دومین محله گردی عضو شورای شهر از مناطق آسیب دیده تهران/ پیشنهادی برای حل معضل چندین ساله فاضلاب "عباس آباد"

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران از محله عباس آباد بازدید کرد. این عضو شورای شهر در بازدید از عباس آباد بر حل مشکلات فاضلاب این منطقه تاکید کرد.

به گزارش رکنا، عباس‌آباد، محله‌ای در حریم شهر تهران؛ سرانه فرهنگی و ورزشی پایین آن هرچند سبب گلایه ساکنانش شده اما بزرگ‌ترین معضل، بوی تعفن کانال فاضلابی است که از حاشیه آن گذر می‌کند. کانالی که زمانی از خانه‌های مسکونی فاصله زیادی داشته اما در سایه ساخت و ساز گسترده، حالا همسایه آن‌ها است. این کانال از مرکز تصفیه جنوب خارج شده و به سمت ورامین می‌رود. مطابق با بررسی‌ها؛ حجم فاضلاب وارداتی به این تصفیه خانه بیش از ظرفیت است و بخشی از این فاضلاب بدون تصفیه وارد محیط زیست می‌شود.

استفاده از آن برای آبیاری مزارع کشاورزی مدتی از سوی رسانه‌ها مطرح و جنجال‌های بسیاری را به همراه داشت اما بعد از گذشت بیش از ۳ دهه از هم‌نشینی مردم و این کانال، دوباره در روزی که ناصر امانی، عضو شورای ششم شهر تهران در دومین محله‌گردی سرزده خود از جنوب پایتخت، کوچه به کوچه با مردم بر سر مشکلاتشان صحبت می‌کند، به عنوان اولین و شاید تنها ابر مشکل محله از سوی اهالی مطرح می‌شود.

جولان موش‌ ها در جوار کانال فاضلاب محله  

همزمان کانال سرخه حصار در حاشیه محله عباس‌آباد، آب‌های سطحی و فاضلاب را از مناطق ۴.۱۳، ۱۴.۱۵ و ۲۰ عبور می‌دهد. زمستان‌ها حجم آب کانال افزایش پیدا می‌کند و بوی شدیدتری ایجاد می‌کند. وجود حیوانات موذی مثل موش که شرایط زیستی مناسبی برایشان از رهگذر این کانال ایجاد شده، یکی از دیگر از معضلات محله است.

اهالی می‌گویند افراد زیادی برای بازدید به این محل آمده‌اند اما مشکل کانال حل نشده است. برخی از زنان محله برای رهایی از بوی آن راهکار هم ارائه می‌دهند؛ می‌گویند «طلاهایمان را می‌فروشیم اما چند کامیون سیمان در این کانال خالی خواهیم کرد.»

ناصر امانی

سقوط کودکان در کانال فاضلاب محله «عباس آباد» در پی سرقت میله‌های محافظ

همجواری کانال و خانه‌های مسکونی ناامنی هم به بار آورده است، از بریده شدن میله‌های حفاظ اطراف کانال توسط معتادان متجاهر و افتادن بچه‌ها در کانال تا تبدیل شدن حاشیه آن به زباله‌دانی. به اضافه آنکه وصل نشدن فاضلاب محله به شبکه فاضلاب شهر تهران سبب شده، بخشی از فاضلاب خانگی سر از جوی‌های آب دربیاورد.

آنطور که افشار، شهردار منطقه ۲۰ در جمع اهالی محل با حضور عضو شورا مطرح کرد؛ بارها درباره میزان نیترات کانال فاضلاب با شرکت آبفا مکاتبه کرده و گفته که میزان آن از حد استاندارد بالاتر است و به همین دلیل سبب رشد جلبک در محدوده عبوری آن می‌شود. موضوعی که از سوی این شرکت مورد پیگیری قرار نگرفته است.

به گفته او هرچند ایمن‌سازی اطراف کانال بر عهده این شرکت است اما با پیگیری عضو شورا و برای ایمنی مردم در قسمت‌هایی که حفاظ فلزی بریده و دزدیده شده‌اند، حفاظ جدید از سوی شهرداری تهران نصب خواهد شد و طعمه‌گذاری برای موش‌ها با قدرت بیشتری پیگیری می‌شود.

علت جاری شدن فاضلاب خانه‌ها در جوی‌ های آب

او همچنین دلیل جاری شدن فاضلاب خانه‌ها در جوی‌های آب را کوچک بودن متراژ آن‌ها دانسته و گفت که؛ اغلب خانه‌ها برای فاضلاب دستشویی خود یک چاه جزبی ایجاد کردند اما به دلیل متراژ پایین خانه، فاضلاب روشویی رو احداث نکرده و آن را به سمت کوچه و جوی آب هدایت می‌کنند. موضوعی که سازمان محیط زیست باید به آن ورود کند.

افشار از امانی خواست تا جلسه‌ای مشترک میان شرکت آبفا و شهرداری تهران برای حل معضل فاضلاب محله از سوی پارلمان شهری ترتیب داده شود و در عین حال وعده داد که نظافت جوی‌های آب، مخازن زباله‌ها و کوچه‌ها را با دقت بیشتری برای رفاه حال اهالی پیگیری می‌کند.

بوستان امام علی نیز یکی دیگر محل‌هایی بود که اهالی نسبت به نور کم و شرایط فضای سبز آن گلایه داشتند. گل فروش محله حتی پیشنهاد گل‌کاری پارک به هزینه خود به شرط مجوز شهرداری را مطرح کرد. اما به گفته افشار؛ وزارت نیرو اعلام کرده که باید ساعت ۱۲ شب چراغ‌های پارک‌ها خاموش شود. همزمان در واکنش به نامناسب بودن فضای سبز وعده بهبود شرایط داد و از حق‌آبه کم شهرری برای آبیاری فضای سبز نیز گلایه کرد.

محله عباس‌آباد همچنین میزبان مادری است که بار زندگی ۶ بچه معلول خود را به دوش می‌کشد و در ایام محرم و صفر، خانه کوچکش مامن محبان حسین (ص) است. امانی عضو شورا در محله‌گردی خود به سراغ این خانواده نیز رفت. خانواده‌ای که شرایط سخت اقتصادی بیشتر از دیگران در زندگی آنان نمود پیدا کرده است.

ناصر امانی

رها شدگی ۲۰ساله سازه مدرسه‌ای در محله «عباس آباد» شهر ری

اما زندگی فقط به این خانواده سخت نگرفته است؛ حضور دو خانواده در محل دانشگاه پیام نور شهر ری نیز شرایط ویژه‌ای ایجاد کرده است. آنطور که اهالی عباس‌آباد می‌گویند؛ ۱۴ سال پیش که دانشگاه پیام نور در محل فعلی خود احداث می‌شود، یک مدرسه که اوایل دهه ۸۰ توسط خیری ساخته شده و دو خانه در محوطه آن قرار داشته‌اند.

در حال حاضر نه تکلیف جابه جایی خانواده‌ها و خانه‌های آن‌ها در داخل دانشگاه مشخص شده و نه مدرسه‌ای که در این بی‌مدرسه‌ای محل عباس‌آباد بدون استفاده رها شده و پنجره و چارچوب‌هایش از سوی معتادان متجاهر و یا افراد بی‌خانمان به سرقت می‌رود. وزارت آموزش و پرورش از وجود چنین مدرسه‌ای بی‌خبر بوده اما با پیگیری مدیران محله پی به وجود آن می‌برد که البته خروجی نداشته و سازه مدرسه به حال خود و بدون استفاده رها شده است. مدتی نیز دانشگاه پیام نور بر آن ادعای مالکیت داشته که فعلا این ادعا از سوی مراجع قضایی رد شده است.

انتقاد به تغییر کارکرد سرای محله

یکی از اهالی محله به تغییر کارکرد سرای محله نیز انتقاد داشت. او می‌گفت؛ سرای محله‌ای که با پول شهروندان و برای خدمت به آن‌ها ایجاد شده چرا باید به برخی از کسب و کارها اجاره داده شود؟چرا به طور کامل در خدمت نیازهای آموزشی محله قرار نمی‌گیرد و اجاره دریافتی از کسب و کارها صرف چه اموری می‌شود؟

موضوعی که عضو شورا نیز بر آن تاکید کرد و گفت که؛ سرای محله باید محلی برای ارائه خدمات رفاهی از جمله کلاس‌های مختلف آموزشی برای بچه‌ها باشد اما بعد از شیوع کرونا از آنجایی که سرای محله هیچ بودجه‌ای از شهرداری تهران نمی‌گیرد، با مجوز از سوی شهرداری اقدام به اجاره قسمت‌های مختلف ساختمان جهت درآمدزایی برای تامین حقوق و دستمزد کارکنان و اداره سرا کرده است.

همچنین سازمان بازرسی شهرداری نیز بر هزینه‌کرد این سراها نظارت دارند و آنطور که مدیر محله می‌گوید؛ بخشی از درآمد سرا صرف کمک‌رسانی به افراد نیازمند نیز می‌شود.

فقر سرانه‌ های ورزشی و فرهنگی

محله عباس‌آباد، همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد دچار فقر سرانه‌های ورزشی و فرهنگی است؛ موضوعی که به گفته امانی، عضو شورا نیازمند همکاری دوجانیه دولت و شهرداری است. بازدید این عضو شورا از محله عباس آباد شهر ری ساعت ۹ صبح آغاز و در ساعت ۱۳ به پایان رسید.

کدخبر: 723634 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟