مهدی صالحی، دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی در ارتباط با حضور کاربران فارسی زبان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به «ایران» گفت:

«با وجود آسیب‌هایی که نفوذ روزافزون تکنولوژی‌های ارتباطی متوجه ساختار زبان فارسی کرده نمی‌توان منکر فرصتی شد که حضور گسترده کاربران ایرانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار این زبان کهن برای دیده شدن قرار داده است.» با این حال صالحی معتقد است که طی سال‌های اخیر شاهد رواج موج‌هایی در کوتاه‌نویسی شلخته و غلط‌‌نویسی از سوی کاربران ایرانی بوده‌ایم که منجر به بروز مشکلاتی در ساختار زبان فارسی شده است. صالحی در همین رابطه ادامه داد:«بواسطه نگرانی از بروز این مشکلات چند سالی است که شاهد تلاش برای انتشار نکات آموزشی از سوی برخی افراد و تشکل‌های مردمی به شکلی داوطلبانه هستیم، البته اغلب این اقدامات به شکل جزیره‌ای انجام شده و به گمانم وقت آن شده که با ایجاد همدلی آنان به فعالیت‌های گروهی تشویق شوند.»

او مهم‌ترین هدف از برگزاری نشست ملی«فعالان ویرایش و درست‌نویسی در فضای مجازی» را کمک به ایجاد وفاق و وحدت عمل میان افرادی می‌داند که طی سال‌های اخیر به شکل فردی در راستای کمک به بهبود ساختار زبانی مورد استفاده کاربران ایرانی فعالیت کرده‌اند. به گفته صالحی هم‌اکنون با وجود مجموعه‌های مختلفی که در زمینه زبان فارسی فعالیت می‌کنند شاهد هیچ ارتباطی میان آنان نیستیم. صالحی ادامه داد: «امیدواریم برپایی این نشست مقدمه‌ای برای شکل‌گیری کارگروه و دبیرخانه‌ای دائمی شود و از سویی قادر به متمرکز کردن سرمایه‌های اجتماعی افراد فعال در این حوزه شویم. فراخوان حضور در این نشست پیش‌تر اعلام عمومی شده و عصر امروز شاهد حضور دست‌اندرکاران ویرایش از شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و قم در سرای اهل قلم خانه کتاب خواهیم بود.» صالحی ابراز امیدواری کرد که بتوان به مرور شاهد همکاری سازمان‌هایی که برخوردار از بودجه‌های دولتی هستند در حوزه فعالیت‌های مرتبط با زبان فارسی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بود. صالحی یکی دیگر از کارکردهای تشکیل کارگروه و دبیرخانه در خلال برگزاری این نشست را فراهم شدن امکانی برای طرح مطالبه‌های مرتبط با زبان فارسی و حتی صنف فعالان این عرصه می‌داند، به گفته او تا زمانی که مطالبه‌ای از سوی فعالان بخش‌های مختلف زبان فارسی درخواست نشود نمی‌توان به هدفمند شدن فعالیت‌های این بخش امیدوار شد. آن طور که دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی تأکید دارد تا به امروز نزدیک به یکصد نیروی نخبه علاقه‌مند به فعالیت در زمینه برطرف کردن مشکلات ساختاری زبان فارسی در فضای مجازی شناسایی شده‌اند که می‌توان با برنامه‌ریزی از سرمایه‌های علمی و تجربی آنان بهره گرفت. او با اشاره به اینکه می‌توان با راه‌اندازی جشنواره‌ها و جایزه‌های دولتی و خصوصی توجه مسئولان فرهنگی و فعالان زبان فارسی را به ضرورت آموزش کاربران فارسی زبان به استفاده صحیح از ساختار این زبان جلب کرد، ادامه داد:«سال 93 سندی از سوی مرکز ملی فضای مجازی تدوین شد که هنوز تکلیف تصویب آن مشخص نشده، تا وقتی شاهد طرح مطالبات فعالان این حوزه نباشیم نمی‌توانیم به فرهنگ‌سازی و آموزش مردم در این زمینه امیدوار باشیم.»

صالحی در پایان گفته‌هایش تأکید کرد:«این زبان فارسی نیست که به سیاستمداران و مسئولان احتیاج دارد بلکه آنان هستند که به این زبان به‌عنوان بخش مهمی از هویت ملی-فرهنگی‌مان نیاز دارند. اگر موفق به جلب همراهی مردم شویم قادر به طرح مطالبه دقیق و جدی‌تر از مسئولان نیز خواهیم شد.»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مریم شهبازی

کدخبر: 436414 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟