اقامت در چادرهای مسافرتی به آمار گردشگری اضافه شد

 اگرچه سالهای گذشته بسیاری از کارشناسان گردشگری از نحوه آمارگیری سفرهای نوروزی و احتساب نفر سفر و نفر شب اقامت انتقاد می‌کردند اما امسال دوباره همان روند آمارگیری غیراصولی تکرار شد.

در برخی از استان‌های آمار سفرهای نوروزی را از نحوه شمارش خودروهایی که وارد استان می‌شد، گرفتند به این ترتیب که هر خودرو اگر دارای چهار سرنشین باشد، تعداد ورودی به آن استان را نشان می‌داد.

در برخی دیگر از استان‌ها این آمار با تعداد نفراتی که در مواقع اضطراری در مساجد، حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی اسکان داده شده بودند، شمارش می‌شد. حتی آمار چادرهای مسافرتی نیز در این آمار گنجانده شد.

در استان فارس مدیرکل میراث فرهنگی روز هشتم فروردین اعلام کرد که از ۲۷ اسفند ۹۷ تا ۷ فروردین ۹۸ هتل‌ها، کمپ‌های موقت و کلاس‌های درس و منازل استیجاری و چادرهای مسافرتی و سالن‌های ورزشی دو میلیون و ۳۲۹ هزار و ۳۴۶ نفر شب اقامت ثبت شده است.

جالب اینجاست که مهدی جمال دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان سمنان در روز ۱۱ فروردین اعلام کرد که بیشترین میزان این اقامت‌ها به زائرسرا، مدارس و اقامتگاه‌های موقت مانند چادرهای مسافرتی و کانکس اختصاص دارد.

حتماً منظور او چادرهای مسافرتی در پارک‌ها و محوطه‌های باز نبوده است چون این استان نیز از بارش‌های شدید باران در امان نبود.

این نشان می‌دهد که آمارهای در بسیاری از استان‌ها متعلق به اسکان موقت مسافران در راه مانده و یا گرفتار است که در چادر اقامت کرده اند.

در استان خراسان شمالی وسایل نقلیه عبوری را شمرده و طبق آن آمار یک میلیون و ۴۶۵ هزار و ۵۸۴ نفری را از اول عید تا دهم فروردین اعلام کردند.

روز دهم فروردین در استان خوزستان و شهرستانی مانند اندیکا اعلام شد که ۱۲ هزار نفر در مدارس و مجتمع‌های اقامتی دیگر اسکان کرده اند.

در شهری مانند بوشهر نیز مهمانان نوروزی در کمپ‌های اضطراری اسکان داده شدند اما آمار اقامت در این استان با ظرفیتی که داشت، بسیار متفاوت بود.

همزمان با سیل در استان مازندران مدیرکل میراث فرهنگی این استان اعلام کرد که تا دهم فروردین ماه ۱۲ میلیون نفر شب اقامت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد رشد را نشان می‌دهد.

در استان سمنان نیز اعلام شد که بیشترین مسافران استان در شهر شاهرود اقامت کرده اند که در مجموع ۲۳ هزار و ۸۹۷ نفر شب شمارش شده اند. در کل استان نیز تا دهم فروردین ماه ۴۰۳ هزار و ۳۷۵ نفر اقامت کرده اند که رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 467401 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟