شهروندان در پروژه‌های بهسازی محیطی چه نقشی دارند؟

به گزارش رکنا، میتراکریمی در نخستین کارگاه آموزشی با عنوان "جایگاه بهبود کیفیت قلمروهای عمومی در بازآفرینی شهری" که ویژه مدیران شهری، شهرداری ها، اعضای شورای شهر، اعضای ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان ها و متخصصین و حرفه مندان منطقه یک کشور (استان های تهران، قزوین، مازندران، سمنان، شرق سمنان، گلستان، البرز و قم) از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

کریمی با بیان این که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری 3268 هکتار از مساحت شهر تهران بافت فرسوده است، خاطرنشان کرد: تراکم بالای جمعیت، کمبود خدمات عمومی، جذابیت های پایین سرمایه گذاری، کیفیت پایین محیط شهری، وجود آسیب های اجتماعی، فقدان عرصه عمومی قابل بهره برداری، وجود فضاهای رها شده و ناامن و پایین بودن حس تعلق به زندگی از جمله مهمترین ویژگی های محدوده های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

معاون توسعه محله ای سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: ارتقای کیفیت فضاهای شهری، ایجاد فضای جمعی و ساماندهی عرصه های رها شده و فاقد کیفیت می تواند بخشی از مشکلات محدوده های فرسوده و ناکارآمد را بهبود داده و سطح خدمات قابل ارائه به ساکنان، حس تعلق به محله و ارزش افزوده در بافت را ارتقا بخشیده و باعث بهبود وضعیت بصری محله و ایجاد و تسهیل تعاملات اجتماعی گردد.

کریمی با اشاره به اسناد فرادست و تشریح ارکان اصلی برنامه بازآفرینی شهری، یاد آور شد: اجرای برنامه های بهسازی محیطی با رویکرد ارتقاء کیفیت عرصه های عمومی و ساماندهی و بهسازی فضاهای شهری، پیاده راه ها، بناها و محوطه های با ارزش تاریخی در محلات بافت فرسوده در برنامه توسعه پنج ساله سوم مورد تأکید قرار گرفته است.

وی به تدوین دستورالعمل اجرای پروژه های بهسازی محیطی اشاره کرد و گفت: این پروژه ها موجب ارتقای کیفی قلمرو عمومی در محدودۀ بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، به ویژه محلات هدف بازآفرینی شده و از طریق تجهیز و توسعۀ فضاهای شهری، ارتقای زیرساخت‌ها (شبکه تأسیسات و عبور و مرور) و توسعه و بهبود خدمات روبنایی با حداقل مداخله و حداکثر تاثیرگذاری محیطی در مقیاس‌های مختلف در دو گونۀ خطی (بهسازی محیطی معابر) و نقطه‌ای (فضاهای باز شهری و پاتوق‌های محله ای) از مقیاس واحد همسایگی تا شهر، بر اساس خواست و نیاز ساکنان و همچین اسناد مطالعاتی، تعریف و اجرایی می‌شوند.

معاون توسعه محله ای سازمان نوسازی شهر تهران اهداف اجتماعی، زیست محیطی، کالبدی و اقتصادی را از جمله اهداف اجرای پروژه های بهسازی محیطی عنوان کرد و ضمن معرفی و توضیح چند نمونه از پروژه های سازمان نوسازی، متذکر شد: شهروندان نقش فعالانه ای در پروژه‌های بهسازی محیطی از بدو تعریف تا بهره برداری ایفا می‌کنند و در تمامی مراحل انجام طرح، مشارکت آنان به طرق مختلف جلب و اعمال می‌شود؛ حتی در زمان اجرای پروژۀ سعی بر استفاده از نیروهای بومی می‌باشد.

مهمترین معیارهای انتخاب پروژه های بهسازی محیطی

به گفته کریمی نیاز سنجی دفاتر توسعه محله ای، استناد به برنامه توسعه محلات، بررسی سرانه های خدماتی محلات، نظرات و درخواست های شهرداری های مناطق، میزان تحقق پذیری پروژه ها، اولویت بخشی به محلات کم برخوردار و ... از جمله مهمترین معیارهای انتخاب پروژه های بهسازی محیطی است.

کریمی در ادامه سخنرانی خود در این کارگاه آموزشی مجازی به ارائه توضیحاتی در خصوص پروژه های بهسازی محیطی سازمان نوسازی شهر تهران در سال جاری پرداخت و بر ضرورت جلب مشارکت ساکنان و ذی نفعان در کلیه مراحل از تعریف و برنامه ریزی تا بهره برداری، همکاری مداوم شهرداری منطقه و ناحیه در کلیه مراحل اجرایی و ارزیابی پس از اجرای پروژه ها تأکید کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 577152 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟