نقش فعال زنان ایرانی؛ موضوعی برای فیلم‌سازان خارجی

به گزارش رکنا، «النا سوبیرا‌ روکا» که برای شرکت در جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به تهران آمده است، روز شنبه در ضمن بیان گوشه‌هایی از تجربه سفر کوتاهش به تهران، گفت: معتقدم کشوری فوق العاده دارید و فرهنگی دارید که مهد تمام فرهنگ‌ها در دنیاست. ایران کشوری دوستدار صلح است که می‌خواهد درهایش به روی همه دنیا باز باشد.

در آغاز مصاحبه نظر روکا را درباره نقش زنان در ایران و اینکه مشاهداتش در این زمینه چقدر با توصیف برخی رسانه های غربی از زنان و نقش آنان در ایران همخوانی دارد، جویا شدیم.

وی در پاسخ گفت: برخی رسانه‌های غربی عنوان می‌کنند که به حقوق و نقش زنان در ایران چندان اهمیت داده نمی شود، اما در همین سفر کوتاه به ایران دریافتم که زنان در این کشور بسیار فعال، قوی، اثرگذار و پویا هستند و نقش‌های مهمی را در جامعه ایفا می‌کنند. به عنوان مثال زنانی در همین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» فعال هستند، تا زنانی که در سطوح مختلف مدیریتی کار می کنند و حتی زنانی که به عنوان راننده تاکسی در خیابان ها در کنار مردان مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به بازدید از باغ موزه گلستان، گفت: بانوانی را دیدم که با داشتن حجاب و پوشش، نقش فوق العاده ای ایفا می کردند و در جامعه فعال هستند.

«همچنین دیده و شنیده ام که زنان در ایران تحصیل کرده‌اند. برخی از آنان برای تحصیل به خارج از کشور می روند و پس از پایان تحصیلات به کشورشان برمی گردند. این موضوع برایم خیلی جالب و جذاب است و می تواند آینده بهتری برای ایران رقم بزند.»

این فعال فرهنگی اسپانیایی در مورد رویکرد مغرضانه برخی رسانه های غربی که ایران را «کشوری محدود و بسته برای فعالیت زنان» توصیف می‌کنند، گفت: به نظر من رسانه ها اطلاعاتی بر اساس خواسته‌ها و منافع خود به مخاطبان می دهند و آنچه برخی رسانه های غربی درباره محدودیت زنان یا سایر محدودیت ها در ایران ادعا می‌کنند، چیزی است که من در جامعه ایران ندیدم.

« به نظر من خبرنگاران و رسانه ها باید تلاش کنند که خبرها را بر اساس واقعیت به مخاطب بدهند و اجازه بدهند که مخاطب، خود قضاوت Judgment کند. همچنین مخاطبان باید فعال باشند و برای درک واقعیت تنها به یک روزنامه یا یک منبع خبری بسنده نکنند».

روکا در پاسخ به این سوال که وقتی به کشورتان برگردید، تجربه سفرتان به ایران را چگونه برای دوستان یا اعضای خانواده‌تان توصیف خواهید کرد، گفت: متاسفانه زمان این سفر برای دیدن ایران بسیار کم بود و حتما دوباره و در فرصتی دیگر به ایران سفر خواهم کرد. به دوستانم نیز پیشنهاد می کنم که سفر به ایران را از دست ندهند. به آنها خواهم گفت که ایران و تهران بسیار امن، آرام، سرزنده و پویا است. مردمانی مهمان نواز و خونگرم که از حضور گردشگران خارجی در کشورشان بسیار استقبال می کنند. کشوری صلح دوست که می خواهد درهایش به روی همه دنیا باز باشد . به آنها پیشنهاد خواهم کرد که خودشان به ایران بیایند و شخصا تجربه کنند.

وی درباره نقش «دیپلماسی هنر Art و دیپلماسی فرهنگی» در نزدیک تر شدن روابط ملت‌ها و کشورها، گفت: فرهنگ عاملی بسیار مهم و تعیین کننده در رقم زدن روابط میان ملت‌هاست و می‌تواند به عنوان یک ابزار قوی و اثرگذار در حوزه دیپلماسی به کار گرفته شود تا روابط میان ملت‌ها و کشورها را به بهترین شکل تنظیم کند.

«هنر و فرهنگ می تواند به عنوان ابزاری برای تبادل افکار میان جوامع و کشور های مختلف بکار گرفته شود. جشنواره هایی مثل جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت تهران قدرت فوق العاده ای در شناساندن مردم ایران و فرهنگشان و همچنین فرهنگ سایر کشورهای فعال در این جشنواره دارد».

این فعال فرهنگی اسپانیا در حوزه صنعت فیلم در پاسخ به این سوال که صنعت فیلم و سینما Cinema در ایران را چطور ارزیابی می کنید، گفت: سینمای ایران خیلی گسترده و غنی است و محصولات زیادی دارد که می‌تواند به بازارهای بین المللی فیلم عرضه کند. حوزه فیلم و سینما، فرصت و عرصه‌ای مناسب برای ایران است تا واقعیت های این کشور و ملت را به جهانیان معرفی کند و تصاویر نادرستی را که برخی رسانه‌های خارجی سعی در ارائه آن دارند را خنثی کند.

روکا در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید به همکاران خود در اسپانیا پیشنهاد ساخت یک فیلم یا مستند درباره ایران بدهید، چه موضوعی درباره ایران را به آنها برای ساختن فیلم پیشنهاد خواهید کرد، گفت: زنان ایران و نقش و فعالیت گسترده آنها در جامعه می‌تواند سوژه خوبی برای فیلم سازان خارجی باشد؛ نقش زنان ایران در عرصه‌های فرهنگی، سطح عالی تحصیلات، نقش فوق العاده آنها در زمینه‌های مختلف ایران، طرز فکر آنها و نحوه مدیریت زندگی و علاقه شان به کشورشان.

این چهره فرهنگی اسپانیایی خطاب به برخی رهبران قدرت های بزرگ جهان که تاریخ و تمدن ایران را خوب نمی شناسند و گاهی با لحن تهدید و تحریم درباره ایران حرف می زنند، گفت: تلاش کنید تا دیگران و کسانی که متفاوت فکر می کنند را بفهمید و به عقاید و افکار دیگران احترام بگذارید.

روکا در پایان این گفت‌وگو گفت: معتقدم کشوری فوق العاده دارید و فرهنگی دارید که مهد تمام فرهنگ‌ها در دنیاست. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444886 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟