به گزارش رکنا،  طهمورث گودرزی صبح امروز در بازدید از تصفیه خانه فاضلاب شهر یاسوج با اشاره به انتشار برخی از مطالب و اخبار در مورد منشا بوی بد در برخی از مناطق شهر یاسوج اظهار کرد: در این مطالب که هیچگونه پشتوانه فنی و علمی ندارند گاهاً آب و فاضلاب و سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهر یاسوج متهم می‌شوند که این موضوع از اساس اشتباه و غیر واقعی است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: تصفیه خانه فاضلاب شهر یاسوج از نوع لاگون هوادهی و سیستم هوازی است و در این سیستم موادی که تولید می شوند دارای بوهای آزار دهنده نمی‌باشند مگر اینکه به واسطه قطع سیستم هوادهی به مدت بیش از 4 ساعت، سیستم بی‌هوازی شده و ایجاد بو کند.

گودرزی عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب جهت جلوگیری از این موضوع و رفع مشکل قطعی برق اقدام به نصب دیزل ژنراتور اضطراری کرده که بلافاصله بعد از هرگونه نوسان قطعی و نوسان در شبکه برق، سیستم دیزل ژنراتور وارد مدار می‌شود تا در روند تصفیه فاضلاب خللی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه بوی فاضلاب تازه و ورودی به تصفیه خانه در حدی نیست که در سطح وسیع منتشر شود تصریح کرد: گاها برخی از لجن کش‌ها به صورت غیرمجاز با رها کردن فاضلاب‌های سپتیک خانگی در خطوط انتقال فاضلاب باعث ایجاد مشکلات فنی در روند تصفیه فاضلاب می‌شوند.

گودرزی یادآور شد: ورود فاضلاب‌های سپتیک توسط تانکرهای تخلیه فاضلاب خانگی و صنعتی به شبکه و خطوط انتقال فاضلاب شهری باعث خروج گاز از فاضلاب و تجمع آن در منهول و نهایتاً خروج به محیط بیرونی می شود که باعث ایجاد بو در مناطق اطراف و بالا دست خواهد شد که البته آبفای استان هم به جد با مسببین این کار غیرقانونی برخورد خواهد کرد و راهکارهای لازم را برای رفع این نقیصه و قانون شکنی ارائه داده است.

وی با اشاره به دومین عامل ایجاد بوی نامطبوع در مناطق پایین دست و غربی شهر یاسوج گفت: فاضلاب‌های سطحی رها شده در پائین دست این شهرک ها و سپتیک شدن آن ها در نهایت باعث ایجاد بو خصوصاً در شب هنگام می‌شود.

این مسؤول در آبفا یادآور شد: ساکن شدن فاضلاب های سطحی در پایین دست باعث تولید مواد بودار خصوصاً هیدروژن سولفوره خواهد شد.

گودرزی در مورد علت انتشار بوی نامطبوع در هنگام شب و پس از غروب آفتاب نیز توضیح داد و گفت: صعود گازها در هوای گرم به صورت عمودی است و شب هنگام که هوا رو به خنکی می رود حرکت گازها بصورت افقی است و همین مسئله باعث می شود گازها توسط باد به سمت منازل مسکونی و محلات اطراف آن هدایت شوند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان از تمام کارشناسان صاحب‌فن، اصحاب رسانه و شهروندان دعوت کرد تا برای پی بردن به صحت و سقم حرفای مطرح شده، از روند کمی و کیفی تصفیه خانه فاضلاب شهر یاسوج بازید به عمل آورند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 496692 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟