تصاویری فوق العاده دیدنی از سیاره مشتری!

فضاپیمای رباتیک بدون سرنشین "جونو"(Juno) ناسا اخیرا که در حال چرخش بر فراز توده‌های ابری سیاره مشتری بود، تصاویر باشکوهی را ثبت کرد.

در این تصاویر غول‌های گازی و ابرهای چرخشی سیاره مشتری قابل مشاهده هستند. غول‌های گازی(یا سیارات مشتری‌سان) سیارات بزرگ و گازی هستند که عمدتا از هلیم و هیدروژن تشکیل شده است. چهار غول گازی در منظومه خورشیدی وجود دارد: مشتری، زحل، اورانوس و نپتون. علاوه بر این، غول‌های گازی فراخورشیدی بسیاری تاکنون شناخته شده‌اند که اطراف ستاره‌های دیگر در حال گردش‌اند.

جونو فضاپیمای رباتیک بدون سرنشینِ ناسا است که در چهارم ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت" لاکهید مارتین" و "مؤسسه تحقیقات جنوب غربی" سازنده و پیمان‌کار هدایت آن هستند.

این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی، و مگنتوسفر مشتری را بررسی کند. جونو همچنین تلاش‌هایی برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل شدن این سیاره، از جمله احتمال داشتن یک هسته سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جرمی و بادهای عمیق آن که سرعت آن می‌تواند تا ۶۱۸ کیلومتر (۳۸۴ مایل) در ساعت برسد، خواهد داشت.

پس از فضاپیمای گالیله که از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ این سیاره را دور زد ،جونو دومین فضاپیمایی است که مدار مشتری را دور می‌زند.

فضاپیمای جونو نیروی مورد نیاز خود را از آرایه‌های خورشیدی می‌گیرد، روشی که معمولا توسط ماهواره‌های مستقر و مشغول به کار در مدار زمین یا در منظومه شمسی درونی استفاده شده، در حالی که مولد گرما-الکتریک رادیوایزوتوپی معمولا برای مأموریت به بخش بیرونی منظومه شمسی و فراتر از آن استفاده می‌شود، با این حال، برای جونو، سه بال خورشیدی، که بزرگترین پانلی است که تا کنون بر روی کاوشگرهای سیاره‌ای مستقر شده، نقشی اساسی در ایجاد ثبات در فضاپیما و تولید قدرت بازی کنند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

1899069_508

1899070_976

کدخبر: 443473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟