آغاز نهمین کنفرانس ملی خلأ ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه خبری دانشگاه صنعتی اصفهان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در این مراسم با بیان این که فناوری خلأ یکی از حوزه های تخصصی و بین رشته‌ای فیزیک محسوب می شود، به فعالیت‌های شاخص دانشکده فیزیک در این زمینه اشاره کرد وگفت: امیدواریم با همکاری انجمن علمی خلأ ایران و دانشگاه‌ها، شاهد برگزاری کنفرانس بین‌المللی خلأ در ایران باشیم.

دکتر بهروز ارباب شیرانی با تأکید بر توانمندی‌ و ظرفیت‌ مناسب دانشکده فیزیک و دیگر دانشکده‌های مرتبط فناوری خلأ در دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: با عضویت این دانشگاه در مرکز پژوهش های هسته ای اروپا (CERN) اعضای هیئت علمی و دانشجویان می توانند همکاری‌های مناسبی در پروژه‌های علمی بین‌المللی داشته باشند و به خوبی از این فرصت استفاده نمایند.

وی با تأکید بر اجرای برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: موضوع مرجعیت علمی، بین‌المللی‌شدن و ارتقای تعاملات بین‌المللی از اهداف بلند دانشگاه در این طرح محسوب می شود.

دبیر اجرایی نهمین کنفرانس ملی خلأ ایران نیز هدف از برگزاری این کنفرانس را تبادل علمی دانشمندان و متخصصان حوزه خلأ و شناساندن ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یک پایگاه علمی در این فناوری عنوان کرد و گفت: با برگزاری این کنفرانس به دنبال ترویج فناوری خلأ و کمک به پیشرفت‌ آن در کشور هستیم.

دکتر مهدی رنجبر با بیان این که فناوری‌ خلأ جزو علوم های تک محسوب می‌شود، افزود: کشورهای پیشرفته با اهرم تحریم، اجازه دسترسی به فناوری روز در این زمینه را به ما نمی‌دهند؛ بنابراین ضروری است که دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی کشور با تقویت خود با این علم آشنایی بیشتری پیدا کرده و رو به جلو حرکت نمایند.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان، پیشرفت‌های رخ داده در علم وفناوری را مرهون زیرساخت فناوری خلأ دانست و گفت: پیشرفت در صنایع پزشکی، دفاعی، خودروسازی، هسته‌ای و دیگر زمینه‌های علمی بدون دسترسی به فناوری‌های روز خلأ امکان پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به حضور 120 مهمان از دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، تهران، اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، ارومیه، شهرک‌های علمی تحقیقاتی، صنایع فولاد، صایران و شرکت‌های وابسته به انرژی هسته‌ای در این کنفرانس، افزود: در نهمین کنفرانس ملی خلأ، 32 مقاله به صورت شفاهی و 31 مقاله نیز در قالب پوستر ارایه می شود و شرکت کنندگان در کنفرانس از سه سخنرانی کلیدی، کارگاه تخصصی و همچنین نمایشگاه تخصصی بهره مند خواهند شد.

رنجبر، ساخت مواد در ابعاد کوچک تحت خلأ، کاربردهای خلأ در سامانه های شبیه ساز فضا، کاربردهای خلأ در فناوری سلول های خورشیدی، کریستالیزاسیون و انجماد جهت دار تحت خلأ و فرایندهای لایه نشانی تحت خلأ (MBE , PLD , PVD , CVD)، را از جمله محورهای اصلی این کنفرانس عنوان کرد و گفت: ادوات، تجهیزات و سامانه های مرتبط با فناوری خلأ، ساخت ادوات و قطعات میکرو/ نانو الکترونیک و سایر موضوعات مرتبط با علوم و فناوری خلأ، از دیگر محورهای این رویداد علمی است.

رئیس انجمن خلأ ایران نیز در این مراسم، گسترش و ارتقای علمی در حوزه های علوم، فناوری خلأ و سیستم های مربوط به آن و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی، صنعتی در زمینه های مرتبط با علوم و فناوری خلأ را از مهمترین اهداف فعالیت این انجمن برشمرد و به مرور فعالیت های انجام شده در این زمینه پرداخت.

گفتنی است: نهمین کنفرانس ملی خلأ ایران، با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و انجمن خلأ ایران، صبح امروز در تالار شهید فتوحی این دانشگاه آغاز به کار کرد و تا عصر فردا ادامه خواهد داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521366 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟