است.

اما اسلام آوردن، پایان ماجرای او نیست، آغاز ماجرای اوست؛ ماجرایی که مسیر او را به انگلستان و بعد به یمن می‌کشاند. اما این هم پایان ماجرا نیست، استورمِ بدون دین که مسلمان شده، به زودی سلفی، و سپس تکفیری می‌شود، اما باز هم ماجرایش طوری پیش می‌رود که با شبهه‌ای بسیار سست (که می‌شود آن را کاملا «آبکی» نامید) مرتد می‌شود. ارتداد هم باعث تغییر موضع او می‌ شود و دست او را در دست چند سرویس اطلاعاتی می‌گذارد و «مراد استورم تکفیری» تبدیل می‌شود به «جاسوس استورم» و کار همکاری اطلاعاتی هم به همکاری امنیتی و کمک به ترور یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های القاعده، انور العولَقی، منجر می‌شود.

پس یک وجه اهمیت این کتاب به شخصیت نویسنده‌اش برمی‌گردد، او نه مسلمانی بوده که به دستگاه‌های اطلاعاتی غربی پیوند بخورد و نه جاسوس نفوذی آن‌ها در بین گروه‌های تکفیری بود، بلکه غیرمسلمانی بوده که مسلمان و سپس مرتد می‌شود، بنابراین، همکاری‌ با دستگاه‌های اطلاعاتی غربی، متفاوت از همکاری دیگر جاسوس‌ها به شمار می‌رود.

راوی کتاب در ادامه توضیح می دهد وجه دیگر اهمیت این کتاب به حوزه‌های تحت پوشش آن باز می‌گردد. چنانکه در مقدمۀ دیگر کتاب‌های این مجموعه هم توضیح داده شده، سعی کرده‌ام کتاب‌هایی را انتخاب کنم که ضمن قابلیت اعتماد به صحت محتوای آنها، دامنۀ پوششی‌ آنها هم فقط منحصر به یکی دو گروه تکفیری معروف، یا یک کشور مشخص (مثلا افغانستان) نباشد. گروه‌های تکفیری متعددی در پهنۀ وسیعی از جهان پراکنده‌ هستند، از شرق دور تا قارۀ آمریکا و شخصیت‌های متعددی هم در آن‌ها نقش‌آفرین‌ هستند. هرچند کشور‌هایی مثل افغانستان و عراق در آسیا و انگلستان در اروپا، نوعی محوریت برای این گروه‌ها و شخصیت‌ها دارند، اما در هر حال فعالیت این گروه‌ها منحصر به این کشور‌ها و یکی دو گروهِ معروف نیست. سعی کرده‌ام با انتخاب کتاب‌های مختلف، خواننده با فعالیت گروه‌های تکفیری مختلف در کشور‌های مختلف و در برهه‌های مختلف آشنا شود.

در این کتاب هم با فعالیت تکفیری‌ها در انگلستان و همینطور در یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های راهبردی آن‌ها یعنی یمن و همچنین سومالی (یعنی دو کشورِ هم مرز با دریای سرخ و مشرف به تنگۀ راهبردی باب‌المندب) آشنا می‌شویم.

در حال حاضر، جلد نخست کتاب جاسوس استورم در ۲۴۶ صفحه با قیمت ۲۷۰۰۰ تومان منتشر شده و به زودی جلد‌های دوم و سوم آن نیز منتشر خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 536518 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟