انتقاد محسن هاشمی از بی‌توجهی ۷ ساله دولت به متروی تهران

به گزارش رکنا، به گزارش رکنا، محسن هاشمی در حاشیه برگزاری صد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همانطور که می‌دانید گزارش حسابرسی تنها در حد یک گزارش است و مثل یک طرح و لایحه نیست که شورای شهر تهران در ارتباط با آنها نظر بدهد.

وی تصریح کرد: گزارش حسابرس بر اساس قوانین شهرداری و قانون شوراها باید در صحن ارائه شود و طی این سال‌ها نیز این روند ادامه داشته است و با توجه به اینکه گزارش تلفیق بودجه 93 شهرداری تهران دارای بیش از 200 بند بوده است به همین دلیل این گزارش در صحن شورا ارائه شد.

رئیس شورای شهر تهران در ارتباط با رسیدگی به بندهای گزارش حسابرس شورای شهر تهران گفت: در گذشته هم حسابرس‌های شورا با حضور در صحن شورا، گزارش‌های حسابرسی خود را ارائه می‌کردند و نباید اینگونه تصور کرد که تخلفاتی که در گزارش آمده قطعی است. باید پس از ارائه این گزارش، پاسخ نماینده شهرداری تهران را نیز بشنویم و پس از ارائه نظر نماینده شهرداری؛ گزارش حسابرسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: در ادامه نیز مجددا فرصتی به شهرداری داده می‌شود تا نظر خود را در ارتباط با گزارش حسابرسی بدهد و توضیحات خود را مطرح کند که البته شهرداری می‌تواند بین یک تا دو ماه نسبت به بندهای مورد نظر شورا توضیحاتی را ارائه کند.

وی ادامه داد: پس از این مرحله گزارش به کمیسیون نظارت وحقوقی شورای شهر تهران ارسال می‌شود و بندهایی که به عنوان تخلف احتمالی برای شورا احراز شود به دو جا می‌تواند ارسال شود، یکی به هیئت تخلفات در شهرداری تهران که عمدتا در این موارد حکم صادر می‌کند و بعضا حس می‌شود که برخی از تخلفات حقوقی، قضایی و کیفری است که در نهایت این تخلفات به قوه قضائیه ارسال و رسیدگی خواهد شد و فکر می‌کنم این فرآیند چند ماهی طول بکشد.

رئیس شورای شهر تهران خطاب به خبرنگاران تاکید کرد: شما نباید به گونه‌ای تصور کنید که این تخلفات قطعی است چرا که در تمام گزارشات حسابرس قاطع و رک موارد را مطرح می‌کنند که پس از آن، این موارد مورد بررسی و در نهایت نتیجه‌گیری خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در گزارش حسابرسی؛ افراد می‌توانند اسامی شرکت‌ها را نیز بیاورند گفت: در این ارتباط منعی وجود ندارد و موضوع محرمانه‌ای نیست مگر اینکه مهر محرمانه‌ای در گزارشات خورده باشد که عملا چنین چیزی در مجموعه شهرداری وجود ندارد و تنها در صورتی که موضوعی یا شرکتی در ارتباط با موضوعات امنیتی باشد آن موضوع در صحن ارائه نمی‌شود اما در کل موضوعات شهرداری، موضوعات محرمانه و مخفی نیست.

هاشمی همچنین در ارتباط با نامه فرماندار تهران در ارتباط با بازگشت عوارض طرح زوج و فرد در سال گذشته به حساب شهروندان گفت: بنده اطلاعی از این نامه فعلا ندارم.

رئیس شورای شهر تهران در ارتباط با برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: این انتخابات به روش الکترونیکی و به صورت منظم برگزار شد و نهایتا 2 الی 3 ساعت بعد نتایج رای‌گیری با توجه به روش الکترونیکی مشخص و بر روی سامانه شورایاری‌ها بارگذاری شد.

وی ادامه داد: البته این نتیجه نهایی نیست و نتیجه نهایی پس از بررسی شکایات احتمالی و تخلفات بر روی سایت ستاد شورایاری‌ها بارگذاری خواهد شد.

هاشمی همچنین در خصوص صدور اعتبارنامه‌های شورایاری‌ها نیز گفت: این موضوع نیز پس از جمع‌بندی اسناد و مدارک منتخبین و همچنین نظر مراجع امنیتی صادر خواهد شد که فرآیند صدور اعتبارنامه‌های شورایاری‌ها نیز همانند نمایندگان مجلس است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در مجلس هم حتی شاید یک نماینده به اعتبارنامه یک نماینده دیگر اعتراض کند و این موضوع مورد تشخیص و بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت اعتبارنامه صادر خواهد شد که این فرآیند نیز در شورایاری‌ها پس از بررسی اعتراضات و صلاحیت‌ها انجام خواهد گرفت.

وی همچنین در ارتباط با بازبودن پرونده اعتراض و غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها از سوی سازمان بازرسی کشور در دیوان عدالت اداری گفت: این پرونده همچنان باز است ولی بنده از نتیجه آن اطلاعی ندارم.

هاشمی همچنین در ارتباط با اظهارات رئیس پلیس راهور تهران بزرگ مبنی بر اینکه اجرای طرح کنترل آلودگی هوا نه تنها ترافیک را کاهش نداده بلکه افزایش داده است، گفت: به هر حال طبیعی است که هر ساله 200 تا 300 هزار خودرو به شهر تهران اضافه می‌شود و بار ترافیکی افزایش می‌یابد ضمن اینکه شهروندان از ابتدا آگاهی کمتری را به طرح کنترل آلودگی هوا داشته‌اند و قاعدتا با چند هفته از اجرای طرح اطلاعاتشان بیشتر و شاید حضورشان در معابر بیشتر از گذشته شود.

وی با اشاره به اینکه توجه به حوزه حمل و نقل عمومی می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا و بار ترافیکی شهر شود گفت: از پلیس راهور، معاونت حمل و نقل و ترافیک و سایر بخش‌ها درخواست می‌کنیم که به وظایف خود در خصوص مسائل ترافیکی توجه ویژه‌ای را داشته باشند.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه طرح کنترل آلودگی هوا، طرحی بوده که مورد تایید شورای ترافیک قرار گرفته است گفت: شورای شهر تهران تنها تعرفه ورود به طرح کنترل آلودگی هوا را تصویب و تعیین کرده است.

هاشمی در ارتباط با آخرین وضعیت مترو تهران گفت: جای تشکر دارد و از همکارانمان در مترو در بخش ساخت و بهره‌برداری تشکر می‌کنیم اما انتظار داریم که توجه ویژه‌ای را به مدیریت تامین اعتبار داشته باشند. مترو در کشور سال‌هاست که بومی شده است و اگر اعتبار فراهم شود ما می‌توانیم سرعت ساخت و تجهیز مترو را داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از عدم عنایت دولت به مترو گفت: هفت سال است که دولت فاینانسی را در این بخش برای مترو پیش‌بینی نکرده است و امیدواریم در این بخش توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 492566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟