گلایه از ضعف عملکرد کمیته اجرایی در نمایشگاه کتاب

این ناشر و مولف جوان در نمایشگاه امسال، 45 عنوان کتاب را که از سال 96 به چاپ رسیده ، در معرض دید عموم قرار داده است.

موضوع کتاب های این انتشارات عمدتا ادبی و اجتماعی است و گزیده ای از داستان های شاهنامه، هزار و یک شب، دیوان پروین اعتصامی، بوستان سعدی و... در این کتابها گردآوری شده تا خواندن داستان و منظومه های بلند برای خوانندگان راحت شود.

تاکنون این ایده خلاق مورد استقبال مردم قرار گرفته و مدیر انتشارات از فروش کتاب های خود تا به امروز راضی است اما احمد ایمان زاده هم همانند دیگر ناشران نقدهایی به عملکرد کمیته اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب دارد که در این خصوص گفت: بسیار سختی کشیدیم تا توانستیم مجوز حضور در نمایشگاه را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته ناشران دریافت کنیم. انتقادهای من بیشتر مربوط به کمیته ناشران و اتحادیه ناشران است.

وی افزود: مراتب اداری را زیاد و سخت کرده اند تا ناشر از حضور خود در نمایشگاه منصرف شود. در حال حاضر بسیاری از انتشارات مشغول جمع آوری بساط کتاب و فرار Escape از فضای نشر هستند. یکی از دلایل این اتفاق، قیمت بالای کاغذ است و از طرفی یارانه به کاغذ تعلق نمی گیرد. سالهای گذشته برای کاغذ یارانه پرداخت می کردند اما در حال حاضر اینگونه نیست.

ایمان زاده ادامه داد: بهتر است کمی از سختی این سیکل اداری کاسته شود و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند "نخبگان را وادار کنید که کتاب بنویسند"، از ناشرانی که خود مولف هستند حمایت ویژه تری شود. هدف من از تالیف کتاب، ترویج فرهنگ کتابخوانی و تشویق مردم به خواندن کتاب است. در شرایط فعلی که شرایط نابسامانی در حوزه نشر است، تلاش زیاد کردم تا توانستم کتاب های خود و جوانانی که ذوق این حرفه را دارند و معمولا ویراستاری، صفحه آرایی، جمع بندی و... کتاب ها را خودشان انجام می دهند، به چاپ برسانم.

این ناشر جوان از شرایط تعیین شده برای ثبت نام در نمایشگاه انتقاد کرد و گفت: بیشتر ناشران به نحوه ثبت نام معترض هستند. سال گذشته شرط ثبت نام برای ناشران، چاپ 35 عنوان کتاب بود. امسال چند روز قبل از نمایشگاه اعلام کردند که ناشران باید با 40 عنوان کتاب در نمایشگاه حاضر شوند. این موضوع سختی های زیادی را برای من رقم زد زیرا توانسته بودم 38 عنوان کتاب را ثبت کنم و به دلیل کمبود 2 عنوان، در آستانه حذف از نمایشگاه بودم که با دوندگی های بسیار بالاخره به نمایشگاه رسیدم.

وی افزود: البته شاید این نمایشگاه سود مالی چندانی برای انتشارات ما نداشته باشد، اما برای من مهم بود که برای نخستین بار فضای نمایشگاه بین المللی کتاب را تجربه کرده و دستاورد خود و دوستان و همکارانم را به نمایش بگذارم.

ایمان زاده یکسان بودن اجاره غرفه ها برای همه انتشارات را هم غیرمنطقی دانست و گفت: مبلغی که برای اجاره غرفه ها تعیین شده است نباید برای همه انتشارات یکسان باشد. یکسری از انتشارات بزرگ فروش خوبی دارند و سود حاصل از فروششان رضایت بخش است. درست نیست که ما ناشران نوپا مساوی با آن انتشارات پرفروش و شناخته شده تر، اجازه غرفه بپردازیم.

مدیر مسئول انتشارات ساحل زندگی از رفت و آمدهای نمایشگاه نیز گلایه کرد و اظهار داشت: ورود و خروج ناشران مسئله دیگری است که باید رسیدگی شود. قریب به 2600 ناشر در این نمایشگاه حضور دارند اما فقط 200 ناشر می توانند از وسیله های جابجایی در پارکینگ ها استفاده کنند. ناشران دیگر باید وسایل و کتاب های خود را در دست گرفته و داخل بیاورند. زمانی هم که به کمیته ناشران می گوییم از این برچسب ها به ما هم بدهید تا استفاده کنیم، می گویند تعدادی محدودی بود که توزیع شد. حال چگونه و چه زمانی توزیع شده کسی نمی داند!

وی ادامه داد: نکته جالب دیگر این است که روز اول نمایشگاه کمیته ناشران داخلی بسته بود این نقطه ضعف بزرگی است و می توان گفت مدیریت اجرایی این رویداد بزرگ بسیار ضعیف عمل می کند.

ایمان زاده در پایان از کسانی که برای برگزاری این نمایشگاه قبول زحمت می کنند، تشکر کرد و گفت: در کنار کاستی های عده ای، افرادی هستند که از جان و دل برای این نمایشگاه زحمت می کشند. خوشبختانه کتاب ها در این دوره از کیفیت خوبی برخوردارند و استقبال مردم هم خستگی ناشران و مسئولین را رفع می کند. امید است مردم همواره با کتاب مانوس باشند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 378343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟