ارسال محموله‌های دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی؛ تصویر روز ناسا

موشک فالکون شرکت اسپیس‌ایکس ۴ دسامبر از پایگاه فضایی کندی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

این موشک که حامل موادی برای آزمایشات علمی و غذا برای فضانوران ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، در شانزدهمین پرواز تجاری شرکت اسپیس ایکس توسط فضاپیمای دراگون و از پایگاه فضایی کندی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد.

موشک فالکون شرکت اسپیس‌ایکس پس از پرتاب و ارسال محموله‌هایی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی، در راه بازگشت به دلیل به وجود آمدن مشکلاتی نتوانست در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فرود آید و بنابراین مجبور به فرود اضطراری بر فراز "اقیانوس اطلس" شد.

"ایلان ماسک"، مدیر عامل شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس، درباره علت این اتفاق در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: "پمپ هیدرولیکی گرید"(Grid fin hydraulic pump) موشک ناگهان از کار افتاد و این امر سبب فرود فالکون بر روی اقیانوس شد.

فالکون ۹ پیش از این در سال ۲۰۱۸ در ماه‌های مه و اوت پرتاب شده و با موفقیت فرود آمده بود. دراگون فضاپیمایی تجاری قابل استفاده مجدد با قابلیت حمل ۶ هزار کیلوگرم، ساخت شرکت اسپیس‌اکس است. این شرکت در ایالت کالیفرنیا مستقر است.

اکنون ناسا تصاویری را که چند روز پیش توسط "السکاندر گرست"(Alexander Gerst) فضانورد آلمانی آژانس فضایی اروپا از دراگون ثبت شده است را به انتشار گذاشت.

زمانیکه ایستگاه فضایی بین المللی در فاصله ۲۵۰ مایلی(۴۰۲,۳۳۶ کیلومتری) بر فراز اقیانوس آرام و در قسمت شمال کشور پاپوآ گینه نو در حال حرکت بود، "الکساندر گرست" و "سرنا ماریا آنیون" (Serena Maria Auñón) فضانورد آمریکایی ناسا با استفاده از یک بازوی رباتیک این تصاویر را ثبت کردند و در همان زمان نیز "آن مک‌کلین"(Anne C. McClain) فضانورد آمریکایی ناسا در حال نظارت بر دوری‌سنجی فضاپیما دراگون بود. دوری‌سنجی یا تله‌متری ضبط اطلاعات اندازه‌گیری شده و ارسال آن‌ها با استفاده از خطوط ارتباطی یا از طریق ارتباط بی‌سیم است. این سیستم‌ها برای جمع‌آوری داده‌ها در یک مکان متحرک و دور از دسترس و ارسال آنها به یک مرکز ثابت برای نمایش و بررسی استفاده می‌شود. به طور کلی سیستم‌های دوری‌سنجی برای وسایل نقلیه در حال حرکت مانند اتومبیل، هواپیما، موشک یا ماهواره استفاده می‌شوند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

1899077_265

1899078_854

کدخبر: 443474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟