کشف ماده ای که تاثیر مهمی در سلامت مغز دارد

کمپانی بیوتک Vanteres، تحقیقات زیست پزشکی خود را روی ایجاد لیزوفسفولیپیدهایی متمرکز کرده است که به طور فعال تولید می شوند و در همین راستا به تازگی شواهد جدیدی را نشان داده است که حاکی از نقش حیاتی LPC-DHA در تکوین طبیعی مغز طی دوران جنینی و نوزادی است.

این مطالعه جدید که با سرپرست محققین دانشگاه Duke صورت گرفته است نشان می دهد DHA فعال بوسیله MESD۲a موجود در سد مغزی نخاعی منتقل می شود و نقش فیزیولوژیکی را در رشد و سلامت مغز طی تکوین مغزی بازی می کند.

LPC-DHA یا DHA فعال، شکلی طبیعی از دوکوزاهگزائنویک اسید(DHA) است که به لیزوفسفاتیدیل کولین(LPC) چسبیده است.

مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته حاکی از این است که مغز یک اندام غنی از چربی است، اما تاکنون نحوه دریافت DHA‌بوسیله مغز به طور کامل شناسایی نشده بود. با درک اهمیت DHA فعال و توانایی اش برای انتقال موثر به مغز، محققین به این تصور رسیده اند که احتمالا این ماده نقش مهمی در حمایت سلامت مغز دارد.

در این مطالعه محققین با استفاده از موش های ناقص برای MFSD۲a به طور قطعی ثابت کرده اند که نقص MFSD۲aمنجر به شکلی منحصربفرد از میکروسفالی می شود که ناشی از فقدان DHA‌است. قبل از این مطالعه، محققین چهار خانواده که دچار موتاسیون در ترانسپورترMFSD۲a بود را شناسایی کردند که دچار میکروسفالی و ناتوانی های ذهنی شدید بودند.

اگرچه شواهد ژنتیکی قاطعی برای نقش DHA‌در مغز وجود ندارد، ارتباط بین این جانوران و مطالعات ژنتیکی انسانی ثابت کرده است که MFSD۲a و DHA فعال برای تکوین مناسب مغز حیاتی هستند.

این مطالعه برای اولین بار شواهدی را ارائه می کند که اثبات می کند LPC-DHA‌یا DHA فعال، فرایندهای حیاتی را در مغز کنترل می کند که آن نیز رشد پرده های مغزی جدید، نورون های جدید و سایر سلول های مغزی را بعد از تولد تنظیم می کنند.

سایر اشکالDHA قادر به عبور از سد خونی مغزی نیستند و تنها LPC-DHA می تواند از این سد انتخابی عبور کند و روی مغز اثر بگذارد. کمپانی بیوتکVanteres قصد دارد با شناسایی قابلیت های LPC-DHA، محصولات بالینی و تغذیه ای مبتنی بر این ماده را تولید کند و به کمک آن ها سلامت ذهنی و شناختی را در افراد نیازمند بالا ببرد.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427162 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟