اینکه چه میزان مخاطب کتاب در کشور داریم سوالی است که پاسخ به آن مشکل است و هیچ مرجع رسمی در کشور وجود ندارد که بتواند به طور دقیق میزان مخاطبان کتاب را نشان دهد. آنچه از میزان فروش کتاب در نمایشگاه های استانی کتاب، نمایشگاه بین المللی کتاب و طرح های فصلی موسسه خانه کتاب ارائه می شود میزان هزینه ای است که صرف خرید کتاب در کشور می شود.

این روزها خبرهایی درباره کاهش مخاطبان کتاب پس از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به گوش می رسد مسئله ای که پس از پرس و جو از ناشران به صحت و سقم آن پی بردیم.براساس شنیده ها تعداد مخاطبان کتاب پس از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پنجاه درصد کاهش داشته است.

مجید باشعور مدیر مسئول نشر تایماز درباره کاهش مخاطب کتاب گفت:کاهش مخاطب کتاب می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که یکی از این دلایل قیمت بالای کتاب است.در کنار آن سطح سواد عمومی جامعه هم در این امر هم موثر است.

وی افزود:میزان سطح سواد عمومی جامعه را موثرتر از قیمت بالای کتاب در کاهش مخاطب کتاب می دانم. متاسفانه جوانان ما سطح سواد بسیار پایینی دارند و این افراد نمی توانند درکی از کتاب داشته باشند اگر متن تخصصی تر شود از درک مطالب ناتوان هستند و مطالب آن را نمی فهمند.

با شعور ادامه داد: استفاده از شکل های دیگر کتاب مانند کتاب های ایبوک، صوتی و الکترونیکی جای خود را در کاهش مخاطب کتاب دارد. از سوی دیگر وقتی که جوان می بیند مطالعه کردن یا نکردنش تاثیری در زندگی اش نمی گذارد و از کتاب خواندن نتیجه خاصی نمی گیرد و برایش سودی ندارد دیگر سراغ مطالعه نمی رود.

مدیر مسئول نشر تایماز با اشاره به اینکه باید موارد زیادی اصلاح شود تا مخاطب کتاب افزایش یابد بیان کرد: موارد زیادی از جمله سطح سواد عمومی ، سطح اقتصادی و فرهنگ جامعه باید افزایش یابد تا به این سطح برسیم که مخاطبان کتاب بیشتر شود. هم اکنون هر لحظه میزان مخاطبان کتاب نسبت به قبل کمتر می شود. شما وقتی وضعیت نشر را مدنظر قرار دهید متوجه می شوید وضعیت آن امسال نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی دارد امسال ناشران حتی نمی توانند کتاب نفیس منتشر کنند چون هزینه انتشار آن بالاست.

باشعور از اینکه سال های گذشته با ۱۰ میلیون تومان می توانستیم یک وانت کاغذ تهیه کنیم امسال این میزان به هفت تا هشت بند می رسد، گفت: هم تولید کننده کتاب هم مصرف کننده آن با مشکل مواجه شدند.مشکل اصلی کاهش مخاطب کتاب در عرصه تولید آن نیست چون هم اکنون کتاب تولید می شود اگر کتاب در بین مردم مصرف شود به سرعت میزان انتشار کتاب افزایش می یاید چون چاپخانه برای این امر احداث شده است و نیاز نداریم چاپخانه تاسیس کنیم چرا که همه ملزومات تولید کتاب آماده است و باید در میزان مصرف اتفاقی رخ دهد.

افزایش قیمت کتاب باعث کاهش مخاطب شده است

کامران شرفشاهی، مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به سلسله علت و عواملی که سبب کاهش مخاطبان کتاب می شود، گفت: از جمله عواملی که باعث کاهش مخاطبان کتاب و تاثیر در بازار نشر کشور شده است می توان به اوضاع نابسامان اقتصادی و تورمی اشاره کرد که موجب شده است زندگی مردم از روال عادی خارج شود و بقیه دغدغه ها آرامش خاطر و وقت کافی را برای مطالعه از مردم بگیرد از سوی دیگر کاهش تعداد عناوین کتاب چاپ اولی و نبود نشاط فرهنگی در این عرصه علت دیگری است که موجب شده این روزها حتی پدید آورندگان کتاب هم آن انگیزه سابق را برای کار در این زمینه نداشته باشند.

وی افزود: افزایش سرسام آور قیمت کتاب ها در پی حضور مافیای کاغذ و بازار سیاهی که موجب شده است بسیاری از ناشران از تولید کتاب بازبمانند و کتابفروشی هایی که در برابر هزینه های فراوان قدرت ایستادگی و ارائه تخفیف به مشتریانشان را ندارند و هم اکنون با کاهش مخاطبان کتاب روبه رو هستیم. مجموعه ای از عوامل دست به دست هم دادند تا به بازار کتاب کشور لطمه بزند و شرایطی ایجاد شود که بسیاری از مخاطبان کتاب ترجیح داده اند به سمت رسانه ها و وسایل دیگری برای کسب اطلاعات روی بیاورند امروزه بسیاری از مخاطبان کتاب می کوشند نیازهای خود را برای کسب اطلاعات از طریق فضای مجازی ورود کنند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه شیوه های دیگری برای مطالعه جایگزین مراجعه به کتاب های کاغذی شده است، اظهار کرد: علاقه مندان به کتاب هنوز هم شمار بسیار بالایی را تشکیل می دهند این نکته حتی در کشورهای پیشرفته هم وجود دارد و تیراژ کتاب در رقم های بالا و حیرت آوری در این کشورها دیده می شود. متاسفانه تیراژ کتاب در کشور ما به عدد و رقم ۱۰ نسخه حتی کمتر از آن از طریق چاپ دیجیتال رسیده است. این نکته ضایعه بسیار دردناک و غم انگیزی است که از پریشانی اوضاع فرهنگی جامعه ما حکایت دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 503977 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟