به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدکاظم راشد یزدی مبلغ بین‌المللی و کارشناس مسائل دینی درباره پیام جهانی قیام امام حسین (ع) گفت: حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام که در تاریخ دهم محرم ۶۱ هجری، موضع و هدفشان را بیان کردند، در وصیتنامه شان زمانی که از مدینه حرکت می‌کردند به برادرشان محمد بن علی معروف به محمد حنفیه نوشته و فرمودند «إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی»؛ یعنی امت جدشان داشت منحرف می‌شد و حضرت برای اصلاح کمر همت را بست و از مدینه بیرون آمد.

وی در همین باره گفت: امام حسین (ع) در آن وصیتنامه نوشته اند که من بیرون نمی‌روم که شرّی را بر انگیزم، تا آتش فتنه‌ای را بر افروزم؛ بلکه برای امر به معروف و نهی از منکر و به صلاح رساندن امت جدم می‌روم. این امر به معروف و نهی از منکر یعنی بی‌تفاوت نبودن؛ بی تفاوتی در جامعه جرم است.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی با اشاره به انگیزه متعددی که اطرافیان امام حسین (ع) در همراهی ایشان داشتند، گفت: بعضی‌ها آمده بودند که امام اگر خلیفه شد، از اطرافیانش محسوب شوند و به نوایی برسند، اما وقتی در مسیر متوجه انگیزه‌های امام برای این حرکت شدند، حضرت ناراحتی آن‌ها را متوجه شد و فرمود: «آیا شما مسلمان هستید؟ اگر مسلمان هستید مگر نمی‌بینید کسی به حق عمل نمی‌کند و از باطل جلوگیری نمی‌نماید»؛ یک مسلمان نباید در جامعه اجازه دهد که نعره ظالم و ناله مظلوم یکی باشد؛ نعره ستمگر با ناله مظلوم را نباید یکنواخت شنید، باید در مقابل ظالم قد علم کرد و به نفع مظلوم فعالیت نمود.

امام حسین (ع) هم برای همین آمدند، همین که وظیفه خود را تشخیص دادند که باید به میدان بیایند ولو بلغ ما بلغ؛ به هر جایی هم برسد نباید هراس داشت.

این مبلغ بین المللی با عنوان اینکه شبکه‌های برون مرزی کشورمان بیشتر باید دست روی جنبه‌های اجتماعی قیام عاشورا بگذارند، گفت: تحمل نکردن ظلم و اظلام ننمودن، مسائل مهمی است که خود امام حسین علیه السلام مستقیما به آن اشاره دارند؛ حضرت می‌فرمایند که من خودم نمی‌بینم مرگ را مگر یک سعادت و نمی‌بینم یک زندگی با مردم در این اجتماع ظالم و مظلوم را مگر در حالتی که کسالت روحی بر آن غلبه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اهدافی که امام حسین (ع) را بر آن داشت تا به همراه خانواده به سمت صحرای کربلا حرکت کند، کدام قسمت از این حادثه عظیم برای مردم دنیا شنیدنی‌تر است، گفت: این حرکت امام حسین (ع) برای همه مردم دنیا مفید و کاربردی است. باید همه توجه داشته باشند؛ حرکت امام به همراه خانواده دارای پیام است؛ این درس و پیام باید به تمام دنیا گفته شود، آزادگی و تحمل نکردن ظلم مسئله‌ای است که دنیای امروز به آن نیازمند است.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی درباره موفقیت پرس تی وی و سایر شبکه‌های برون مرزی در انتقال مبانی اصلی حرکت امام به سمت کربلا و اهدافی که حضرت دنبال می‌کردند، گفت: دنیا باید هدف امام حسین (ع) را درک کند، متاسفانه ما نتوانسته ایم به نحو احسن اهداف بلند ابا عبدالله را به گوش جهانیان برسانیم. شبکه‌های برون مرزی به ویژه پرس تی وی که از زبان انگلیسی استفاده می‌کند، فرصت مغتنمی برای ذکر اهداف و نحوه شکل گیری حادثه کربلا دارد.

وی در همین رابطه افزود: واقعه عاشورا یک فرهنگ است و علت کهنگی ناپذیری آن هم تبدیل شدنش به یک فرهنگ است؛ این که فرهنگ الگوست و کربلا فرهنگ است، نشان می‌دهد که کهنه شدنی نیست؛ یعنی می‌تواند ارزش‌های واقعی را به منصه ظهور و بروز برساند. حادثه کربلا می‌تواند یک سیستم دانشگاهی، تربیتی و پرورشی باشد و شبکه‌های برون مرزی نظیرپرس تی وی می‌توانند ابعاد این فرهنگ بزرگ را به دنیا معرفی کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 502501 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟