نویسنده‌های مغضوب نوبل جایزه می‌گیرند

آکادمی جدیدی که به خاطر رسوایی‌های جنسی در آکادمی نوبل، یک جایزه را جایگزین نوبل ادبیات کرد حالا اسامی نامزدهای این رقابت را اعلام کرده و از کتابخوان‌ها خواسته به منتخب خود رای دهند.

آن‌طور که خبرگزاری مهر به نقل از سایت جایزه خبر داده، این آکادمی با معرفی اسامی ۴۷ نویسنده از سراسر جهان، این رقابت را کلید زده است. گفته شده این آدکامی از سوی کتابداران سوئدی تشکیل شده و زمان رای‌گیری تا ۱۴ آگوست تعیین شده است.

از میان این آرا اسامی سه نویسنده که بیشترین رای را آورده‌اند برای انتخاب به گروه داوری ارجاع می‌شود. یک نویسنده نیز به رای کتابداران به این فهرست اضافه می‌شود. از میان این چهار نفر، اسم برنده این جایزه ۱۴ اکتبر در برنامه‌ای رسمی اعلام خواهد شد. آکادمی جدید ۱۱ دسامبر از بین می‌رود و کارش را خاتمه یافته تلقی می‌کند.

نکته قابل توجه در فهرست 47تایی این آکادمی، حضور نویسندگان بسیار معروفی است که نوبلی‌ها اغلب آنها را نادیده می‌گرفتند و به‌خصوص در سال‌های اخیر با جوایزی که به نویسندگانی کمترشناخته‌شده اهدا کردند، به این شائبه دامن زدند که قرار نیست نویسنده‌های معروف از این آکادمی جایزه بگیرند.

حالا انگار آزار جنسی در نوبل ادبیات که نسخه این جایزه را پیچید، فرصت به افرادی چون پل Bridge آستر داده تا از آکادمی جدید جایزه بگیرند. در این فهرست جز آستر نام نویسنده‌های معروفی چون پیتر اشتم، جی.کی.رولینگ، توماس پینچون، هاروکی موراکامی، مارگارت آتوود، کورمک مک‌کارتی، جویس کرول اوتس و دون دلیلو دیده می‌شود.

 

کدخبر: 397204 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟