تولید داخلی ۲ داروی حیاتی سرطان با یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی+اینفوگرافی

به گزارش گروه علمی رکنا ؛ مراسم رونمایی از چهار دستاورد مهم دارویی شامل دو داروی ضد سرطان بسیار مهم و گران قیمت «رگورافنیب» و «سورافنیب» و همچنین دو داروی پرکاربرد «آمپاگلیفلوزین» و «داپاگلیفلوزین»، مخصوص بیماران دیابتی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح فردا سه شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.
براساس پیش‌بینی کارشناسان، این داروهای ضد سرطان یک میلیارد دلار بازار بالقوه در کشور دارند و با تولید این داروها می توان از خروج این سرمایه از کشور جلوگیری کرد.
تولید این داروهای مهم، جایگاه ایران را در میان کشورهای تولید کننده داروهای پیشرفته، استحکام می بخشد.
* رگورافنیب از انحصار آلمان درآمد
داروی رگورافنیب یک داروی مهم در روند درمانی بیماران سرطان روده، معده و کبد است که تاکنون تنها در کشور آلمان تولید شده است، این دارو جزء داروهای بسیار گران قیمت است که یک بسته 28 عددی آن در بازار جهانی به قیمت 5870 دلار (نزدیک به 82 میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) به فروش می رسد.
در حالی که نسخه ایرانی این دارو با کیفیتی مشابه یا حتی بهتر از داروی آلمانی، تنها به قیمت 5 درصد نمونه خارجی قابل فروش است.
این دارو، نخستین بار در سال 2012 به بازار عرضه شده است و محققان ایرانی توانسته‌اند پس از 7 سال، به تکنولوژی پیچیده تولید این دارو دست پیدا کنند.
* سورافنیب؛ دارویی که به مقابله با انحصار آلمان و آمریکا رفت
سورافنیب نیز در درمان سرطان پیشرفته کبد، کلیه و تیرویید کاربرد دارد و تا کنون تنها در دو کشور آلمان و آمریکا به قیمت 4880 دلار (نزدیک به 68 میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) تولید می شده است. نمونه با کیفیت این داروی مهم نیز از این پس با قیمتی کمتر از یک دهم قیمت جهانی، در بازار ایران قابل دسترس خواهد بود. ۲ داروی فوق در دسته داروهای ضد نئوپلاسم، مهارکننده تیروزین کیناز و مهارکننده فاکتور رشد اندوتلیال عروقی جای می‌گیرند.
* رونمایی از ۲ داروی ضددیابت
داروی ضد دیابت آمپاگلیفلوزین، نخستین داروی ضد دیابت در جهان است که نرخ مرگ و میر بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. 
این دارو پیش تر تنها در انحصار آلمان و آمریکا بوده که از این پس، ایران نیز به عنوان سومین تولید کننده این دارو در جهان شناخته می شود.
داروی ضد دیابت داپاگلیفلوزین نیز، یک داروی درمان دیابت شیرین نوع 2 است که ایران بعد از انگلستان، موفق به تولید آن شده است. قیمت این دو دارو در بازار داخلی، تنها کمتر از 2 درصد نمونه خارجی آن خواهد بود. این داروها در گروه داروهای مهار کننده ناقل سدیم-گلوکز نوع 2 دسته بندی می شوند. گفتنی است، دو داروی فوق در سال 2014 به بازار ارائه شده اند و ایران با فاصله تنها 5 سال موفق به تولید این داروهای پر کاربرد شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

13980216000643_Test_NewPhotoFree

کدخبر: 474425 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟