منصوره میرفتاح نویسنده، شاعر و ترانه سرا با اشاره به مسیری که این روزها در زمینه خط و زبان فارسی طی می شود، گفت: این روزها کم کم مسیری را طی می‌کنیم که در آن به دلیل گسترش رسانه‌ها یا فضای مجازی و استیلای فرهنگ غرب بر جامعه، اول خطمان سپس زبانمان را از دست می‌دهیم. وقتی فرد می‌خواهد پیامک برای کسی بفرستد، به دلیل اینکه املای درست کلمه را نمی‌داند از فینگلیش برای نوشتن کلمه استفاده می‌کند. باید املای کودکانمان از دوران دبستان تقویت شود تا در آینده هنگامی که می‌خواهد کلمه‌ای را بنویسد، درست بنویسد.

او افزود: امروز آموزش از پایه مشکل دارد؛ بسیاری از معلمان ابتدایی در کپشن نویسی‌ها یا نامه هایشان غلط املایی دارند. وقتی غلط املایی در نوشته‌ معلمان دیده می‌شود، دیگر از شاگردان چه انتظاری می‌توان داشت. آموزش زبان فارسی ما آنقدر‌ها که باید خوب و درست نیست. در این زمینه اوضاع خوبی نداریم.

این شاعر با اشاره به اینکه اخیراً در کتاب ها هم با غلط املایی مواجه شده ام، بیان کرد: زمانی می‌گفتیم برای اینکه املای صحیح کلمات را یاد بگیرید، کتاب بخوانید. کسی که می‌خواهد زبان فارسی را آموزش بدهد، باید خودش درست آموزش دیده باشد. کسی که می‌خواهد برای ارتقای زبان فارسی دست به آموزش این زبان بزند یا اینکه محتوایی در این زمینه تولید کند، خودش باید دانش کافی در زمینه زبان فارسی داشته باشد.

این نویسنده گفت: برنامه هایی برای آموزش زبان فارسی ساخته می‌شود، اما به دلیل اینکه فرم تامین محتوا کارشناسی شده نبوده از فرم کلیشه‌ای استفاده شده است. برای نسل امروز باید با روش‌های هیجانی اتفاقات خاص را در برنامه‌های ترکیبی بیان کرد. در اینستاگرام که این روز‌ها از آن زیاد استقبال می‌کنند، می‌توان زبان فارسی را در قالب برنامه‌های ترکیبی با روش‌های هیجانی آموزش داد. این نوع آموزش تاثیرگذارتر از آموزش‌های آکادمیک است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 504186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟