انتقاد به دستی بودن مدیریت عملیات در آتش‌نشانی/ تامین مسکن، در صدر مشکلات نیروهای آتش‌ نشان

عضو شورای شهر تهران از دو ایستگاه آتش نشانی در پایتخت بازدید کرد. بمناسبت روز آتش نشانی ، امانی از برخی ایستگاه های آتش نشانی تهران بازدید کرد.

به گزارش رکنا، ناصر امانی، ضمن تبریک روز آتش‌نشان با اشاره به بازدید خود از مرکز کنترل و فرماندهی و دو ایستگاه آتش‌نشانی شهر تهران گفت: امروز به مناسبت روز آتش‌نشان و نقش و اهمیتی که در حفظ ایمنی شهر و شهروندان دارد به عنوان نماینده مردم احساس وظیفه کرده که پای درد و دل آتش‌نشانان بشینم و همزمان از میزان آمادگی‌شان مطلع شوم. از مرکزی بازدید کردم که فعالیت آن کم‌تر به چشم مردم می‌آید، مرکزی که تماس‌های دریافتی سامانه 125 از سراسر شهر به این نقطه مخابره می‌شود. این افراد بنا بر موقعیت هر محل،تماس‌ها را بین ایستگاه‌های مختلف توزیع می‌کنند و عملیات پیشگیری و نجات اتفاق میفتد.

او با اشاره به خدمت 160 نفر در این مرکز گفت: همه این افراد آتش‌نشانانی هستند که به عنوان اپراتور فعالیت کرده و بعد از مدتی به مرحله‌ای که می‌رسند به ایستگاه‌ها برای خدمت اعزام می‌شوند. مطابق با گزارش همکاران آتش‌نشان، تعداد پرسنل این مرکز کم است و باید تعداد آن‌ها افزایش پیدا کند تا فشار بر روی افراد کم شود.

امانی تاکید کرد: به اضافه اینکه به اعتقاد بنده و همکاران ما در این سازمان؛ از نیروهای آتش‌نشان نباید برای اپراتوری استفاده کرد، بلکه باید نیروهایی که در زمینه اپراتور آموزش دیده، صبر زیادی برای تماس‌ها از جمله تماس‌های مزاحم دارند و اساسا برای این کار در نظر گرفته شده‌اند، استفاده شود.سازمان آتش‌نشانی باید برای این موضوع فکری کند، به اضافه اینکه لزومی ندارد لزوما از نیروی آقا استفاده شود، ما می‌توانیم از حضور نیروهای خانم در این مرکز بهره‌ ببریم که به واسطه ویژگی‌هایی که خداوند درون آن‌ها قرار داده، صبر و بردباری بیشتری دارند.

این عضو شورا با بیان اینکه ساختمان فعلی مرکز کنترل و فرماندهی جوابگوی نیازهای فعلی آتش‌نشانی شهر تهران نیست، اظهار می‌کند: این ساختمان در دهه 70 برای تعداد محدودی پرسنل ساخته شده اما بعد از آنکه ایستگاه‌های آتش‌نشانی توسعه زیادی در زمان شهرداری آقای قالیباف پیدا کرد و پرسنل نیز افزایش کرد، طبیعتا نیازها متفاوت شده اما ساختمان همان ساختمان است و متناسب با نحوه چینش اداری این سازمان نیست. در نتیجه یکی از خواسته‌ها این بود که مکان‌یابی ساختمان و یا زمینی مناسب انجام گیرد تا پاسخگوی نیازهای فعلی این مرکز باشد.

بازدید امانی از آتش نشانی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت سیستمی بودن فعالیت‌ها در شهرداری تهران، اظهار کرد: بر این تصور بودم که با توجه به پیشرفتی که فناوری و تکنولوژی در شهرداری تهران کرده است باید همه اقدامات مرکز سیستمی باشد اما متاسفانه برخی از عملیات‌ها هنوز دستی انجام می‌گیرد. یعنی؛ تعدادی از مراحل کار را در فرم‌هایی ثبت می‌کنند که سازمان برایشان تعریف کرده است در حالی که تمام این فرم‌ها می‌تواند سیستمی شود. فرد مجبور است همزمان به تلفن جواب بدهد، به سیستم نگاه کند و یادداشت بردارد که این اتفاق قطعا سبب بروز خطا می‌شود.

او ادامه داد: در این مرکز نقشه تهران بسیار بزرگ در دیوار نصب شده و آن‌ها آدرس‌ها را دستی نوشته و بر روی نقشه می‌چسبانند؛ یعنی از سیستم‌های بسیار سنتی برای مدیریت عملیات در سازمان آتش‌نشانی استفاده می‌شود در حالی که سازمان فناوری و اطلاعات جهت راحت کردن فرایندها باید کار را سیستمی و یا حتی الکتریکی کند. هرچند سیستمی شدن همه فرایندها اهمیت دارد اما اگر بنا است فرایندهای اداری سیستمی شود، مرکز کنترل عملیات سازمان آتش‌نشانی که با ایمنی شهر و شهروندان در ارتباط بوده در اولویت است.

امانی با اشاره به مشکلات پرسنلی و معیشتی نیروهای آتش‌نشان، تاکید کرد: اولین مشکل، تامین مسکن برای کارکنان است که متاسفانه به جز در زمان آقای قالیباف که چند صد واحد مسکن به پرسنل واگذار شده، واگذاری مسکن متوقف شده است و در حال حاضر نیروهایی داریم که از راه‌های دور و شهرستان‌های اطراف تهران به سر کار می‌آیند و این خستگی در روحیه‌شان اثر می‌گذرد ضمن اینکه حجم زیادی از دریافتی پرسنل صرف اجاره مسکن می‌شود و برایشان بار مضاعف ایجاد می‌کند. به اعتقاد من اگر شهرداری بتواند دغدغه مسکن را برای نیروهای آتش‌نشان مرتفع کند، کمک زیادی به روحیه آن‌ها کرده و سبب امیدواری می‌شود.

این عضو شورا مشکل بعدی را ضعف در  خدمات درمانی آتش‌نشانان دانسته و تاکید کرد: آتش‌نشانان به دلیل نوع فعالیتی که دارند باید به طور مرتب آمادگی جسمانی خود را بالا ببرند و اگر در حین ماموریت آسیب دیدند باید با مراکز درمانی شهرداری در ارتباط بوده و از خدمات دفترچه‌های بیمه استفاده کنند اما این حوزه رضایت نداشتند و معتقد بودند خدماتی که در گذشته به آن‌ها ارائه می‌شد، افت پیدا کرده و بخشی از هزینه‌های درمانی در مراکز شهرداری را باید خودشان پرداخت کنند. موضوعی که با توجه به شرایط کاری سازمان باید پیگیری شود.

امانی اظهار کرد: موضوع بعدی بازنشستگی نیروهای سازمان آتش‌نشانی است که بنده در صحن شورا نیز تذکر دادم؛ بر اساس آیین نامه‌ای که تصویب شده اگر کسی ۲۰ سال سابقه خدمت در  مشاغل خاص داشته باشد با ۱۰ سال ارفاق یعنی با ۳۰ سال حقوق و مزایای کامل بازنشست می‌شوند. اما آتش‌نشانان تهرانی چون تابع صندوق بازنشستگی شهرداری تهران هستند به جای ۱۰ سال از پنج سال سنوات ارفاقی برخوردار می شوند؛ یعنی به جای ۳۰ روز حقوق کامل با ۲۵ روز حقوق بازنشست می‌شوند.این موضوع باید به جد پیگیری شود.

او با اشاره به بازدیدش از دو ایستگاه آتش‌نشانی در خیابان‌های ملاصدرا و کریم‌خان زند نیز گفت: مشکلات پرسنلی همه نیروهای سازمان آتش‌نشانی مشابه یکدیگر است اما برخی از ایستگاه‌ها نیز مشکلات خاص خود را دارند؛ برای مثال ایستگاهی که در یکی از خیابان‌های فرعی کریم‌خان بود امکانات لازم برای ورزش نیروهای آتش‌نشان را نداشت و آن‌ها برای افزایش آمادگی جسمانی خود مجبور بودند مسافت طولانی را تا رسیدن به باشگاهی طی کنند.

امانی با بیان اینکه هدف از این بازدید، بررسی وضعیت نیروهای عملیاتی که در صف مقابله با ناامنی قرار دارند، بود، تاکید کرد: خوشبختانه نیروها آمادگی بسیار بالایی داشتند و از تجهیزات و امکانات نیز راضی بودند. یکی از نردبان‌های 56 متری که بعد از حادثه پلاسکو در زمان شهرداری آقای قالیباف خریداری شده بود، در ایستگاه خیابان کریم‌خان بود، زیرا در محدوده مرکزی قرار دارد و تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه نیز زیاد است.

کدخبر: 725210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟