احمد صادقی: باید به بازتوانی اجتماعی و اقتصادی پس از وقوع بحران ها توجه شود

به گزارش رکنا، احمد صادقی در هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به سالرزو واقعه زلزله رودبار گفت: در ابتدا یاد و خاطره استاد بلامنازع علم و ادب و تخصص شهید مصطفی چمران را گرامی می داریم و با تاسی از فرمایشات امام راحلمان می گوییم از خدا می خواهیم که مانند چمران بمیریم. همچنین از از خداوند بزرگ طول عمر برای جناب آقای چمران که به حق جانشین برادر شهیدشان هستند، خواهانیم.

وی افزود:  1 خرداد مصادف با سالروز زلزله مهیب رودبار و منجیل است و در همین راستا تذکری در این خصوص ارایه خواهم داد. اگرچه زلزله در حیطه مباحث جامعه شناسی قرار ندارد ولی بعد از وقوع به سبب آثار فردی و  اجتماعی گوناگون همانند خودکشی، نزاع و از هم گسیختگی سازمان و روابط اجتماعی و اختلال در نظم اجتماعی موضوع جامعه شناختی میشود .

وی ادامه داد: پیامدهای اجتماعی حوادث عظیم همانند زلزله بر ساخته شدن آنومی، نابسامانی و عدم تعادل اجتماعی منجر میشود چراکه به هم خوردن الگوهای مرسوم و متعارف زندگی اجتماعی و فروپاشی نظام ساختارها و نهادهای اجتماعی، عدم تطابق شرایط با انتظارات و نیازهای به وجود آمده را در پی خواهد داشت در چنین شرایط و  آثار اجتماعی است که دگرگونی ها و تغییراتی از جمله فروپاشی تقسیم کار اجتماعی، تخریب شبکه های مردمی، آسیب پذیری خانواده و ... رخ مینماید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بدون تردید بحران می تواند در هر زمانی و برای هر شهری اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی شهروندان بسیار آسیب پذیر و نیازمند حمایت دیگران می شوند. ارایه خدمات مددکاری و روانشناحتی و همچنین اقدامات حساب شده و تاثیر گذار در موضوع بازتوانی اجتماعی و اقتصادی توسط افراد آموزش دیده و حرفه ای هم در حین بحران و هم در پس از بحران و با هدف  بازتوانی و توانمند سازی افراد و گروههای آسیب دیده نقش به سزایی در پیشگیری از آسیبهای فردی و اجتماعی پس از وقوع بحرانها دارد.

صادقی تاکید کرد: امروز  مصادف است با زلزله مهیب رودبار و منجیل که  در 32 سال پیش رخ داد و منجر مدفون شدن چندین روستا و فوت بیش از 37 هزار نفر از هموطنان عزیزمان گردید . ضمن گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان این حادثه مهیب ، میخواهم یک تذکر جدی به متولیان حوزه بحران در شهر تهران بدهم که زلزله صرفا امداد و نجات نیست بلکه از پیش از وقوع بحران باید فکر اساسی برای بازتوانی روحی ، معنوی ، اقتصادی و اجتماعی افراد آسیب دیده کرد تا در کمترین زمان ممکن شرایط اجتماع به حالت قبل و چه بسا به شرایطی بهتر از گذشته برگردد.

وی تصریح کرد: لازم است تا دستگاه های متولی مثل هلال احمر، بهزیستی، شهرداری تهران و وزارت بهداشت حتی نهادهایی مثل  کمیته امداد امام خمینی (ره) برنامه دقیق و جامعی برای موارد زیر پس از وقوع حادثه داشته باشند:

1-شناسایی متخصصان و نخبگان همانند مددکاران اجتماعی و روانشناسان، آموزش آنها و شبکه سازی ایشان برای حوادث و بحران های بزرگ،

2-شناسایی مراکز تجمع افراد آسیب پذیر در بحران مثل مراکز نگه داری از سالمندان و کم توانان، مراکز نگه داری از کودکان و ... صورت پذیرفته و تمهیداتی برای رفع خطر ، مقاوم سازی و آموزش افراد و کادر حاضر در اماکن صورت پذیرد.

3-زمینه و زیر ساخت لازم برای آموزش و سازماندهی تشکل های مردم نهاد تخصصی در حوزه بازتوانی فراهم شود.

4-ایجاد مراکز مشاوره اقتصادی توسط سازمان های اقتصادی و ارائه خدمات اشتغال و کارآفرینی به شهروندان در معرض خطر صورت پذیرد.

5- هدایت ظرفیت های خیرین و موسسات خیریه به موضوعات حوزه بحران و طراحی نقش و واگذاری امور به این مجموعه ها در زمان حوادث.

6- آموزش و سازماندهی روحانیون جهت حضور در بحران ها با هدف تسلی بخشی به بازماندگان،

7- برنامه ریزی جهت حضور هنرمندان با هدف روحیه بخشی و سرگرمی بازماندگان بحران ها.

کدخبر: 794933 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟