انتقاد عضو شورای شهر تهران از توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های شهروند

به گزارش رکنا،  امروزه به دلیل ارزانی، سبکی و مقاومت استفاده از کیسه‌های نایلونی بیشتر شده و همین امر طی سال‌های اخیر وجود پلاستیک را به تهدیدی برای طبیعت و محیط زیست تبدیل کرده است.

مواد مختلفی که از کاغذ، پارچه، شیشه و فلزات تشکیل شده‌اند، پس از استفاده توسط انسان در اماکنی دور از مناطق مسکونی به شکل‌های درست یا نادرست دفن می‌شوند که در هر دو صورت باعث آلودگی زیست محیطی و آسیب به طبیعت می‌شوند. در این بین مواد پلاستیکی زمان بیشتری را برای تجزیه پذیری و ترک طبیعت به خود اختصاص می‌دهند. بطری‌های پلاستیکی ۴۵۰ سال و کیسه‌های پلاستیکی ۱۵ سال زمان برای تجزیه نیاز دارند.

حال به تازگی برخی از دوستداران محیط زیست موفق شده‌اند کیسه‌های پلاستیکی را تولید کنند که حداکثر زمان تجزیه پذیری آن‌ها بین ۱۸ تا ۲۴ ماه است، لذا این امر مورد استقبال فروشگاه‌های زنجیره‌ای که حجم زیادی از مصرف نایلون را به خود اختصاص می‌دهند، قرار گرفته است.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بار‌ها نسبت به عدم استفاده از کیسه‌های نایلونی به فروشگاه‌های مختلف از جمله شهروند که از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران است، تذکر داده‌ایم، اما هنوز شاهد استفاده از کیسه‌های نایلونی در فروشگاه‌های شهروند هستیم.

لزوم استفاده از کیسه های تجدیدپذیر در فروشگاه های زنجیره ای

در واکنش به این صحبت‌ها مسعود سریع القلم مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:کیسه‌های نایلونی که شهروند در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، تجزیه پذیر هستند و پس از ۱۸ تا ۲۴ ماه کاملا تجزیه می‌شوند.

وی افزود: ما برای عرضه این کیسه‌ها هزینه بیشتری را متحمل می‌شویم و امیدواریم به تدریج همین کیسه‌ها را هم حذف کنیم و فقط شاهد استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای باشیم.

مدیر عامل فروشگاه‌های شهروند با بیان اینکه در بسیاری از نقاط دنیا برای حمایت از محیط زیست این نوع کیسه‌های نایلونی با قیمت بیشتری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، گفت: در حال حاضر پولی کردن کیسه‌های نایلونی تجزیه پذیر برای ما امکان پذیر نیست و نیازمند یک حرکت دسته جمعی از سوی همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم.

سریع القلم خاطر نشان کرد: علاوه بر این ما از یک سال گذشته در همه صندوق‌های فروشگاه‌های شهروند، کیسه‌های پارچه‌ای را با تخفیف ویژه در معرض فروش گذاشتیم.

همچنین زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه شروع فرآیند استفاده نکردن از پلاستیک و مواد تجزیه ناپذیر حرکت پسندیده‌ای است، اظهار کرد: فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره بار که مشتریان بیشتری دارند، بهتر است تا آنجا که می‌توانند از کیسه‌های نایلونی استفاده نکنند و مردم هم به سمتی بروند که کیسه‌های نایلونی را از سبد مصرف خانواده خارج و کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین آن‌ها کنند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشور‌های اروپایی استفاده از کیسه‌های نایلونی به حداقل رسیده است و مسئولان آن‌ها سعی دارند که به طور مرتب با قوانین محدود کننده استفاده از کیسه‌های نایلونی را از سبد مصرفی خانوار‌ها خارج کنند.

حال در شرایطی که مردم سایر نقاط دنیا نگران محیط زیست خود هستند و به همین منظور سیاست‌هایی را برای استفاده کمتر از کیسه‌های نایلونی تدوین کرده‌اند، ضروری است که در کشور ما هم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در اقدامی مشترک آغازگر خداحافظی با کیسه‌های نایلونی تجدید ناپذیر باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 506029 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟