لزوم پرداخت حق و حقوق مالکین فرحزادی در طرح ساماندهی حریم رودخانه / توقف بلندمرتبه سازی در جوار باغ گیاه شناسی

به گزارش رکنا، سیداحمد علوی، عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه چهل ام شورای شهر تهران با اشاره به طرح ساماندهی حریم رودخانه فرحزاد گفت: متاسفانه در فرآیند ساماندهی رود دره فرحزاد شاهد بی توجهی به منافع شهروندان هستیم.

وی افزود: این ساماندهی نباید به شکلی اتفاق بیفتد که حق و حقوق تاریخی ساکنان با یک حکم نادیده گرفته شود. ساکنان این محله از دیرباز و قبل از تصویب قانون حریم رودخانه، در حریم رودخانه صاحب ملک بوده اند و اکنون نباید بدون در نظر گرفتن حق و حقوق این افراد و پرداخت مبلغی املاک آنها را تصاحب کرد.

علوی با اشاره به لزوم اجرای قانون حریم رودخانه گفت: مطابق قانون حریم رودخانه باید آزاد شود اما با در نظر گرفتن حقوق حقه مالکین حقیقی فرحزاد و پرداخت ما به ازای آن. انتظار داریم سازمان آب و فاضلاب که متولی امر است و دادستانی در صدور احکام قضایی حقوق شهروندان و منافع مردم را رعایت کنند.

وی تذکری دیگر به ماجرای عجیب تملک چندباره برخی املاک در فرحزاد اشاره کرد و افزود: طبق اطلاعاتی که رسیده املاکی که در دوره های گذشته توسط شهرداری تملک شده، بار دیگر به قصد سودجویی به تصرف افرادسودجو درآمده تا با زد و بند ملک را دوباره به شهرداری بفروشند.

رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران تاکید کرد: درخواست دارم تا سریعاً به این موضوع رسیدگی و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی شوند.

وی همچنین در مورد ساخت و ساز و بلند مرتبه سازی در جوار باغ گیاه شناسی در تذکری گفت: باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به وسعت ۱۴۵ هکتار در اراضی چیتگر قرار دارد و به علت نوع کاربری و طراحی با شماره ثبت ۳۶۵ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت گردیده است.

علوی ادامه داد: اما متاسفانه امروز شاهد هستیم که حریم میراثی باغ گیاه شناسی ملی ایران به عنوان یک فضای ثبت شده، با ساخت و ساز و بلند مرتبه سازی مورد تعرض قرار گرفته و باید هرچه سریعتر متولیان میراث در این مورد اقدام مؤثری را  لحاظ دارند.

وی یادآور شد: در حال حاضر یکی از شرکت تعاونی مسکن در صدد بلند مرتبه سازی و تغییرکاربری اراضی موصوف می باشد.

سید احمد علوی افزود: با توجه به اهمیت فضاهای باغ ملی گیاه شناسی به عنوان ذخایر ملی کشور و ارزش آن در سطح ملی و بین المللی در تهران، و همچنین تاثیردر فضای زیست محیطی تهران باید تجدید نظر در این ساخت و سازها به نفع مردم و گردشگری شهر تهران صورت بگیرد.

کدخبر: 763618 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟