ثبت‌کنندگان تصویر یک سیاه‌چاله اسکار علم گرفتند

دانشمندانی که در ماه آوریل موفق به ثبت نخستین عکس جهان از یک سیاهچاله شدند، جایزه پیشگامان علم در فیزیک بنیادی موسوم به «اسکار علم» و جایزه نقدی ۳ میلیون دلاری آن را از آن خود کردند.

گروه تلسکوپ افق رویداد (EHT) در تاریخ دهم آوریل سال جاری با انتشار نخستین عکس از یک سیاهچاله کلان جرم که با هاله‌ای درخشان از پلاسمای داغ احاطه شده بود، سرفصل اخبار جهان را به خود اختصاص دادند.

این تیم بیش از یک دهه زمان صرف آن کردند تا با ترکیب سیگنال های دریافتی از هشت تلسکوپ رادیویی که در سراسر جهان به صورت جفت جفت کار می کردند و دید آنها بر روی کهکشان مسیه ۸۷ که ۵۵ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد، تنظیم شده بود، یک تلسکوپ در ابعاد زمین شبیه سازی کنند.

محققان به واسطه این روش برای نخستین بار در تاریخ تصویر سایه‌نمای سیاهچاله مذکور را با وضوحی بی سابقه مشاهده و پیش‌بینی‌ها در مورد این دست از اجرام کیهانی را تایید کردند.

شپ دوئلمن سرپرست این پروژه از موسسه اختر فیزیک هاروارد-اسمیتسونین در مصاحبه‌ای پس از دریافت این جایزه ارزنده علمی گفت: «سال‌ها بود که به مردم می‌گفتم که قرار است عکس یک سیاهچاله را بگیریم و آنها در جواب می‌گفتند که وقتی ببینیم باور می‌کنیم. اما وقتی در نهایت چنین مدرک متقنی به دست می‌آورید، وقتی دستاورد این چنینی کسب می‌کنید، از رضایت ناشی از خلق حوزه‌ای جدید بهره خواهید برد. ما هم اینک در دوره جدیدی از تصویربرداری دقیق سیاه چاله‌ها قرار داریم و می‌توانیم برای نخستین بار به افق رویداد و فضازمان نزدیک شویم.»

در بیست‌ و یکم فروردین سال ۱۳۹۸ (۱۰ آوریل ۲۰۱۹) نخستین تصویر واقعی از افق رویداد ابر سیاهچاله در مسیر کهکشان (Messier ۸۷) توسط تلسکوپ افق رویداد گرفته شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 501816 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟