گمیش تپه در مسیر رسیدن به ساحل آرامش/تلاش برای نجات تپه نقره ای

بعدازظهر یازدهم فروردین ۹۸. مقصد گمیش تپه. این شهر در ۷۵ کیلومتری گرگان و در شمال غربی گلستان واقع است. برای رسیدن به آنجا از کردکوی و بندرترکمن گذشتیم تا به جاده خواجه نفس رسیدیم.

اواسط جاده خواجه نفس به گمیش تپه می رسیم، مأمور پلیس ماشین را متوقف می کند و می گوید: «با ماشین نمی توانید بروید، … قایق ها بالاتر ایستاده اند». پیاده می شویم. باد سردی می وزد… کفش هایم را عوض می کنم و چکمه می پوشم. دو طرف جاده ماشین پارک شده است. آمد و شد به سمت گمیشان در جریان است.

تا جایی که قایق ها ایستاده اند فاصله زیادی است. پیاده می رویم. خودروهای سنگین راهداری در حال تردد هستند و امدادرسانی در جریان است. بعد از چند روز مسدودی جاده، امروز کمک های مردمی با سرعت بیشتری به دست مردم می رسد؛ پشت یک نیسان آبی پر از بطری های آب معدنی و مواد غذایی است. ماشین های آفرود هم در حال تردد هستند و اقلام اهدایی را به شهر می رسانند.

دو طرف جاده مملو از آب است. بخش هایی از جاده شکافته شده تا آب از آن عبور کند. صدایی می گوید: «نیم ساعت دیگر جاده باز می شود».

در راه خانواده هایی را می بینیم که با بازگشایی جاده و پایین آمدن سطح آب در حال بازگشت به گمیش تپه هستند.

به ایستگاه قایق ها می رسیم. چند نفری ایستاده اند. قایقی پهلو می گیرد. چند جوان و خانم ترکمن و بچه اش سوار می شوند.

چند روز پیش یکی از قایق های امدادی در همین مسیر واژگون شد و ۶ نفر به کام مرگ رفتند… سوار قایق می شویم تا به گمیش تپه برسیم. قایق تکانی خورد و حرکت کرد؛ نمی ترسم؛ شاید اندکی هیجان.

کمبود سوخت

راننده قایق از کمبود سوخت گفت. می گفت که روزانه ده ها بار این مسیر را طی می کند تا مسافران را به گمیش تپه برساند؛ قایق آب را می شکافت و جلو می رفت. حجم آب بالا بود. جاده ای در دل آب؛ حداقل ۲۰ روزی زمان لازم است تا این آب از زمین های اطراف تخلیه شود. علاوه بر صبر تدبیر هم باید چاره گری کند.

۱۰ دقیقه ای طول کشید تا به گمیش تپه برسیم. قایق در کناری پهلو می گیرد. تا خود شهر چند دقیقه ای فاصله است. قسمتی از راه را با ماشین می رویم. راننده می گوید: «زیاد مقاومت کردیم اما باز هم آب به داخل شهر رسید»؛ شهر آرام به نظر می رسد.

حدود یک هفته جوانان غیور ترکمن با دست خالی، با کیسه و خاک در برابر آب ایستاندند اما بلاخره حصار شکسته شد. اکنون قسمت های شرقی گمیش تپه را آب فراگرفته و برخی منازل خود را ترک کرده اند.

پیاده می شویم. هنوز آب به قسمت جنوبی شهر نرسیده است. مقصد قسمت شرقی گمیش تپه. به مناطق آب گرفته می رسیم.

مناطق آب گرفته گمیش تپه

پشت در هر خانه پلاستیک و کیسه های خاک دیده می شود تا آب وارد منزل نشود. اما قدرت آب در بعضی قسمت ها به این تدبیر چربیده و برخی از خانه ها دچار آبگرفتگی شده اند. آبی که مایع رحمت است اکنون موجب زحمت شده.

ارتفاع آب در قسمت های مختلف متغیر است. مسیر را پیاده می رویم… به خیابان ملانفس می رسیم، کوچه شهید بدخشان دوم… جلوتر خانم ترکمنی روی پله ورودی منزل خویش نشسته و در اندیشه فرو رفته است. ما را که می بیند لبخندی می زند. با این حجم خسارت، لبخندش قابل تقدیر است… با دستش به حجم آب اشاره می کند.

آب تا زانو رسیده است. جلوتر نمی رویم. تا چشم کار می کند آب است. نفربرهای ارتش در قسمت هایی که عمق آب بیشتر است دیده می شوند.

به دلیل بالا آمدن آب های زیرزمینی چاه فاضلاب بالا زده و بوی نامطبوعی در سطح شهر احساس می شود

چند جوان جلوتر ایستاده اند؛ از نحوه امدادرسانی می پرسم؛ یکی از آنها می گوید: اقدامات نیروهای امدادی خوب است فقط مشکل این آب است که باید زودتر از شهر خارج می شود.

وی از مقاومت هفت روزه می گوید، از عدم هماهنگی ها گله می کند اما امید در صدایش موج می زند، «به حق و انصاف جوانان گمیش تپه هر چه در توان داشتند مایه گذاشتند، چندین کیلومتر کیسه چیده تا آب وارد شهر نشود؛ چند نفری هم شهید شدند. هرکاری که از دست آنها برمی آمد انجام دادند. اکنون مقاومت به جلوی درب منازل رسیده است. امیدواریم که آب بالاتر نیاید».

بیشتر که بررسی کردم متوجه شدم از سراسر ایران آمده اند تا به مردم گمیشان برای نجات از سیلاب کمک کنند.

زباله در شهر زیاد شده است

جوان دیگری به ما می پیوندد، خودش را کریم معرفی می کند، او می گوید: میزان زباله در شهر به دلیل عدم جابجایی آن توسط شهرداری بالا رفته است و باید فکری به حال آن شود.

کریم ادامه داد: به دلیل بالاآمدن آب های زیرزمینی چاه فاضلاب هم بالا زده و بوی نامطبوعی در برخی از نقاط احساس می شود.

برای اطلاع از آخرین وضعیت گمیشان با فرماندار این شهر گفتگو کردیم، امیرشیر توماج در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: آب از سمت شرق شهر گمیشان وارد شده و شاهد افزایش حجم هم بودیم، لذا دبی آب بیشتر شده و بعضی محلات را بیش از نیم یا یک متر آب گرفته است.

وی افزود: بعضی جاها رفت و آمد مردم حتی با چکمه هم دشوار است و نیاز به فوکا داریم.

توماج از تشکیل کمیته پشتیبانی خبرداد و تصریح کرد: منکر مشکلات نیستیم اما در مدیریت چنین شرایطی باید تحمل مردم بالاتر برود.

وی با بیان اینکه ارتفاع آب بالاست و مسیرهای دسترسی به شهرستان بسته بود، تصریح کرد: سپاه تلاش می کند جاده اصلی که شکافته شده را ترمیم کند تا مسیر دسترسی به خواجه نفس در جاده اصلی باز شود.

توماج بیان کرد: در مسیر خواجه نفس که با قایق تردد می شود مردم حضور دارند و کمک می کنند تا با چیدن کیسه مانع از ورود آب شوند.

وی ادامه داد: اگر مسیرهایی که برای خروج آب تهیه شده درست عمل کند، شرایط خیلی بهتری خواهد شد ولی همه اینها به وضعیت آب و شرایط هوا بستگی دارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 466822 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟