حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اختتامیه نهمین دوره مسابقه ملی فناوری نانو که با حضور مسئولان دانشگاه‌ها و نفرات برگزیده در دانشگاه صنعتی‌شریف برگزار شد، گفت: در حوزه‌های علمی و پزشکی پیشرفت‌های بسیاری کرده ایم، اما عقب ماندگی ۲۰۰ ساله را با این شتاب نمی‌توان جبران کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی تصریح کرد: یک واقعیت مهم در دنیا وجود دارد که علم، تعیین کننده قدرت در جهان است. مقام معظم رهبری نیز همواره به این موضوع تاکید کرده اند که علم، قدرت است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: امروز در کشور‌های مختلف دنیا حضور دانش در توسعه قدرت‌ها نقش مهمی دارد، اما اینکه از آن چگونه استفاده شود مهمتر است.

او افزود: ما شاهد آن هستیم که کشوری مثل یمن آماج حمله پیشرفته‌ترین بمب‌ها است برای کشته شدن یک سری انسان‌های پابرهنه‌ که آب آشامیدنی و غذای مناسب ندارند آن هم توسط کشوری که حقوق بشر را رعایت نمی‌کند، اما رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل می‌شود و آب هم از آب تکان نمیخورد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به این که در شرایط تحریم قرار داریم، ادامه داد: ما امروز در شرایطی قرار داریم که دانشجو و استاد ایرانی در سخت‌ترین شرایط تحریمی توانسته روی پای خود بایستد حتی می‌بینیم که دکترسلیمانی به خاطر خرید یک چیت ساده که در بازار هم فراوان است بدون دادگاهی شدن در زندان به سر می‌برد و این یعنی ما در برابرمشکلات مقاومت کرده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی افزود: امروز جوانان ما در دانشی که نیازمند پیچیده‌ترین تجهیزات و وسایل است توانسته‌اند رشد چشمگیری داشته باشد به نحوی که در جهان افتخار آفرین است و باید الگوی سایر بخش‌ها باشد.

او تاکید کرد: ما در حال حاضر در جهان و در تولید علم جایگاه چهارم را داریم، اما شاید در تبدیل آن به محصول آن چنان که باید موفقیتی کسب نکرده ایم یا حتی در شرایطی امکان صادرات محصولات‌مان نیز وجود نداشته باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نانو امروز تبدیل به یک الگوی دست یافتنی و موفق در تمام ابعاد شده است. ما باید در سایر بخش‌ها نیز از آن الگو بگیریم نه آن گونه که برخی مدیران ما می‌گویند باید مدیر از خارج وارد کنیم.

او گفت: اگر قرار بود مدیر از خارج وارد کنیم هرگز به این پیشرفت‌ها دست پیدا نمی‌کردیم. مسئولان ما باید بدانند که اگر کار را به جوانان فرهیخته، دانشمند و توانمند بسپارند قطعا پیشرفت خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی ادامه داد: جوانان ایرانی با تکیه بر علم خود توانستند پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکا را ساقط کنند شاید جالب‌تر این باشد که آن‌ها چند روز بعد از ما تشکر کردند که پهپاد سرنشین‌دار آن‌ها را مورد اصابت قرار نداده‌ایم و این یعنی ما روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: جوانان ایرانی ثابت کرده اند بدون اینکه از کشوری صدقه علمی دریافت کنند با مطالعه تحقیق و تجربه به این دستاورد‌ها رسیده‌اند و امروز توان بازدارندگی کشور افزایش یافته است.

او افزود: در زمان جنگ ایران و عراق، دشمن که از همه کشور‌ها مورد حمایت همه جانبه قرار می‌گرفت ما محتاج واردات سیم خاردار بودیم، اما امروز توانسته‌ایم به علوم مهمی که در اختیار برخی کشور‌ها است دست پیدا کنیم و به همین دلیل است که دشمن شرایط تحریمی را ایجاد کرده تا نتوانیم توان دانش‌بنیان خود را صادر کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان با اشاره به پیشرفت‌ها در حوزه علمی و پزشکی گفت: در حوزه‌های علمی و پزشکی پیشرفت‌های بسیار کرده ایم، اما عقب ماندگی ۲۰۰ ساله را با این شتاب نمی‌توان جبران کرد بلکه باید راه‌های میان‌بر در عرصه‌های صنعت و فناوری پیدا شود و از سوی دیگر مسئولان بدانند که فناوری‌های نو جای تمرین، خطا و تجربه است تا به نتیجه برسد و این نتیجه عاقبت ایران را روشن‌تر خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 504874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟