شناسایی عاملان آتش‌سوزی کوه بیل فارس

علی فرزام گفت: در آخرین روز از مردادماه امسال پس از اعلام گزارش وقوع حریق در محدوده ارتفاعات کوه بیل، ماموران حفاظت محیط زیست فارس با تجهیزات لازم به محل عزیمت کرده و با همراهی عشایر و نیروهای مردمی، در همان ساعات اولیه حریق را مهار کردند.

به گزارش رکنا، فرزام گفت: با توجه به توپوگرافی منطقه، ارتفاع 2500 متری و تراکم پوشش گیاهی شامل انواع درختان کیکم، اُرس، کیالک، شن، درختچه ها ارژن، زرشک وحشی، انواع بوته های گون و گرامینه، همچنین شدت وزش باد که به دلیل ارتفاع بالا دائما در حال تغییر جهت بود، حجم و شدت آتش روند افزایشی داشت اما با حضور نیروهای واکنش سریع محیط زیست شهرستانهای شیراز و کازرون و همکاران منابع طبیعی و نیروهای مردمی از شهرستان‌های مختلف، بعد از 6 ساعت تلاش، آتش به طور کامل مهار شد.

فزام خاطرنشان کرد که پس از آن نیز منطقه تا بعدازظهر اول شهریور تحت پایش قرار گرفت تا در صورت برافروخته شدن مجدد حریق، سریعا، اطفا انجام شود.

او با ابراز تاسف از اینکه در آن آتش سوزی بیش از 150 هکتار از اراضی بکر منطقه حفاظت شده ارژن طعمه حریق شد، گفت: باتوجه به شواهد و قرائن موجود ظن عمدی بودن آتش سوزی قوت گرفت و طی تحقیقات و در کمتر از یک هفته عاملین آتش افروزی شناسایی شدند.

فرزام افزود: به استناد ماده 13 قانون شکار و صید مصوب 1346، ماده 675 قانون مجازات اسلامی و ماده 47 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع مصوب 1346، پرونده قضایی برای مسببین این آتش سوزی تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شده است.

رئیس منطقه حفاظت شده ارژن از مرتعداران و مردم شریف ساکن روستاهای همجوار تقاضا کرد به محض مشاهده هرگونه تخلف شکار وصید غیرمجاز، تخریب و تصرف اراضی ملی، قطع درخت، آتش سوزی در مناطق حفاظت شده موضوع را طی تماس با شماره تلفن گویا 1540 اطلاع رسانی کنند.

کدخبر: 718430 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟