رقابت نفس گیر محمود دولت‌آبادی با نویسنده سوئیسی

اردیبهشت با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب، فروش رضایت‌ بخشی را برای ناشران و کتابفروشان رقم زد و کتاب‌های «طریق بسمل شدن» و «هنر خوب زندگی کرد» پرفروش‌ترین آثار این ماه بودند.

حساب اردیبهشت برای کتابفروشان و اهالی کتاب همیشه از سایر ماه‌های سال جداست؛ برگزاری نمایشگاه کتاب فرصتی را برای خریداران در این ماه ایجاد می‌کند تا بتوانند آثار مورد نظر خود را به راحتی و با قیمتی خوب خریداری کنند و ناشران هم کمی از مشکلات خود را با فروشی خوب جبران کنند.

امسال هم نمایشگاه کتاب شاهد حضور پرشور مخاطبان و دوستداران این یار مهربان بود و ناشران و مدیران کتابفروشی‌ها همگی بر این امر اتفاق نظر داشتند. با این وجود مشکلی که همواره پس از پایان نمایشگاه گریبان‌گیر بازار کتاب است، افت فروش و رکودی است که تا چند ماه سایه‌اش را از سر کتابفروشان بر نمی‌دارد، امسال هم این مسئله با ماه رمضان و جام جهانی همراه شده و وضعیت را تا حدودی نابه‌سامان‌تر کرده است.

با تمام این مسایل فروش اردیبهشت‌ برای اکثر فروشندگان کتاب قابل قبول و رضایت بخش بود و می‌توان گفت ناکامی ماه‌های گذشته را تا حدودی جبران و تلطیف کرد.

برخی از کتابفروشان معتقد بودند که بازار کتاب تا پایان شهریور دچار رکود خواهد بود و سپس با شروع سال تحصیلی، موج تازه‌ای از خرید را تجربه خواهد کرد.

حال و پس از گذر از فضای کلی بازار کتاب، نگاهی به وضعیت فروش کتاب در اردیبهشت ماه می‌اندازیم.

رمان و ادبیات داستانی همچون گذشته پرفروش‌ترین حوزه در اردیبهشت بودند و آثار تاریخی و روانشناسی هم جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده بودند.

نویسندگان ایرانی تا حدودی توانستند جایگاه خود را نسبت به همتایانشان در این ماه بهبود ببخشند که البته بخش بیشتر آن مدیون حضور محمود دولت آبادی است. مصطفی مستور و عباس معروفی هم دیگر اسامی پرتکرار در پرفروش‌ها هستند.

در میان نویسندگان خارجی هم اگر الیف شافاک را که عضو ثابت پرفروش هاست کنار بگذاریم، رولف دوبلی، نویسنده سوئیسی با اثر جدیدش بیشترین حضور را در پرفروش‌ها دارد؛ اثری که ترجمه آن را چهره سرشناس فوتبال و تلویزیون عادل فردوسی پور انجام داده است.

در کل در میان آثار ایرانی و خارجی، «طریق بسمل شدن»، «بعد از عشق»، «عشق و چیزهای دیگر» و «هنر خوب زندگی کردن یا زیستن» پرفروش ترین آثار اردیبهشت هستند.

در تهیه این گزارش، تلاش ما بر این بود که تمامی کتابفروشی‌ها تعداد نسخه آثار پرفروش خود را اعلام کنند که به جز تعدادی، سایرین تمایلی به اعلام این آمار نداشتند، به همین منظور برخی از جدول‌ها دارای تعداد نسخه فروش و برخی بدون تعداد هستند.

 

1

 

2

 

3

 

4

 

کدخبر: 383581 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟